printlogo


کد خبر: 219170تاریخ: 1399/9/3 00:00
ترابیان: یحیی زیر فشار روانی پیر شده

سال‌هاست رضا ترابیان و یحیی گل‌محمدی ارتباط خوبی با هم دارند، همچنین دوستانی صمیمی به حساب می‌آیند. از این جهت می‌توان از ترابیان دلیل عصبانیت‌های اخیر گل‌محمدی را پرسید. غیر از این ترابیان درباره فرم بازی پرسپولیس و مشکلات این تیم هم حرف‌های خوبی برای گفتن دارد. گفت‌و‌گوی ایران ورزشی را با او بخوانید:
 
در بازی با صنعت‌نفت، پرسپولیس یک نیمه خیلی خوب داشت اما در نیمه دوم افت کرد. بازیکنان و مربیان دلیل این افت را چمن بلند و کندی حرکت توپ در زمین بارانی می‌دانند. نظر شما درباره این بازی و به‌طور کلی فرم فعلی پرسپولیس چیست؟
 فکر می‌کنم چون یک مقدار دست مربی خالی شده شرایط اینطوری است. بعد از اینکه فصل تمام شد چند بازیکن مثل ترابی، علیپور و... رفتند و یک مقدار تیم از حیث بازیکنان مؤثر خالی شد. بعد یحیی چند بازیکن اضافه کرد و در قطر کار خیلی بزرگی انجام دادند. آنها در آن زمان خیلی کم توانستند نفرات جدید را هماهنگ کنند و نتایج عالی گرفتند و همه را به قهرمانی آسیا و شروع یک فصل خوب در لیگ داخلی امیدوار کردند، اما دوباره شوک دیگری به تیم وارد شد؛ آن مدیریت ضعیف با آن شخصیت عجیبی که از خودش نشان داد تیم را به‌هم ریخت. بعد چند بازیکن مؤثر دیگر مثل شجاع و نادری رفتند که بازیکنان کلیدی بودند. اینها شوک خیلی بدی بود. برای شروع لیگ هم تیم اردوهای خوبی نداشت، زمانی برای بدنسازی و بازی‌های تدارکاتی بیشتر نداشت، ضمن اینکه مدیریت باشگاه هم نتوانست تیم را با دادن پاداش یا بخشی از قراردادها تشویق کند و بدین ترتیب تیم از نظر روانی شوک‌های زیادی دید. اینها تمام مشکلاتی بود که وجود داشت و بخشی از آنها همچنان وجود دارد اما به هر حال با توجه به دو بازی که از پرسپولیس دیدم احساس می‌کنم یحیی دارد آنالیز می‌کند، نفراتش را جفت‌و‌جور می‌کند تا به ترکیب ثابتش دست پیدا کند.
بازی با صنعت‌نفت و دو نیمه متفاوتش را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 نیمه اول خیلی خوب بود. هم هجومی بازی کردند هم موقعیت‌های زیادی داشتند، اما در نیمه دوم از نظر روانی احتیاط کردند تا از آن یک گل و سه امتیاز محافظت کنند هرچند خیلی وقت‌ها هم اینطوری نمی‌شود و نتیجه از دست می‌رود.
بازیکنان همه به چمن بلند و کندی حرکت توپ اشاره کرده بودند.
 خب، اینها هست اما برای حریف هم هست. شاید این مشکل وجود داشت اما به هر حال پرسپولیس تا بخواهد تبدیل به آن تیم نیم‌فصل دوم فصل قبل شود که همه را شکست می‌داد یا آن تیم موفق باشگاه‌های آسیا زمان خواهد برد.
درباره خط حمله پرسپولیس هم صحبت زیاد می‌شود و همه نداشتن مهاجم گلزن را یکی از مشکلات اصلی این تیم می‌دانند.
 بله دقیقاً. مهاجمانی مثل علیپور و ترابی رفتند و آل‌کثیر هم محروم شد. دست یحیی خالی است و اگر بتواند همین‌طوری نتیجه بگیرد کار بزرگی کرده است. در این شرایط باید امیدوار باشیم یا محرومیت آل‌کثیر لغو شود یا بتوانند بازیکنی بگیرند که فکر نکنم بتوانند، چون نه اوضاع مالی‌شان خوب است و نه بازیکنی هست، بنابراین باید با این شرایط سر کنند. یحیی هم باید روی تیمش کار کند تا بتواند انتظارات را برآورده کند، اما واقعاً دستش خالی و کارش سخت است. از طرفی در این شرایط باشگاه که مدام مدیر عوض می‌شود و مدیر غیرتخصصی می‌آید تیم از نظر روانی واقعاً به‌هم می‌ریزد. مربی تا می‌آید تیم را هماهنگ کند نفرات تغییر می‌کنند. یحیی و کادرش مگر چقدر می‌توانند روی مسائل انگیزشی و روانی بازیکنان کار کنند؟ آنها خودشان هم مشکلات مالی دارند. بالاخره هرکسی زندگی دارد. با این حال انتظارات زیاد است و به نظر می‌رسد باید همین‌طوری سر کنند و جلو بروند.
ما آقایحیی را به‌عنوان مربی آرام و خونسرد می‌شناختیم اما حالا و با اخراج از بازی صنعت‌نفت رفتارهای عصبی ایشان خیلی به چشم آمده. درست است که فشار کار و توقع در پرسپولیس زیاد است اما آیا آقایحیی عوض نشده؟
 در تیم پرسپولیس اینقدر فشار زیاد است که این اتفاقات می‌افتد. من بعد از مسابقات قطر او را دیدم چون چند روزی پیش من بود. واقعاً اینقدر از نظر روانی به‌هم ریخته و پیر شده بود که حساب نداشت، برای اینکه فشار واقعاً زیاد است. می‌گفت در 24، 25 شبی که در قطر بودند شبی دو سه ساعت می‌خوابیده. وقتی هم آمده بود اینجا آنقدر حالش بد بود که مدام به او می‌گفتم بی‌خیال. مگر یک نفر چقدر می‌تواند فشار را تحمل کند؟ مشکلات مدیریتی در این باشگاه زیاد است. عوض اینکه از این تیم و اعضایش تقدیر کنند و پاداشی برایش در نظر بگیرند یا برایش برنامه‌ریزی کنند، بیشتر مشکل درست می‌کنند. مدیر قبلی هم که واقعاً در شأن این باشگاه نبود. او جلوی دوربین رل بازی می‌کرد و پشت دوربین حرف‌های دیگری می‌زد.
ظاهراً به‌دنبال جانشین برای آقایحیی هم بود در صورتی که ایشان تیم را قهرمان لیگ کرد و به فینال آسیا رساند.
 به خاطر اینکه اینها فوتبالی نیستند و نه درکی از فوتبال دارند نه سوادش را.
پس شما دلیل این پرخاشگری‌ها و عصبی شدن آقایحیی را همین مشکلات می‌دانید؟
 بله، یحیی واقعاً زیر فشار است. بازیکن ندارد، پول ندارند، فشار زیاد است، توقع زیاد است و عجیب است که در این شرایط دارد کار می‌کند. کدام مربی خارجی می‌آید اینطوری کار کند؟ مربی خارجی همان اول می‌گوید پول همه را بدهید، پاداش‌ها اینطوری باشد، اردو و تمرین آنطوری باشد، یک روز پولش را ندهند شکایت و تیم را رها می‌کند و می‌رود. حالا این آدم با تمام این مشکلات ایستاده و کارش را می‌کند و طبیعی است با یک تلنگر از کوره در برود و از آن شخصیت آرام خودش خارج شود.
اخیراً هادی عقیلی در مصاحبه‌ای به شما و اینکه در اردوی تیم ملی حضور داشتید و کی‌روش از حضورتان عصبانی شده گفته بود. ماجرا چه بود؟
 من به‌همراه محمودرضا فاضلی رفته بودیم کمپ یکی از باشگاه‌های معروف ترکیه نزدیک استانبول، چون آقای فاضلی با مدیر آن باشگاه جلسه داشت. تیم ملی هم در آن کمپ اردو داشت. آنجا من بازیکنان را دیدم و خوش‌و‌بش کردم. بعد کی‌روش عصبانی شده بود که قرار نبود کسی بیاید داخل اردو اما بعد بچه‌ها و امید نمازی من را معرفی کردند و او شناخت و عذرخواهی کرد. خود کی‌روش هم البته من را شناخت چراکه دو سه ماه قبل از آن ما در تیم رسانه ورزش با کادر فنی تیم ملی یک بازی دوستانه برگزار کرده بودیم.
 

Page Generated in 0.0061 sec