printlogo


کد خبر: 218874تاریخ: 1399/8/28 00:00
محمود اسماعیل‌پور: دیگر سکوت نمی‌کنم

مصاحبه
ناصر انصافی مقدم     
 
در میان خیل مربیان سازنده و زحمتکشی که شاگردان زیادی را تحویل تیم‌های ملی کشتی ایران داده و آنها را در سطح جهان و المپیک مطرح و صاحب مدال کرده‌اند، «محمود اسماعیل‌پور» مربی مازندرانی اهل شهرستان کوچک جویبار یک 
استثنا است. 
علاوه بر «رضا یزدانی» کشتی‌گیر 36 ساله جویباری وزن 97 کیلوگرم و دارنده چهار مدال طلا و برنز جهان، محمدباقر عالی، یاسر قربانی، عزت‌الله اکبری، مسعود اسماعیل‌پور، کمیل قاسمی و ... همه جملگی در سال‌های اخیر ساخته و پرداخته دستان پرتوان مرد ریزنقش اما پهلوان صفت خطه کشتی مازندران یعنی محمود اسماعیل‌پور 
هستند.
محمود اسماعیل‌پور در سال‌های پیش به دعوت فدراسیون کشتی چندین بار در کادر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ایران فعالیت داشت اما نزدیک به 12 سال است که به دلیل اختلاف نظر با رئیس هیأت کشتی شهرستان جویبار سالهاست که جایی در کشتی مازندران ندارد. به نظر می‌رسید که با سفر علیرضا دبیر به مازندران این مشکلات رفع شود اما دبیر به جویبار نرفت و احتمالاً مشکلات هم سرجای خودش است.
 
ظاهراً مشکلات شما کماکان با هیأت کشتی شهرستان جویبار ادامه دارد. در حالی ‌که با حضورعسگری محمدیان به عنوان رئیس هیأت کشتی مازندران به نظر می‌رسید مشکل برطرف شود.
با عسگری محمدیان هیچ گونه اختلاف و مشکلی ندارم، همانطور که قبلاً هم به شما گفته بودم او از دوستان نزدیک و رقیب قدیمی من است. عسگری محمدیان قهرمان بزرگی است اما مشکلات من در کشتی استان مازندران و ایران از جای دیگری سرچشمه می‌گیرد؛ سلمان قادری که 18 سال است ریاست هیأت کشتی شهرستان جویبار را در اختیار دارد، رابطه خوبی با من ندارد و من دلیل آن را نمی‌دانم، در حالی‌که من در سال‌های گذشته بهترین مربی کشتی استان مازندران و سرمربی تیم بزرگسالان این استان بودم. او فردی به نام «حسین نقیبی» که اهل شهرستان جویبار است و در سال‌های گذشته یکی از شاگردان خود من هم بود را در دو سال گذشته برای حضور در کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد و همینطور به عنوان مربی نمونه به فدراسیون کشتی معرفی کرد که واقعاً جای تعجب دارد. حسین نقیبی واقعاً چندین سال شاگرد خود من بوده 
است!
مشکل شما با سلمان قادری دقیقاً از کجا آب می‌خورد؟
به خدا نمی‌دانم؛ من از سال 1368 تا به امروز مربی شهرستان جویبار هستم و در این بیش از 30 سال گذشته شاگردان زیادی را تحویل تیم‌های ملی کشتی آزاد ایران در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان داده‌ام که جامعه کشتی به خوبی همه آنها را می‌شناسد. پس از 18 سال مربیگری من در شهرستان جویبار، حسین نقیبی پیش من آمد تا حرفه مربیگری را یاد بگیرد. در حال حاضر من نزدیک به 12 سال است که از سوی هیأت کشتی شهرستان جویبار بایکوت هستم. در این 31 سال با شش رئیس هیأت کشتی شهرستان جویبار کار کرده‌ام که سلمان قادری آخرین نفر آنهاست در حالی‌که من با نفرات قبلی اصلاً مشکلی نداشتم. سلمان قادری با اینکه دشمن من است ولی من از او ناراحت نیستم و نمی‌خواهم او را بی‌اعتبار کنم.
چندی پیش علیرضا دبیر سفر کوتاهی به استان مازندران داشت؛ شما مشکل خود را با او در میان گذاشتید؟
علیرضا دبیر سفر یکی، دو روزه‌ای به استان مازندران داشت و من به همراه همت مسلمی مربی حسن یزدانی تنها مربیان شهرستان جویبار بودیم که دبیر را در ساری و در هیأت کشتی استان مازندران ملاقات کردیم. در آنجا دبیر به من گفت که همه چیز را درباره من می‌داند و حتماً به فکرم خواهد بود.
ظاهراً علیرضا دبیر فرصت حضور در جویبار را نداشته و همین هم باعث گلایه علاقه‎‌مندان به کشتی در جویبار شده است؟
استان مازندران شهرهای زیادی دارد و دبیر برای همین فرصت نکرد به همه شهرها از جمله شهرستان جویبار سفر کند و به جز یکی، دو شهر مثل ساری و قائمشهر جای دیگری نرفت و بلافاصله به تهران بازگشت چرا که رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در پیش بود.
به عنوان یکی از باسابقه‌ترین مربیان کشتی استان مازندران مشکل اصلی کشتی استان در حال حاضر چیست؟
کمبود مربیان کاربلد و کشتی‌شناس، اصلی‌ترین مشکل امروز کشتی استان مازندران است؛ مربی‌ای که حتی زیر گرفتن را درست نمی‌داند و کشتی را درست نمی‌شناسد (حسین نقیبی) حالا به عنوان بهترین مربی کشتی استان مازندران انتخاب شده و این جای تعجب و تأسف دارد! خیلی از مربیان کشتی استان مازندران و حتی سایر استان‌های کشور فنون کشتی را نمی‌شناسند و برای همین نمی‌توانند آن را به کشتی‌گیران خود بیاموزند؛ برای همین در حال حاضر کشتی‌گیرانی چون عباس فروتن، علی سوادکوهی، علی شعبانی و نادر حاج آقانیا از شهرهای بابل، بابلسر و ساری به شهرستان جویبار می‌آیند و پیش من و همت مسلمی تمرین می‌کنند. یک روز عباس فروتن با من تمرین کرد و من با فن «سگک کلاته» او را ضربه فنی کردم و فروتن بعد از من پرسید نام این فن چه بود و من گفتم که اسمش سگک کلاته است!
درباره مهم‌ترین شاگردان خودت در این سال‌ها برای ما بگو.
همت مسلمی مربی حسن یزدانی 18 سال شاگرد من بود، من و همت مسلمی اکنون در کنار هم در سالن ورزشی فردوس فکوری جویبار مثل دو دوست به کشتی‌گیران جویباری تمرین می‌دهیم و مشکلی هم با هم نداریم. خود حسن یزدانی هم 8 سال شاگرد من بود. رضا یزدانی از سن 9 سالگی تا به امروز شاگرد من بود و همچنان هم هست اما از کمیل قاسمی دارنده مدال طلای المپیک و مدال‌های نقره و برنز جهان که 12 سال با من تمرین کرد و شاگرد من بود بسیار ناراحت و دلخورم، برای اینکه هر جا که رفته، گفته که محمود اسماعیل‌پور مربی او نیست و حسین نقیبی مربی او بوده، در حالی‌که این اصلاً حقیقت ندارد؛ بنابراین من کمیل قاسمی را یک قهرمان و پهلوان نمی‌دانم، برای اینکه پهلوان نباید هرگز دروغ بگوید. او 12 سال در جویبار شاگرد خود من 
بوده است.
آقای اسماعیل‌پور کمی درباره خودت برای ما صحبت کن.
همینقدر بگویم که هرگز برای پول کار نکرده‌ام و فقط به خاطر پیشرفت کشتی شهرم، یعنی شهرستان جویبار کار کرده‌ام. همه هدف من این است که هر چه در توان دارم در خدمت کشتی‌گیران جویباری و مازندرانی بگذارم؛ در همه این سال‌ها هرگز دنبال مادیات نبوده‌ام؛ من در دوران قهرمانی و مربیگری خود تا همین 12 سال پیش و قبل از بایکوت شدنم نزدیک به 40 مسافرت خارجی داشته‌ام و احتیاجی هم به سفرهای خارجی ندارم. به خدا همین حالا می‌توانم با هزینه شخصی خودم به کشورهای اروپایی از جمله آلمان، انگلیس و فرانسه بروم. فقط این را بگویم که در این 12 سال که از سوی سلمان قادری رئیس هیأت کشتی شهرستان جویبار بایکوت و خانه‌نشین شده‌ام، نزدیک به 10 دوره مسابقه‌های قهرمانی جهان و بازی‌های المپیک را از من گرفتند اما هیچ کسی سراغی از من نگرفت و من از بابت این مسأله بسیار ناراحتم اما از این به بعد دیگر سکوت نخواهم کرد و حرف‌ها و اعتراضات خود را به همه خواهم گفت. حتی اگر باز هم به ضرر من تمام شود.

 


Page Generated in 0.0056 sec