printlogo


کد خبر: 217126تاریخ: 1399/7/27 00:00
از انتخاب سرمربی تا انتخاب کادر فنی و اجرایی
استقلال در سراسیمگی
مدیر فنی استقلال نه تنها باید روشن باشد که کیست، بلکه باید مسئولیت‌های روشنی نیز برایش نوشته شود

فرشاد کاس‌نژاد   @Farshadcasnejad

آنچه باشگاه استقلال در انتخاب سرمربی پشت سر گذاشت، ماجرایی سراسر آشفتگی بود که حالا همان آشفتگی را در انتخاب همکاران سرمربی نیز می‌بینید. محمود فکری که خود در پی آشفتگی باشگاه و سراسیمگی در انتخاب، سرمربی استقلال شد، در انتخاب همکارانش به دست خود مشغول تولید آشفتگی بیشتر است. تصمیماتی که باشگاه برای سمت‌های فنی و اجرایی تیم می‌گیرد نیز این وضعیت را قرمز جلوه می‌دهد.
در استقلال صمد مرفاوی را به دو عنوان مدیر فنی و دستیار معرفی کرده‌اند. هیچ‌کس نمی‌داند نقش دقیق او چیست. بعد از اینکه او در نقش مدیر فنی کارش را شروع کرد، پیشکسوتان باشگاه انگار تصمیم گرفتند نصرالله عبداللهی در نقش مدیر فنی به استقلال بیاید. توجه کنیم که عبداللهی از چهره‌های شاخص تاریخ باشگاه استقلال است اما بعید به نظر می‌رسد اطلاعات روزآمدی برای مدیریت فنی استقلال داشته باشد یا برای این پست سنگین آمادگی ذهنی داشته باشد. پرویز مظلومی به سمت مدیر تیم رسید و محمود فکری سپس از مذاکره با امید نمازی خبر داد. اینکه در ترکیب کادر فنی استقلال از بین صمد مرفاوی که سابقه سرمربیگری در استقلال را دارد و از محمود فکری نیز تجربیات بیشتری دارد و امید نمازی که با ادعای دستیار اولی می‌خواهد به استقلال بیاید، چه کسی نقش دستیار اول را بازی کند، خود بدون شک باعث بحث و دردسر در استقلال خواهد شد. توجه کنیم که مرفاوی پیش از شروع بحث حضور نمازی، مدیریت فنی را با حضور عبداللهی از دست داده بود.
چند روز پیش صمد مرفاوی با این حرف‌ها قصد توجیه آشفتگی را داشت: «در مجموعه ما پست مهم نیست. آن چیزی که مهم است همبستگی و همدلی است که باید همه اعضای تیم داشته باشیم تا تیم شرایط خوبی پیدا کند و بتوانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم و به فکر این مسائل نیستیم.» همان روز پاسخ به مرفاوی این بود که صمد مرفاوی ساده و با جملاتی آشنا و کلیشه‌شده در فوتبال ایران از یک سؤال مهم می‌گذرد و از همدلی حرف می‌زند. مدیر فنی استقلال نه تنها باید روشن باشد که کیست، بلکه باید مسئولیت‌های روشنی نیز برایش نوشته شود. «ما همدل هستیم» بدترین پاسخ به این سؤال مهم است.
صمد مرفاوی سال‌های سال در باشگاه استقلال مربیگری کرده است؛ از تیم‌های پایه تا سرمربیگری. او یکی از چهره‌های مهم و سرمایه‌های انسانی باشگاه استقلال است و اگر می‌خواهد قدم مهمی در استقلال بردارد، اولین کار لازم روشن بودن مسئولیت‌هاست. او نباید در موقعیت امروز استقلال اینچنین سهل‌انگارانه از آشفتگی این تیم بگذرد.
زمانه‌ای که در آن نصرالله عبداللهی، پرویز مظلومی، بهتاش فریبا، صمد مرفاوی و محمود فکری دور هم جمع شوند و تیم را اداره کنند نه تنها گذشته، بلکه هرگز چنین روشی برای موفقیت کاربردی نداشت. این حرف‌های غیرحرفه‌ای و بی‌معنا فقط به کار دورانی می‌آید که هیچ طرح و برنامه و مسئولیت نوشته‌شده‌ای وجود ندارد.
استقلال گرفتار همین تصمیمات شده است. با دور هم جمع شدن چهره‌هایی مثل نصرالله عبداللهی، پرویز مظلومی، صمد مرفاوی و محمود فکری تیم تصمیم‌گیرنده نمی‌سازند، بلکه کادر فنی و اجرایی باید وظایف و مسئولیت‌های روشن داشته باشد و اضافه شدن امید نمازی به این جمع معلوم نیست این آشفتگی را چقدر پرحاشیه‌تر کند.
 

Page Generated in 0.0051 sec