printlogo


کد خبر: 217788تاریخ: 1399/8/10 00:00
در دل بحران و مشکلات
چگونه یک ورزشکار می‌تواند به کشورش کمک کند
رشفورد در نامه‌ای سرگشاده نوشت: «در این سیستم قرار نیست خانواده‌هایی مانند خانواده من موفق شوند؛ هر چقدر هم که مادرم سخت کار می‌کرد.» بنابراین خودش دست به کار کمک به دیگران شد

 
برای یک فوتبالیست عجیب نیست که هت‌تریک کند، حتی در سطح لیگ قهرمانان. هرچند که زدن سه گل در تنها 16 دقیقه واقعاً خاص است. این دستاورد مارکوس رشفورد در این هفته لیگ قهرمانان بود، آن هم در هفته‌ای که او دوباره برای مجلس بریتانیا چالش ایجاد کرد.
منتقدان به رشفورد گفته‌اند که به فکر فوتبالش باشد، نه به دنبال مبارزه با گرسنگی کودکان در انگلیس. او در شبی بارانی در منچستر، مقابل لایپزیگ به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت و سه گل زد و کمک کرد تیمش پنج بر صفر پیروز شود. این بازیکن 22 ساله حالا نشان داده که هر دو کار را می‌تواند انجام دهد: هم فوتبال درخشانی به نمایش بگذارد و هم خارج از میدان، به کودکان گرسنه کمک کند.
گل‌های او در همان روزی به ثمر رسید که تومار اینترنتی‌اش برای کمک به خانواده‌های فقیر از یک میلیون امضا گذشت. او در این تومار نوشته که می‌خواهد خانواده‌های فقیر انگلیس در تعطیلات مدارس به غذای رایگان دسترسی داشته باشند. البته دولت بریتانیا گفته که کارهای لازم را برای حمایت از خانواده‌ها انجام داده است.
رشفورد پس از بازی در توییتی نوشت: «3 گل، 16 دقیقه، 000/ 030/ 1 امضا. نمی‌توانم دست از لبخند زدن بردارم. مدت‌ها بود که منتظر چنین روزی بودم. کاش طرفداران هم در ورزشگاه بودند تا با من این حس را تجربه می‌کردند.»
این بازیکن انگلیسی کاری را در کشور بحران‌زده‌اش انجام داده که برای بسیاری غیرممکن به نظر می‌رسید. انگلیس درگیر بحران برگزیت و کووید19 است و افراد به چند دسته تقسیم شده‌اند اما رشفورد کاری کرده که افراد متحد شوند. حتی باشگاه‌های انگلیس که حالت قبیله‌ای دارند هم به حمایت از او برخاسته‌اند.
لیدزیونایتد که از نظر جغرافیایی نزدیک به منچستریونایتد است، هزاران پوند به پویش رشفورد کمک کرده و اعلام کرده که در راه کمک به کودکان آسیب‌پذیر، United (متحد) این باشگاه می‌ماند. یورگن کلوپ، مربیی لیورپول، دیگر باشگاه واقع در شمال لندن که رقابتی سنتی با تیم رشفورد دارد، گفته است: «این پویش فوق‌العاده باورنکردنی است. او بازیکن یونایتد است و از این نظر حرف زدن سخت می‌شود اما در چنین دورانی که در آن به سر می‌بریم، ما به عنوان فوتبالیست و به عنوان انسان، همیشه متحد هستیم.»
باشگاه‌ها و تیم‌های بسیار دیگری از فوتبال و از ورزش‌های دیگر، از جمله تیم ملی راگبی انگلیس، به حمایت از پویش او برخاسته‌اند. حزب کارگر انگلیس تلاش کرد که در جهت پویش او عمل کند تا در تعطیلات انگلیس به کودکان غذای رایگان داده شود اما دولت محافظه‌کار با این طرح مخالفت کرد اما حالا چندین شرکت و شورای محلی، از جمله مقامات محلی محافظه‌کار در سراسر کشور، پیشنهاد آن را داده‌اند که بسته‌های غذایی یا کوپن غذا به خانواده‌ها داده شود.
البته رشفورد منتقدان خود را هم دارد. مارک جنکینسون، نماینده محافظه‌کار گفته است: «اینکه او وانمود می‌کند می‌خواهد گل‌های سیاسی بزند، به کار هیچ‌کس نمی‌آید». جیمز کارتلیج، دیگر نماینده‌ای که به خاطر مخالفت با این طرح از حضور در یک رستوران منع شده است، گفته: «مدارس مسئول آن نیستند که به دانش‌آموزان خارج از ترم غذای رایگان بدهند.»
این بازیکن یونایتد همچنین به فضیلت‌فروشی متهم شده است. او روز چهارشنبه در توییتی که تاکنون 80هزار لایک داشته نوشته: «واقعاً، فضیلت‌فروشی دیگر چیست؟»
امسال، سال رشفورد بوده است. او در روزنامه‌ها و رسانه‌ها حضوری پررنگ داشته است. رشفورد یکی از بااستعدادترین بازیکنان انگلیس است و توانایی آن را داشته که در این سال‌ها، نفوذ زیادی روی افراد پیدا کند. او از سال 2016 که اولین بازی‌اش را برای یونایتد انجام داد، بلافاصله تبدیل به قهرمان این تیم شد اما صدای او در سال دشوار 2020 بلندتر از همیشه به گوش رسیده است.
او نزدیک به چهار میلیون فالوئر در توییتر، 9 میلیون فالوئر در اینستاگرام و 5/ 6 میلیون فالوئر در فیس‌بوک دارد. در ماه‌های اخیر، او از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و اعلام حمایت‌های کافه‌ها و رستوران‌ها از پویشش را ریتوییت کرده است. به این ترتیب، در توییتر او پیام‌های زیادی در این باره می‌توان دید.
او در ماه ژوئن این موضوع را مطرح کرد که در تعطیلات تابستان، طرح غذای رایگان برای فرزندان خانواده‌های فقیر باید ادامه پیدا کند. او دولت را وادار کرد که درباره تصمیمی که گرفته بود تجدید نظر کند. بیش از یک میلیون کودک از این طرح او بهره‌مند شدند.
او که متولد منچستر است، در یکی از مناطق محروم این شهر در کنار مادر خود بزرگ شد. او حالا در همه‌گیری کووید19 میلیون‌ها دلار کمک جمع کرده است. مارکوس کوچک‌ترین نفر از پنج فرزند مادرش است. او تجربه خود از فقر غذایی را بازگو کرده و گفته که در کودکی نیاز به غذای رایگان مدارس و کمک‌های مهربانانه همسایه‌ها و مربیان داشت تا بتواند تغذیه مناسب داشته باشد. او در ماه ژوئن در نامه‌ای سرگشاده نوشت: «در این سیستم قرار نیست خانواده‌هایی مانند خانواده من موفق شوند؛ هر چقدر هم که مادرم سخت کار می‌کرد، ما قرار نبود به جایی برسیم.» اما رشفورد ثابت کرده که رهبر مناسبی برای این پویش است. او که مولتی‌میلیونر است، از وجهه خود استفاده کرده تا در بحرانی که در هر نسل یک بار اتفاق می‌افتد، به خانواده‌ها کمک کند.
او از کودکی طرفدار یونایتد بود و از زمانی که برای تیم محبوبش به میدان رفته، به‌ندرت در میدان اشتباه داشته است. او در اولین بازی‌اش گل زد و در اولین دیدارش در لیگ برتر، اولین دربی منچستر و اولین حضورش در لیگ قهرمانان هم گلزنی کرد. شاید مقامات انگلیس علاقه‌ای به این نداشته باشند بازیکنی که از خانواده‌ای کم‌درآمد آمده بود بتواند در چنین صنعت پررقابتی موفق شود، به‌ویژه در یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های تاریخ اما او فردی نیست که تسلیم شود.
رشفورد از بوریس جانسون، نخست‌وزیر کشورش خواسته که با او درباره راه حل این مشکلات صحبت کند. نمایندگان از جانسون خواسته‌اند که درباره تصمیمش تجدید نظر کند اما او گفته که از حمایتی که از خانواده‌های فقیر کرده بسیار راضی است و دولت او مبلغ کمک به خانواده‌ها را به میزان 20 پوند در هفته افزایش داده است.
به گفته جانسون، شوراها هم 63 میلیون پوند به افرادی داده‌اند که امکان دسترسی به غذا و مواد ضروری زندگی ندارند اما یک فرمانداری محلی گفته که این مبلغ قرار بوده تا پایان ماه سپتامبر خرج شود.
رشفورد در اعتراض در توییتر نوشته است: «همه سروصداها را به کناری بگذارید. روی واقعیت تمرکز کنیم. تعداد زیادی از کودکان امشب نه‌تنها گرسنه می‌خوابند، که این حس را دارند که کشور برایشان اهمیتی قائل نیست.»
رشفورد با انگلیس در جام ملت‌های اروپا و جام جهانی بازی کرده و برای یونایتد هم 74 گل به ثمر رسانده است؛ آماری که در سال‌های پیش رو بی‌تردید بسیار بیشتر خواهد شد. او در داخل و خارج میدان دارد تأثیر خود را می‌گذارد.
منبع: CNN

Page Generated in 0.0051 sec