printlogo


کد خبر: 217127تاریخ: 1399/7/27 00:00
انتخاب تردید‌برانگیز دستیاران فکری
پکیج مبهم در استقلال!

علی کمانگری    

انتخاب محمود فکری خود از ابتدا سبب ایجاد تردید‌های زیادی میان هواداران استقلال و‌ کارشناسان شد. به هر حال فکری (اگر تجربه بازیکن-مربی شیرین‌فراز کرمانشاه را کنار بگذاریم) تنها سابقه ۱۰ بار مربیگری در لیگ برتر را دارد و بسیاری بر این عقیده‌اند‌ که عیار واقعی او در بالاترین سطح فوتبال ایران هنوز سنجیده نشده است. ضمن اینکه رسیدن از اسامی مطرح‌تری چون آندره‌آ استراماچونی، الکساندر نوری و حتی جواد نکونام به محمود فکری کمی ته دل هواداران استقلال را خالی کرد. انتخاب دستیاران فکری اما موج جدیدی از نگرانی‌ها را میان هواداران آبی برانگیخته است. فکری تقریباً همان کادرفنی نساجی را با خود به استقلال آورده؛ با این تفاوت که این بار آرش برهانی جایگزین حنیف عمران‌زاده شده است اما کادر فکری از چه نفراتی تشکیل شده و اینان چه سابقه‌ای دارند؟
به نظر می‌رسد دستیار اول او، سیروس دین‌محمدی باشد. هافبک ترک اسبق تیم ملی و باشگاه استقلال که سابقه حضور در بوندس‌لیگا را هم دارد، تاکنون در تیم‌های راه‌آهن (مدت بسیار کوتاه) و شهرداری تبریز سرمربی بوده و یک‌ سال هم دستیار پرویز مظلومی در تیم استقلال بوده است. سابقه مربیگری دین‌محمدی کمتر از ۵ سال است و او عملاً چهره‌ باتجربه‌ای در این حوزه نیست. ضمن اینکه بعید می‌آید دین‌محمدی از نظر دانش فنی چندان به‌روز باشد. پرسش اینجاست که سیروس قرار است در طول ۹۰ دقیقه چه مشاوره‌هایی به فکری بدهد؟
دستیار دوم آرش برهانی است. برترین گلزن استقلال در تاریخ لیگ برتر، پیش از این در لیگ دو و‌ در تیم‌های شهرداری بندرعباس و داماش سرمربی بوده و مدتی هم هدایت تیم جوانان استقلال را برعهده داشته است. آرش هم مشابه سیروس نه تجربه خاصی در عرصه مربیگری دارد و نه چندان آدم آکادمیک و با دانش روزی در این حیطه محسوب می‌شود. او همچنین در چند وقت اخیر بسیار درگیر کری‌خوانی‌های سخیف فضای مجازی شده و اساساً فلسفه انتخاب او به عنوان دستیار دوم بر هیچ‌کس روشن نیست. نفر سوم کادرفنی فکری، عبدالصمد مرفاوی است. صمد که خود پیش از این در دو دوره و بعد از قهرمانی امیر قلعه‌نویی در استقلال، هدایت آبی‌ها را برعهده گرفته و‌ تیم قهرمان را به رتبه‌های چهارم و سوم رسانده، در حالی عضوی از کادر آبی‌هاست که هنوز سمتش در این باشگاه‌ مشخص نیست! او در تیم نساجی به عنوان مدیر فنی حاضر بود و حالا در تیم استقلال هم به عنوان دستیار نمی‌تواند روی نیمکت بنشیند، زیرا آنطور که از شواهد و قرائن پیداست دین‌محمدی و برهانی دستیار اول و‌ دوم هستند. اگر هم قرار باشد مرفاوی به عنوان مدیرفنی در استقلال فعالیت کند، حضور همزمان او، فکری به عنوان سرمربی و‌ پرویز مظلومی به عنوان سرپرست، ترکیب بسیار عجیبی خواهد شد و باید دید این مثلث اصلاً می‌توانند با هم کنار بیایند یا خیر؟
برای سمت مربی دروازه‌بانان هم فکری دست روی سعید عزیزیان گذاشته است. انتخاب عزیزیان به دلیل دو‌ دوره مربیگری‌اش در تیم پرسپولیس چندان به مذاق هواداران خوش نیامده، با این حال عزیزیان سابقه بلندی در لیگ برتر دارد و عملاً باتجربه‌ترین دستیار فکری محسوب می‌شود.
در مجموع ترکیب دستیاران و کادرفنی فکری هیچ نقطه روشنی در کارنامه مربیگری‌شان وجود ندارد. از نظر تجربی هم تنها مرفاوی و عزیزیان در وضعیت خوبی قرار دارند و دو‌‌ چهره دیگر تازه مشغول برداشتن گام‌های اولیه در این حوزه هستند. همچنین در نگاه اول به نظر نمی‌رسد هیچ‌یک از افراد انتخابی فکری انسان‌های به‌روز و بادانشی در حوزه مربیگری باشند. ظاهراً تنها معیار این انتخاب‌ها، استقلالی بودن (جز عزیزیان) و روابط دوستانه با محمود فکری بوده است. اینکه این دستیاران قرار است در طول فصل چه کمکی به فکری کنند، چه نقش‌هایی در تمرینات روی دوششان خواهد بود و تا چه اندازه می‌توانند در جریان بازی ذهن سرمربی را در بزنگاه‌های حساس بازتر کنند، پرسش‌هایی‌ است که پاسخ آنها با آغاز بیستمین دوره لیگ برتر مشخص خواهد شد.
 

Page Generated in 0.0058 sec