printlogo


کد خبر: 217120تاریخ: 1399/7/27 00:00
نگاهی به سقف درآمد در NBA
این، دزدی از لبران جیمز است

 
فصلی که گذشت برای لبران جیمز فقط از جهت کسب قهرمانی NBA با لیکرز خاطره‌انگیز و شیرین نبود. او هفته پیش طبق معمول فرمانده تیمش در مسیر یک افتخار جدید شد و با کسب بیشترین امتیاز در ششمین بازی فینال به لس‌آنجلسی‌ها کمک کرد که میامی هیت را شکست دهند و برای اولین بار از سال 2010 و برای هفدهمین بار در کل تاریخ‌شان قهرمان NBA‌شوند.
با این قهرمانی، تعداد قهرمانی‌های خود جیمز در NBA هم به 4 مورد افزایش پیدا کرد. این افتخار بار دیگر این بحث که آیا می‌توان جیمز را بهترین بسکتبالیست تاریخ دانست یا نه داغ کرده است و همراه با آن این سؤال مطرح شده که آیا او در حد بازیکنی که پتانسیل کسب عنوان بهترین بسکتبالیست تاریخ است، درآمد دارد؟
روز دوشنبه هفته پیش بن کوهن از وال‌استریت ژورنال مدعی شد که جیمز سمبل بی‌کفایتی بازار در NBA است. در حالی که او در یک سال گذشته فقط از محل حقوقش حدود 37 میلیون دلار درآمد داشته، مقررات سقف حقوق در NBA بدان معناست که عملاً یک تیم می‌تواند حداکثر همین مقدار به یک بازیکن پول بدهد، حتی بازیکنی بااستعداد مانند جیمز که در هر نسل فقط یکی از آنها باشد. شاید برداشتن قانون سقف دستمزد برای دادن حقوق جیمز منصفانه‌تر باشد.
برای درک سریع اینکه چطور ارقام پرداختی به جیمز جمع می‌شوند، ما حقوق او را به حقوقی که به ستاره‌های همتراز خودش در سایر رشته‌های ورزشی پرداخت می‌شوند، مقایسه کرده‌ایم:
حقوق 4/ 37 میلیون دلاری جیمز فقط کمی بیشتر از حقوق متوسط سالانه مایک تروت از تیم لس‌آنجلس اینجلز در رشته بیس‌بال است، کسی که طرق گزارش شبکه سی بی اس اسپورتس در سال 8/ 35 میلیون دلار حقوق می‌گیرد اما حقوق جیمز کمتر از سایر ورزشکارانی است که ما به آنها نگاه انداختیم. 
پاتریک ماهومس، کوارتربک تیم کانزاس سیتی چیفس از رشته فوتبال آمریکایی امسال قراردادی با این تیم امضا کرده است که به طور میانگین در هر سال به او 45 میلیون دلار حقوق می‌دهد (طبق اعلام سایت NFL).
برخلاف NBA، لیگ‌های فوتبال اروپایی سقف پرداخت حقوق ندارند که این در حقوق نجومی که به لیونل مسی، مهاجم تیم فوتبال بارسلونا و کریستیانو رونالدو مهاجم تیم فوتبال یوونتوس پرداخت می‌شود نمود دارد. اینها بدون شک قویترین مقایسه‌ها برای جیمز هستند؛ مسی و رونالدو بدون شک پردرآمدترین بازیکنان فوتبال در نسل خودشان هستند و اهمیت آنها برای تیم‌های‌شان شبیه اهمیتی است که نقش جیمز برای NBA دارد. 
پس تصورش سخت نیست که اگر NBA‌هم برای پرداخت حقوق به بازیکنانش سقف تعیین نمی‌کرد، بازیکنی مانند جیمز می‌تواند سالانه 70 تا 90 میلیون دلار در سال درآمد داشته باشد.
قبل از آنکه سقف درآمد در بسکتبال مدرن امروز به اجرا درآید، مایکل جردن اصلی‌ترین رقیب جیمز برای کسب عنوان بهترین بازیکن تاریخ بسکتبال، بالاترین حقوقش 1/ 33 میلیون دلار بود که در فصل 98-1997 گرفت. 
با احتساب تورمی که از آن سال تا کنون وجود داشته، حقوقی که او در این نسل می‌گرفت 53 میلیون دلار می‌شد که 40 درصد بیش از چیزی است که جیمز الان می‌گیرد. پس با اینکه در وضعیت کنونی اقتصاد جهان 37 میلیون دلار برای پرداخت حقوق یک ورزشکار رقم کمی نیست، جیمز در دنیای متفاوت ارزش آن را داشت که حقوقی به مراتب بیشتر از اینها را دریافت کند.
منبع: بیزینس اینسایدر

Page Generated in 0.0048 sec