printlogo


کد خبر: 218814تاریخ: 1399/8/28 00:00
بهترین راننده تاریخ فرمول یک کدام است؛‌
همیلتون یا شوماخر؟

 
لوییس همیلتون تنها ده‌ساله‌ بود و در یک پیست کودکان می‌راند که ران دنیس، رئیس تیم مسابقه مک‌لارن، از او باخبر شد. دنیس زیر بال و پر او را گرفت و از کسی که در آینده هفت بار قهرمان جهان می‌شد،‌ حمایت کرد.
همیلتون در 22سالگی امکان آن را یافت که در تیم اصلی مک‌لارن به همراه فرناندو آلونسو حضور پیدا کند. آلونسو در آن هنگام دو دوره قهرمان دنیا شده بود. همیلتون تازه‌وارد در اولین فصل حضورش توانست از آلونسو جلو بزند و تنها کیمی رایکونن از فراری بود که عملکردی بهتر از همیلتون داشت و قهرمان آن فصل شد.
آیا دنیس، همیلتون را به آلونسو ترجیح می‌داد؟ پاسخ این سؤال زمانی مشخص شد که آلونسو در پایان فصل و پس از اتمام قرارداد سه‌ساله‌اش، از این تیم جدا شد. همیلتون همان فصل بعد اولین قهرمانی‌اش را کسب کرد.
اما برای میشاییل شوماخر، مسیر اولین قهرمانی سنگلاخ بود. زمانی که او در سال 1991 به فرمول یک آمد، رانندگان بزرگی مانند آیرتون سنا، نایجل مانسل، آلن پروست و نلسون پیکت همچنان در میدان بودند. به همین دلیل بود که برای شوماخر با تیم کوچک و تازه‌تأسیس بنتون سه سال طول کشید تا قهرمان شود. او در سال‌های 1994 و 1995 قهرمانی‌های اول و دوم خود را کسب کرد.
تا چهار سال بعد از اولین قهرمانی همیلتون، خودروهای ضعیف مک‌لارن مانع آن شدند که او قهرمانی‌های بیشتری کسب کند. در سال 2011، حتی جنسون باتن، هم‌تیمی همیلتون از او جلو زد. در نهایت، او راهی مرسدس شد. این شرکت آلمانی خودرو هیبریدی ساخت که از خودروهای فرمول یک در آن زمان کیلومترها جلو بود. برای همیلتون، مرسدس تبدیل به خانه شد و او دو قهرمانی در سال‌های 2014 و 2015 کسب کرد.
میشاییل شوماخر هم در سال 1996 به فراری پیوست. در آن هنگام، فراری 20 سال بود که به دنبال موفقیت بود و شوماخر تکنیسین‌هایی مانند راس براون و روری برن را به این شرکت برد تا روز و شب در کارخانه‌اش حضور داشته باشند و خودروهای این شرکت را توسعه دهند. پس از پنج سال، کار شوماخر به نتیجه رسید: او در سال 2000 اولین قهرمانی از پنج قهرمانی پیاپی خود با فراری را کسب کرد.
وقتی صحبت راندن در یک مسیر سریع می‌شود، همیلتون بااستعدادترین راننده‌ای است که فرمول یک به خود دیده است اما حتی همیلتون هم اشتباهات خود را دارد. در سال 2016 بود که نیکو روزبرگ او را تحت فشار بسیاری قرار داد و در نهایت خودش قهرمان دنیا شد.
 از زمانی که روزبرگ از این ورزش خداحافظی کرده، کسی نتوانسته به همیلتون برسد.
گاهی به نظر می‌رسد که همیلتون، مانند کسی که برای خودروسواری تفریحی در روز یکشنبه به خیابان می‌رود، کاملاً خونسرد است و چالشی حس نمی‌کند. برتری او باعث شده که رقابت‌های فرمول یک دیگر چالش نداشته باشد. حتی پس از هفتمین قهرمانی او در دنیا هم همه چیز حاکی از آن است که این اوضاع ادامه دارد.
همیلتون بهترین راننده دوران خود است اما پیروزی‌های او یادآور نبردهای پرشور شوماخر نیست، که به این دلیل اسطوره شد که با رانندگان بزرگی رقابت می‌کرد. شوماخر راننده‌ای بی‌باک و در خدمت تیم بود و از غیرممکن ممکن ساخت.
 

Page Generated in 0.0059 sec