printlogo


کد خبر: 217115تاریخ: 1399/7/27 00:00
لیگ بیستم فوتبال با پروتکل جدید
بدون تماشاگر با تست‌‌‌های کمتر

بهناز میرمطهریان  @mirmotaharian

 
موضوع تدوین پروتکل‌های جدید و تخصصی برای فوتبال به دست کارشناسان بهداشتی فوتبال، از همان زمان شروع شد که نواقص پروتکل تدوین شده از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی، لیگ فوتبال ایران را با مشکلاتی جدی مواجه کرد.
زهره هراتیان، رئیس ایفمارک و عضو ستاد مبارزه با کرونا در فوتبال همان روزها اعلام کرده بود که یک نفر آشنا به مسائل تخصصی فوتبال باید در پروسه تدوین پروتکل بهداشتی برگزاری لیگ حضور داشت تا مسائل مختلف را در تدوین پروتکل در نظر بگیرد.
با این حال لیگ نوزدهم با همان پروتکل تدوین شده از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی به پایان رسید اما چند هفته مانده به پایان لیگ نوزدهم، هراتیان اعلام کرد که درصدد تدوین پروتکلی ویژه فوتبال هستند اما برای اجرای این پروتکل نیاز به مجوز ستاد مبارزه با کرونا و فدراسیون پزشکی ورزشی است.
در آستانه برگزاری لیگ بیستم، 2 جلسه بین مسئولان فدراسیون فوتبال و فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شده و در این جلسه‌ها درباره اجرا و نظارت بر پروتکل سلامت لیگ فوتبال صحبت شده است. این جلسه‌ها تحت عنوان «راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹ (کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال» برگزار شد و قرار است جلسات دیگری هم تا پیش از شروع فصل جدید برگزار شود.
مهم‌ترین دستاورد این جلسات موافقت فدراسیون پزشکی ورزشی با درخواست فدراسیون فوتبال مبنی بر اجرای پروتکل سلامت لیگ فوتبال است.
محمداسد مسجدی، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در این رابطه می‌گوید: «فدراسیون فوتبال در دوره گذشته از فدراسیون پزشکی ورزشی درخواست کرد تا مقوله اجرای پروتکل سلامت لیگ فوتبال به آنها واگذار شود و فدراسیون پزشکی ورزشی نیز با این درخواست موافقت کرد. هم اکنون نیز فدراسیون پزشکی ورزشی دخل و تصرفی در مورد انجام تست‌های پی سی آر و سایر مسائل مرتبط با اجرای پروتکل سلامت در رشته فوتبال ندارد و هر فدراسیون دیگری نیز که علاقه‌مند باشد می‌تواند انجام تست‌های پی سی آر و سایر موارد مرتبط با پروتکل‌های ابلاغ شده را بر عهده گیرد چرا که تاکنون هزینه هنگفتی در مورد مباحث درمانی مرتبط با کرونا از سوی فدراسیون‌های ورزشی مختلف به فدراسیون پزشکی ورزشی تحمیل شده است.»
البته که فصل گذشته هم هزینه تست‌ پی‌سی‌آر فوتبالیست‌ها برعهده باشگاه‌ها بود و فدراسیون پزشکی ورزشی هزینه‌ای بابت این تست‌ها پرداخت نمی‌کرد که حالا بعد از واگذاری فرآیند اجرای پروتکل‌ها، در هزینه‌های این فدراسیون صرفه‌جویی شود. مهم‌ترین اتفاقی که در راستای این واگذاری رخ داده است، به نوعی تدوین پروتکلی اختصاصی برای لیگ از سوی فدراسیون فوتبال است. پروتکلی که در فصل گذشته هم به صورت غیررسمی برای برخی باشگاه‌ها اجرا می‌شد و مهم‌ترین تفاوتش با پروتکل ابلاغ شده از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در تعداد تست‌هایی بود که باید گرفته می‌شد. به این شکل که باشگاه‌هایی که از نظر مالی دچار مشکل بودند، به جای گرفتن تست پی‌سی‌آر در فواصل 10 یا 5 روزه، تنها در صورتی از بازیکنان تست پی‌سی‌آر می‌گرفتند که خود بازیکن علایمی را در خود حس می‌کرد یا مشکوک به ابتلای به کرونا بود.
فدراسیون فوتبال البته هنوز از پروتکلی که قرار است در لیگ بیستم اجرا شود، رونمایی نکرده است اما از همین حالا یکی از اصلی‌ترین آیتم‌هایش گرفتن تست از بازیکنان به صورت خوداظهاری است.
علاوه بر این با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا، حضور تماشاگران هم تا نیم فصل به طور قطعی منتفی خواهد بود. محمداسد مسجدی، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در این رابطه گفته است: «با توجه به اینکه در وضعیت قرمز هستیم این موضوع را متصور نیستیم اما پیشنهاداتی ارائه شده است و ما در جلسات آینده روی این موضوع کار می‌‌کنیم تا با فاصله گذاری و خیلی محدود حضور تماشاگران را بررسی کنیم.»
همچنین سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال در این رابطه می‌گوید: «موضوع حضور هواداران در ورزشگاه‌ها تا اواخر بهمن و حداقل تا نیم فصل لیگ بیستم منتفی است اما باید ببینیم پس از آن چه اتفاقی می‌افتد.»

Page Generated in 0.0049 sec