printlogo


کد خبر: 217138تاریخ: 1399/7/27 00:00
فوتبال‌ژورنال
VAR بازیگر اصلی دربی مرسی‌ساید

رسول مجیدی     @Rasoulmajidi

اصلی‌ترین دلیلی که منجر به وجود آمدن پدیده‌ای به نام VAR بود، کم شدن بحث و جنجال‌ها درباره تصمیمات داوری بود. قرار بود سهم اشتباهات انسانی در فوتبال کم شود و هواداران اعتراض کمتری به تیم داوری داشته باشند. حالا دست کم در لیگ برتر انگلیس این دلایل همگی رنگ باخته‌اند. اتفاقاً شاید بحث‌ها بیشتر هم شده باشند. قبلاً اشتباهات را داور وسط  در کسری از ثانیه انجام می‌داد اما حالا تیمی زبده در زمان کافی و داشتن زوایای دید بسیار باعث می‌شوند تا هواداران حس کنند در حق تیم‌شان بی‌عدالتی شده. آخرین نمونه‌اش دربی روز گذشته مرسی‌ساید بود؛ جدال مدافع عنوان قهرمانی با صدرنشین فعلی لیگ برتر. لیورپول کلوپ مقابل اورتون آنچلوتی؛ جدالی که ۲-۲ مساوی شد اما چند تصمیم بحث‌برانگیز داوری داشت که می‌توانست به طور کلی نتیجه بازی را متفاوت کند. لیورپول خیلی زود به گل رسید؛ دقیقه ۳ توسط مانه‌ای که تازه از کمند ویروس کرونا خلاص شده بود. این برتری می‌توانست در دقیقه ۷ دو برابر شود. وقتی که جوردن پیکفورد یک تکل دوپای کاملاً خطرآمیز روی پای ویرجیل فن‌دایک بست و موجبات مصدومیتش را فراهم آورد!
صحنه قطعاً پنالتی بود و داور اگر می‌خواست کمی، فقط کمی به پیکفورد مهربانی کند، می‌توانست کارت قرمز را به زرد تقلیل دهد اما تصمیم؟ آفساید فن‌دایک.
تصاویر VAR نشان می‌داد تنها دست فن‌دایک در منطقه آفساید بوده اما کارشناسان کمک داور ویدیویی انگلیس معتقد بودند کتف فن‌دایک هم در آفساید بوده و کتف جایی است که می‌توان با آن گل زد و در نتیجه تصمیم آفساید درست بوده. چنین تصمیماتی در فوتبال انگلیس هر سال بحث‌برانگیز است اما مسأله اصلی اینجاست که آن صحنه چه آفساید بود و چه نبود باید با جریمه پیکفورد به پایان می‌رسید. آن تکل در هرجای زمین قطعاً کارت دارد. حتی اگر در راهروها و در پایان بازی باشد. آن وقت وسط بازی چنان تکلی زده شد که باعث مصدومیت کاپیتان رقیب شد اما به دلیل اینکه فن‌دایک در آفساید بوده دروازه‌بان اورتون با هیچ جریمه‌ای رو‌به رو‌نشد و حتی کارشناسان VAR هم این تصمیم را صحیح دانستند. نقطه عطف اعتراضات به داوری البته در لحظات تلف شده بازی شکل گرفت. اورتون ۱۰ نفره شده بود و لیورپول می‌خواست از فرصت استفاده کند تا با پیروزی از زمین خارج شود. یک پاس فوق‌العاده از تیاگو به مانه رسید و او خیلی خوب جردن هندرسون را در جلوی دروازه پیکفورد صاحب توپ کرد؛ 2-3 به نفع لیورپول. دربی مرسی‌ساید برنده داشت. لیورپول صدرنشین را برده بود اما در کمال ناباوری پاس تیاگو به مانه آفساید تشخیص داده شد. صحنه آهسته کاملاً نشان می‌داد که میلیمتری هم نمی‌شود آن صحنه را آفساید گرفت اما مسئولان VAR این تصمیم را گرفتند. به قول یکی از خبرنگاران انگلیسی شاید موهای دست مانه در آفساید بوده.
این فصل سعی شده تا خطاهای فصل پیش کمک‌داور ویدیویی در انگلیس به کمترین حد ممکن برسد اما حالا در یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های فصل، هواداران نمی‌توانند تصمیمات داوری در شکل گرفتن نتیجه ۲-۲ بازی را نادیده بگیرند. این وضعیت باید در لیگ برتر تغییرکند.
 

Page Generated in 0.0047 sec