printlogo


کد خبر: 218813تاریخ: 1399/8/28 00:00
شانس دوباره دمبله پس از مصدومیت فاتی
فرصت آخر را از دست نده!

 
مارک دویل
 
 بیش از یک سال است که بارسلونا به دنبال این است که ضررش را تا حدی جبران کند و عثمان دمبله را که در سال 2017 با قیمت 105 میلیون یورو از بوروسیا دورتموند خرید، به فروش برساند. با این حال او بارها فرصت نجات پیدا کرده و حالا مصدومیت زانوی آنسو فاتی باعث شده که دمبله یک بار دیگر به اصطلاح «آخرین فرصت» برای اثبات خود در بارسلونا را داشته باشد.
خبر مصدومیت فاتی تا ماه مارس ضربه سختی به بارسا بود. این بازیکن اسپانیایی در ترکیب ثابت رونالد کومان جایگاهی ویژه داشت و با عرض دادن به بازی و سرعت بالایش به خط حمله بارسا جان می‌بخشید.
ترینکائو 20ساله به‌تازگی به نوکمپ آمده، فیلیپه کوتینیو مناسب بازی در کنار میدان نیست و آنتوان گریزمان هم تمام تلاش خود را می‌کند که جای خالی لوییس سوارس را پر کند. به این ترتیب گزینه مشخص کومان برای جانشینی فاتی در سمت چپ خط حمله، دمبله است و این فرصت برای او از بازی این هفته با اتلتیکو مادرید آغاز می‌شود.
اما بارسا بارها دریافته که اتکا به این مهاجم فرانسوی ایده خوبی نیست. دمبله خریدی عجولانه بود و با تنها یک فصل درخشش در دورتموند به بارسا پیوست تا جانشین نیمار شود که به پاری‌سن‌ژرمن رفته بود اما او با دو مصدومیت، بیش از چهار ماه از اولین فصل خود را از دست داد و پس از آن هم مرتباً‌ پیشرفتش دچار وقفه شده است.
بارسا در ژانویه گذشته مهاجمی نخرید، چرا که انتظار بازگشت دمبله را داشت. این کارها تنها از پس جوزپ ماریا بارتومئو برمی‌آمد. کیکه ستین، مربی بارسا در فصل پیش گفت: «دیدن اینکه عثمان چطور در تمرینات تلاش می‌کند من را به گریه می‌اندازد.» چند روز بعد، دمبله باز هم مصدوم شد و این بار زیر تیغ جراحان رفت تا مشکل همسترینگ پای راستش را درست کند. او شش ماه بعد در انتهای سپتامبر به میادین برگشت. کومان، مربی جدید بارسا از او برای دقایقی کوتاه بازی گرفت و برایش تمرینات آماده‌سازی ویژه‌ای در نظر گرفت. حالا به نظر می‌رسد که دمبله دارد به اوج برمی‌گردد.
او در این فصل لیگ قهرمانان دو گل زده و یک گل ساخته است و گل او در برد پنج بر دو بارسا مقابل رئال بتیس پیش از دیدارهای ملی از آن گل‌های مخصوص خودش بود. با این حال، دیدیه دشان تصمیم گرفت دمبله را به تیم ملی فرانسه دعوت نکند. او در پاسخ به این پرسش که آیا دمبله فرصت دعوت شدن را دارد،‌ گفت: «بله، البته اما عثمان از یک مصدومیت شدید برگشته است. باید به او فرصت داد. می‌دانم که او چه توانایی‌هایی دارد اما او مشکلات فیزیکی دارد. حالا هم کارش این است که به اوج برگردد.»
فرصت خوبی برای دمبله مهیا شده که اوضاعش در نوکمپ را برگرداند. او بی‌تردید بدشانس بوده و مصدومیت‌های بدی داشته است اما مدت‌هاست که در بارسلونا، بسیاری حس می‌کنند که او به اندازه کافی از بدنش مراقبت نمی‌کند. لیونل مسی یک بار گفته بود: «او در داخل میدان پدیده است» و به این ترتیب به زندگی خارج از میدان او طعنه زده بود.
البته بازیکنانی که سرعت انفجاری دارند بیشتر از بقیه دچار مصدومیت عضلانی می‌شوند اما باشگاه بارها از دست بی‌انضباطی‌های دمبله عصبانی شده است. او بارها دیر به تمرینات آمده و متهم است که رفتار حرفه‌ای ندارد. میکائل نایا، آشپز سابق دمبله گفته است: «عثمان پسر خوبی است اما کنترل زندگی‌اش را در دست ندارد و به زمانی که باید در آن استراحت کند احترام نمی‌گذارد. بین دوستان صمیمی او هیچ قاعده‌ای حاکم نیست.»
اگر در تابستان هر باشگاهی برای خرید دمبله حاضر می‌شد مبلغ قابل توجهی بپردازد، بارسلونا که مشکل مالی دارد با خوشحالی می‌پذیرفت اما بهترین پیشنهادهای رسیده برای او، انتقال قرضی بود. هر چه باشد، او از سپتامبر 2017 تاکنون 9 بار به دلیل مصدومیت دور از میدان بوده است و در این میان تقریباً 80 بازی را از دست داده است.
این خو‌شبینی وجود دارد که دمبله کاری کند که نبود فاتی برای چهار ماه چندان به چشم نیاید اما بحث فقط همین است: خوشبینی. ما درباره امیدواری حرف می‌زنیم، نه انتظار.
زمانی که مشخص شد مصدومیت فاتی جدی است، حدس زده شد که بارسلونا احتمالاً در پنجره نقل و انتقالات زمستانی هیچ پیشنهادی را برای دمبله نخواهد پذیرفت اما این گمانه‌زنی محض است. حقیقت این است که هیچ تضمینی وجود ندارد که بدن دمبله بتواند یکی از پرفشارترین برنامه‌های بازی تاریخ فوتبال را تحمل کند. دکتر لمپاینن، پزشک معالج او گفته: «بزرگ‌ترین عامل خطرزا در مصدومیت همسترینگ این است که قبلاً‌ همین مصدومیت را تجربه کرده باشید.» متأسفانه دمبله مشکلات زیادی را تجربه کرده و واقعیت تلخ این است که او دیگر فرصتی برای مصدومیت‌های جدید ندارد.
دیگر هیچ «آخرین شانس» دیگری در کار نخواهد بود.
منبع: سایت گل
 

Page Generated in 0.0050 sec