printlogo


کد خبر: 218948تاریخ: 1399/8/29 00:00
ما را به سخت‌جانی لیگ این گمان نبود

سرمقاله
آرمن ساروخانیان  @armen7791
 
«روزهای فیفا» که انگار زمان در آن کش می‌آید بالاخره تمام شد و از فردا قرار است لیگ برتر دوباره شروع شود. لیگ نوزدهم که مثل تمام لیگ‌های دنیا با ظهور کرونا متوقف شده بود به هر ترفندی تمام شد، ولی این پایان دردسرهای فوتبال باشگاهی ایران نبود و لیگ بیستم هم مشکلات ویژه خودش را دارد.
کرونا که این هفته یک سالگی‌اش را جشن گرفت هنوز برقرار است و با حرف‌های دیروز سخنگوی وزیر بهداشت ممکن است مسابقات به تعویق بیفتد. این بیماری مرموز که فعلاً تماشاگران را هم از ورزشگاه‌ها دور کرده، تنها مشکل این لیگ نیست. باشگاه‌های فوتبال ایران سال‌هاست که از بیماری‌های مزمن اقتصادی رنج می‌برند که مهمترین عارضه‌اش «پنجره‌های بسته» است. با سختگیری‌های اخیر فیفا نقل و انتقالات برای باشگاه‌های بدهکار روز به روز سخت‌تر می‌شود و تیم‌های لیگ بیستم برای ثبت قرارداد بازیکنان جدید عذاب زیادی کشیدند. ممنوعیت خرید بازیکنان و مربیان خارجی جدید محدودیت دیگری است که دست باشگاه‌ها را برای رقابت بسته و آنها مجبورند به بازار داخلی اکتفا کنند. این شرط جدید پای مربیان و بازیکنان تازه‌‌ و گاهی ناشناخته‌ را به لیگ برتر باز کرد و البته از عوامل تورم‌زای فوتبال ایران شد.
با همه این دردسرهای ناخواسته و تحمیلی لیگ به مسیرش ادامه می‌دهد. مربیان و بازیکنان تلاش می‌کنند مشکلات بیرون زمین روی کارآیی درون زمین اثر منفی نگذارد و همچنان بتوانند نمایش خوبی داشته باشند. پرسپولیس با وجود جدایی بیرانوند، ترابی و علیپور، سه بازیکن کلیدی فصل قبل توانست جانشینان مناسبی پیدا کند و برای دومین بار در سه فصل اخیر به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد. پرسپولیس بعد از صعود به فینال شجاع را از دست داد و آل‌کثیر هم به خاطر محرومیتی عجیب فعلاً نمی‌تواند بازی کند، ولی کادر فنی و بازیکنان باقی‌مانده همچنان یک تیم مدعی در لیگ هستند و برای فینال آسیا هم انگیزه زیادی دارند.
صنعت نفت در میانه مسیر لیگ نوزدهم اسکوچیچ را از دست داد و تعدادی از بازیکنان کلیدی‌اش هم در پایان فصل جدا شدند. مشکلات مالی اجازه نداد پنجره این تیم باز شود و آنها  در بازی هفته اول مقابل پیکان به ناچار با ترکیبی از بازیکنان اصلی و امید به زمین رفتند، با این حال تیم آبادانی در نیمه دوم توانست بازی را برگرداند و به سه امتیاز شیرین برسد.
نفت مسجدسلیمان، دیگر تیم خوزستانی هم مشکلات مالی زیادی دارد و با کمترین بودجه بسته شد، با این حال نشان داد که از پیش باخته نیست و در هفته اول از بازی با تراکتور در تبریز یک امتیاز ارزشمند گرفت.
استقلال که مشکلات مالی و مدیریتش به یک سریال بی‌پایان تبدیل شده، لیگ بیستم را هم با بحران شروع کرد. فکری سومین سرمربی است که در یک سال اخیر روی نیمکت این تیم می‌نشیند و به دلیل پنجره بسته نتوانست از خریدهای جدیدش استفاده کند. از طرف دیگر هواداران نگران جای خالی علی کریمی، یکی از بازیکنان کلیدی فصل قبل تیم بودند. با این حال استقلال در هفته اول لیگ نمایش خوبی داشت و با اضافه شدن بازیکنان جدید قطعاً می‌تواند تیم بهتری شود.
پیش‌بینی‌ها درباره لیگ بیستم با توجه به مشکلات پرشمار باشگاه‌ها چندان خوشبینانه نبود، ولی آنچه در روزهای گذشته از تیم‌ها دیدیم فراتر از انتظار بوده است. فوتبال ایران سخت‌جان‌تر از آن است که با این مشکلات تسلیم شود و هنوز هم می‌توان انتظار داشت که در فصل جدید لیگ باکیفیتی داشته باشیم.
 

 


Page Generated in 0.0035 sec