printlogo


کد خبر: 218955تاریخ: 1399/8/29 00:00
آرزویم قضاوت در جام جهانی است

خباز مافی‌نژاد: بالاخره مزد ماه‌ها تمرین و زحمت را گرفتیم
آرزویم قضاوت در جام جهانی است
 
داوران فوتبال و فوتسال زنان در چند سال اخیر آنقدر خوب کار کرده‌اند که از فوتبال و فوتسال زنان ایران جلو زده‌اند. همین چند سال پیش بود که زری فتحی و گلاره ناظمی برای جام ملت‌های فوتسال مردان اروپا انتخاب شدند که این اتفاق برای اولین بار در تاریخ فوتسال افتاد و نام آنها به عنوان برترین‌ها ثبت شد. حالا هم خبر رسیده انسیه خباز مافی‌نژاد و مهسا قربانی از سوی AFC در لیست کاندیداهای داوری جام جهانی ۲۰۲۳ فوتبال زنان قرار گرفته‌اند. داورانی باتجربه که حالا به دنبال کسب افتخارات جدید هستند. انسیه خباز مافی‌نژاد که در جام جهانی قبلی منتظر ابلاغ بود، حالا خوشحال است که برای جام جهانی ۲۰۲۳ کاندیدا شده و تلاش می‌کند در لیست نهایی قرار بگیرد. خباز مافی‌نژاد با ۴۲ سال سن، جزو داوران باتجربه هم به حساب می‌آید و می‌خواهد از این فرصت به خوبی استفاده کند. خباز در رابطه با انتخابش به عنوان یکی از کاندیداهای داوری در جام جهانی فوتبال زنان که به میزبانی مشترک استرالیا و نیوزلند برگزار خواهد شد و همچنین شرایطی که در این مدت داشت، صحبت می‌کند.
 
چطور شما و مهسا قربانی برای جام جهانی انتخاب شدید؟
    راستش را بخواهید ما آوریل ۲۰۲۰ یعنی فروردین گذشته، متوجه شدیم که AFC تعدادی از داوران و کمک داوران‌ را قرار است برای جام جهانی جدا کند؛ کسانی که پتانسیل رفتن به جام جهانی را دارند. از آن زمان ما تحت نظر بودیم و تمرینات‌مان کنترل می‌شد. در نهایت سه‌شنبه نامه آمده که من و مهسا قربانی جزو کاندیداهای داوری جام جهانی هستیم. البته نامه خانم قربانی زودتر آمده بود و پارسال کلاس‌های مخصوص جام جهانی را داشتند اما به خاطر شیوع ویروس کرونا کنسل شد. در نهایت این پروژه از فروردین شروع شد که خدا را شکر جزو کاندیداهای جام جهانی شدیم.
وقتی این خبر را به شما دادند، چه حس و حالی داشتید؟ می‌توانید آن لحظه را توصیف کنید؟
    قطعاً خیلی خوشحال شدم چون در این مدت خیلی زحمت کشیدیم. ۸ ماه کامل تحت نظر بودیم و تمام تلاش‌مان را کردیم که البته می‌دانیم باید بیشتر از این تلاش کنیم تا بتوانیم به جام جهانی ۲۰۲۳ برسیم.
پس این پروسه همچنان ادامه دارد.
    بله، حدود ۳ سال دیگر ادامه دارد که باید تلاش کنیم جزو نفرات اصلی و اعزامی به جام جهانی باشیم.
چه چیزی در این مدت، باعث استرس شما می‌شود؟
    همین شرایط کرونا که نمی‌توانیم خوب تمرین کنیم. البته این مسأله برای همه کشورها وجود دارد اما شرایط تمرینی ما همراه با استرس است. اینکه این همه زحمت می‌کشیم نکند به خاطر قرنطینه و بسته بودن مرزها، این فرصت را از دست بدهیم. در هر صورت من هر روز در مشهد تمرینات را انجام می‌دهم. خدا را شکر زمینی در اختیار داریم که در آنجا تمرینات را انجام می‌دهیم.
پس تمرینات را هر روز و بدون وقفه دنبال می‌کنید؟
    بله، ما داوران بین‌المللی همیشه باید تمرین داشته باشیم. یک سال به خاطر کرونا ابلاغ نداشتیم اما آزمون گرفته می‌شود. به خاطر همین هم داوران بین‌المللی همیشه تمرین دارند و آماده هستند.
بزرگترین آرزو و هدفت در داوری چه چیز است؟
    بزرگترین آرزویم قطعاً قضاوت در جام جهانی است. جام جهانی ۲۰۱۹ انتظار داشتم جزو کاندیداها باشم اما این اتفاق نیفتاد.
حتما آن جام جهانی و رقابت‌های قبلی را هم به خوبی پیگیری کردید. اگر به جام جهانی برسید، دوست دارید بازی کدام تیم‌ها را قضاوت کنید؟
    آمریکا و ژاپن جزو قوی‌ترین تیم‌های جام جهانی فوتبال زنان هستند. ژاپن سال گذشته به آمریکا باخت و قهرمانی را از دست داد اما بازی‌های این دو تیم همیشه می‌تواند جذاب باشد. بازی‌هایی هم که تیم‌های اروپایی دو طرف قضیه هستند هم جذابیت خاصی دارد.
به جز داوری، شغل دیگری هم دارید؟
    نه، من ۱۵ سال مهندس شیمی بودم اما برای کارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی را انتخاب کردم که از همان اول دوست داشتم کار ورزشی انجام دهم. به خاطر همین هم به سمت داوری آمدم و به جز داوری، شغل دیگری ندارم. در کل درآمد ثابت و شغل ثابت ندارم.
یعنی نمی‌شد شیمی و داوری را با هم انجام دهید؟
    دوست دارم کار ورزشی داشته باشم. من سال‌ها در کارخانه و آزمایشگاه کار کردم اما چون به ورزش خیلی علاقه دارم، ورزش و داوری را انتخاب کردم. اینکه یک نفر شغل ثابتی داشته باشد خیالش راحت‌تر است اما نمی‌توانستم هر دو را با هم انجام دهم و سخت بود. به خاطر همین هم تمرکزم را روی داوری گذاشتم.
در مدتی که در داوری حضور داری، تا به حال شده از داوران مرد هم کمک بگیری؟
    بله، قطعاً پیش آمده. من همانطور که گفتم در مشهد زندگی می‌کنم و خراسان هم قطب داوری فوتبال ایران بوده و بزرگان زیادی در داوری دارد که از راهنمایی‌هایشان استفاده می‌کنم.
مثلاً از چه کسانی؟
    آقایان ترکی، سخندان، قهرمانی و فریمانی داورانی هستند که اگر موردی باشد حتماً از آنها کمک و مشورت می‌گیرم. برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۳ که بزرگترین هدف و آرزویم هم هست، حتماً از مشورت آنها استفاده خواهم کرد.
 
 
 
مهسا قربانی:  مدت‌هاست هدفم جام جهانی است
 
نام مهسا قربانی را قبلاً بارها شنیده‌ایم. داور جوانی که برای تورنمنت‌های مهم زیادی انتخاب شده بود. قربانی که متولد ۶۸ است داوری را از ۲۰ سالگی شروع کرد و در همان ابتدای کار در دوره‌های استعدادیابی داوران آسیا که با عنوان چشم‌انداز آسیا شناخته می‌شد و بعدها به آکادمی داوران تغییر نام داد، حضور پیدا کرد. بعد از آن، قربانی در سال ۲۰۱۷ به عنوان داور بین‌المللی معرفی شد و در این ۳، ۴ سال در تورنمنت‌های مهمی چون جام ملت‌های آسیا، بازی‌های آسیایی جاکارتا، مسابقات جوانان، نوجوانان و دانشجویان جهان و همچنین مقدماتی المپیک توکیو قضاوت کرد. حالا مهسا قربانی هدفش را روی جام جهانی گذاشته و تلاش می‌کند به این مسابقات مهم برسد.
 
در مورد انتخاب‌تان در لیست کاندیداهای جام جهانی ۲۰۲۳ صحبت می‌کنید؟
    اول باید در مورد این انتخاب فدراسیون صحبت می‌کرد که چطور نفر دوم لیست بین‌المللی انتخاب شده. من از سال ۲۰۱۸ وقتی برای جام ملت‌های آسیا دعوت شده بودم، همان زمان مسئولان AFC با من صحبت کردند و راهنمایی‌های لازم را در این مورد داشتند و در واقع زمزمه‌های حضور در جام جهانی بعد از جام جهانی ۲۰۱۹ شروع شد و به من گفتند که جزو کاندیداهای حضور در جام جهانی ۲۰۲۳ هستم. من برای همه تورنمنت‌های آسیایی، المپیک و فیفا دعوت شدم و می‌دانستم کارم را زیر نظر دارند و برنامه‌ریزی‌هایی در این مورد صورت گرفته بود. اوایل سال میلادی ۲۰۲۰ فیفا نامه زد که من و آقای علیرضا فغانی کاندیداهای جام جهانی هستیم. اسم کمک داوران هم اعلام شده بود.
الان شرایط انتخاب داوران برای جام جهانی زنان چطور است؟ مثل جام جهانی مردان به صورت کوبل انتخاب می‌شوید یا شرایط فرق دارد؟
    بله، یکی، دو دوره به این صورت جام جهانی را استارت می‌زنند اما چون کاندیداها کامل نیست و در ایران کم هستند که البته این مسأله به توانایی بچه‌ها بستگی دارد، احتمالاً کوبل کامل انتخاب می‌کردند. مثل ژاپن که قبلاً به این صورت بود. البته ممکن بود یک داور با کمک خودش انتخاب می‌شده و ممکن بود اینطور نباشد. به هر صورت در جام جهانی دوره قبل به این صورت نبود.
پس اگر انتخاب شوید، شما به عنوان داور، بدون شک انسیه خباز مافی‌نژاد را کنار خودتان به عنوان کمک دارید.
    بله، اگر بتوانیم همه آزمون‌های AFC و فیفا را بگذرانیم و به مسابقات دیگر دعوت شویم و تأییدیه بگیریم، هر دو با هم هستیم.
شما ظاهراً زودتر موضوع حضور در لیست کاندیداهای جام جهانی را متوجه شدید. آن لحظه که این خبر را گرفتید، چه حس و حالی داشتید؟
    آن لحظه آنقدر خوشحال بودم که واقعاً حسم را نمی‌توانم با کلمات بیان کنم. نه اینکه بخواهم از روی غرور صحبت کنم اما از یک جایی به بعد در داوری، هدفم را قضاوت در جام جهانی گذاشتم و می‌دانستم راه سختی دارم اما نشدنی نبود. همه سختی‌ها را می‌دانستم و پیش رفتم. وقتی این خبر را دادند خیلی خوشحال شدم تقریباً در این سال‌ها بخصوص از زمانی که بین‌المللی شدم می‌دانستم که می‌توانم این کار سخت را انجام دهم و به هدفم برسم.
حالا اگر برای جام جهانی انتخاب شدی، دوست داری بازی کدام تیم‌ها را قضاوت کنی؟
    حقیقتاً به این مسأله خیلی فکر نمی‌کنم و قدم به قدم پیش می‌روم. الان هدفم این است که مجوز حضور در این تورنمنت بزرگ را بگیرم. همیشه به گام اول فکر می‌کنم و برای هر مسابقه‌ای که انتخاب می‌شوم تمام تلاشم را می‌کنم بهترین عملکرد را داشته باشم و سربلند بیرون بیایم. هر چقدر بازی‌ها پیش می‌رود، جذاب‌تر می‌شود. اینطور نیست که از روز اول مسابقات دنبال اتفاق خاصی باشم. هر چه به دور پایانی نزدیک‌تر می‌شویم هیجان بیشتر می‌شود و یاد گرفتم همیشه بهترین عملکرد را داشته باشم.
پس دوست داری فینال جام جهانی را قضاوت کنی؟
    قطعاً همه دوست دارند اما فینال یک مسابقه است و یک داور می‌خواهد.
تا به حال شده از داوران مرد هم کمک و مشورت بگیری؟
    بله، اگر جایی لازم باشد از فغانی کمک می‌گیرم.
آرزو و هدف نهایی‌ات در داوری کجاست؟
    از نظر من آرزو دست‌نیافتنی است اما هدف‌گذاری داشتم و طبق آن برنامه‌ریزی کردم که خانواده‌ام هم حمایتم کردند. در کل هدف‌گذاری خوب داشتم و تا حدودی به آن رسیدم. کار خیلی سختی است و تا الان به شخصه حمایتی از طیف مسئولان نداشتم. امیدوارم با این اتفاق بزرگ و مهم، حمایت‌ها بیشتر شود تا به هدف‌های بزرگتر برسم. الان هدف اصلی‌ام در حوزه ورزش، همین مسابقات است که تا حضور صددرصدی راه زیادی است و نیاز به همکاری فدراسیون فوتبال دارد. فیفا و AFC انتظاراتی از فدراسیون ایران دارند که نامه هم زده شده. امیدوارم همکاری کنند تا بتوانیم در جام جهانی حضور پیدا کنیم.
به جز داوری، شغل دیگری هم داری؟
    نه، من تمام تمرکزم روی داوری است. از خانواده‌ام که همیشه حامی‌ام بودند تشکر می‌کنم و از مسئولان ورزش می‌خواهم نگاه بیشتری به ورزش زنان داشته باشند. همیشه دوست داشتم وقتی خبری به این مهمی به دستم رسید اول از همه به پدر و مادرم بگویم چون همیشه به بهترین شکل از من حمایت کرده‌اند اما متأسفانه یک سال پیش پدرم را از دست دادم که دوست دارم اولین افتخار، لذت و شادی را تقدیم روح پدرم کنم.
 

 


Page Generated in 0.0057 sec