printlogo


کد خبر: 217132تاریخ: 1399/7/27 00:00
آنچه استقلال و پرسپولیس برای خود به یادگار گذاشته‌اند
تولید بحران برای تمام روزهای آینده

فرشاد کاس‌نژاد   @Farshadcasnejad
 
درباره فوتبال ایران لازم نیست بحران‌ها بررسی شوند، لازم نیست چراغ بردارید و مشکلات را پیدا کنید. خبرها لحظه به لحظه روایتی از بحران را به ما نشان می‌دهند. آنچه می‌خوانید فقط تیتر نیستند، بلکه روایتی واقعی از فوتبال ایران را در خود دارند:
شفر تهدید کرد: از استقلال امتیاز کسر می‌کنم / خلیل‌زاده: بیکار ننشستیم و پول شفر را می‌دهیم / مهلت یک ماهه استقلال برای پرداخت شفر / ۱۰ روز زمان برای پرداخت طلب ۶۰۰ هزار دلاری شفر / تماس استقلالی‌ها با شفر: چند روز مهلت بده / آخرین وعده استقلال به شفر هم عملی نشد / شفر: استقلال منتظر جریمه بیشتر باشد / استقلال به شفر پول داد، مربی آلمانی شاکی شد
وکیل برانکو: فیفا را از بازی شرورانه مطلع کردیم / رغبتی: از برانکو پالس مثبت گرفتیم / وکیل برانکو: پرسپولیس نمی‌تواند مطالباتمان را بدهد / علی کریمی: پول برانکو را من جابجا می‌کنم / فاجعه کسر ۶ امتیاز در فاصله ۴۸ ساعتی با پرسپولیس / پروین: ۶-۵ ساعت دیگر پول برانکو تأمین می‌شود / رسول‌پناه: بخشی از پول برانکو آماده شد / کارگزار پرسپولیس: مشکل برانکو را رفع می‌کنیم / رغبتی: وزارت امکان قرض به پرسپولیس را هم ندارد / یک گام تا پایان پرونده پرسپولیس - برانکو
این تیترها نمایی کامل از فوتبال ایران است. دو باشگاه اسیر دو پرونده، گرفتار مسأله‌‌هایی که در حل آن وامانده‌اند و هر روز با وعده‌ها، مسئولیت خود را به فردا واگذار می‌کنند، هر بار با تمنای فرصت، آبروی حرفه‌ای خود را می‌برند و چهره برند خود را مخدوش می‌کنند اما کوچک‌ترین ملالی از مخدوش شدن چهره رسانه‌ای باشگاه ندارند. اسم این عملیات در فوتبال ایران مدیریت باشگاه است، توسط کسانی که بدون هیچ ایده‌ای صاحب بزرگ‌ترین فرصت‌های مدیریت در فوتبال می‌شوند و مسئولیتی در قبال تصمیمات خود ندارند.
هر بار که استقلال و پرسپولیس فرصتی پیدا می‌کنند تا دستمزد مربیان سابق خود را دیرتر پرداخت کنند یا به پرداخت اقساط برسند، آن را به عنوان دستاورد مدیریت جا می‌زنند و پرداخت نصفه نیمه و با هزار و یک مکافات را نیز تبحر مدیریت خود می‌دانند. به تعویق انداختن پرداخت بدهی‌ها، شکایت و حکایت، آشفتگی و دردسر و فرار از محرومیت، به افتخار مدیریت تبدیل شده است.
اما پرونده برانکو ایوانکوویچ که تا اندازه‌ای به سرانجام رسیده و پرونده وینفرد شفر که انگار برای استقلال بسته نشده است، هیچ‌کدام آخرین ماجرای مصیبت‌بار پرسپولیس و استقلال نیستند. این دو باشگاه حتی با بستن این پرونده‌ها، پرونده‌های سوءمدیریت خود را نبسته‌اند و خیلی زود پرونده طلبکاران بعدی از راه می‌رسد.
باورش آسان نیست که استقلال و پرسپولیس اینچنین سهل‌انگارانه برای خود دردسر تولید کرده باشند و بیش از توان اقتصادی واقعی خود بدهی بجا گذاشته باشند اما به دقت چنین کرده‌اند و انگار طی برنامه‌ای دقیق برای تمام روزهای آینده این دو باشگاه پرونده ساخته‌اند. به کنایه باید نوشت این تنها آینده‌نگری در این دو باشگاه است.
 

Page Generated in 0.0048 sec