printlogo


کد خبر: 217114تاریخ: 1399/7/27 00:00
سرپرستی فدراسیون جهانی به شهریار ایرانی رسید!
جنگ قدرت بالا گرفت

رضا عباسپور     @rez7462
 
دکتر مایکل شهریار ایرانی عضو انگلیسی هیأت اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و رفیق قدیمی تاماش آیان، رئیس مستعفی IWF در فاصله 48 ساعت بعد از سرپرستی اینتارات تایلندی، جانشین او شد. خبری جالب و عجیب که بیانگر بالا گرفتن جنگ قدرت در رأس هرم مدیریتی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری است؛ فدراسیون بین‌المللی پرافتخار و شناسنامه‌داری که بعد از خداحافظی اجباری تاماش آیان دچار هرج و مرجی عجیب و باورنکردنی 
شد. 
هرج و مرج و بلبشوی مدیریتی که در عرض کمتر از 9 ماه موجب تغییر 3 سرپرست و بلاتکلیفی این مجموعه در آستانه بازی‌های المپیک 2021 توکیو شده است. حالا اما کرسی ریاست به رفیق قدیمی تاماش آیان رسیده که البته رگ و ریشه‌ای ایرانی دارد اما به‌واسطه مهاجرت والدینش به هند و انگلستان از ایرانی بودن فقط شهرتش را به ارث برده است.
 
یک ایرانی جانشین اینتارات تایلندی شد
دقیقاً اواخر هفته گذشته اورسلا پاپاندریا سرپرست آمریکایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در حالی شبانه توسط هیأت اجرایی برکنار شد و اینتارات تایلندی جانشین او در رأس هرم سرپرستی IWF شد که ریاست نایب رئیس اول تایلندی فدراسیون جهانی بیشتر از 48 ساعت دوام نداشت. 
اینتارات تایلندی که خودش در دوره ریاست تاماش آیان با هزار و یک مشکل مالی و محرومیت دوپینگی دست به گریبان بود، بیشتر از 48 ساعت نتوانست جلوی انتقاد آمریکایی‌ها و منتقدان حذف «اورسلای آمریکایی»، همچنین مجموعه تصمیم‌ساز IOC که روی او و مجموعه تحت مدیریتش به‌واسطه مشکلاتی که داشت، حساس بودند دوام بیاورد. به همین دلیل خودش عطای سرپرستی جهانی را بعد از 48 ساعت به «مایکل شهریار ایرانی» رفیق قدیمی تاماش آیان و عضو انگلیسی هیأت اجرایی فدراسیون جهانی بخشید. 
والدین مایکل ایرانی جزو ایرانی‌هایی بودند که مذهبشان زرتشتی بود و سال‌ها پیش ایران را به مقصد هندوستان ترک کرده و به این کشور که مستعمره انگلستان بود، مهاجرت کردند. بنابراین اصلیت مایکل شهریار (ایرانی) است اما او متولد شهر بمبئی هندوستان است و بزرگ شده در کشور انگلستان. مایکل ایرانی از رفقای قدیمی تاماش آیان رئیس مستعفی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری است و سال‌ها است به عنوان نماینده بریتانیا در هیأت اجرایی فدراسیون جهانی عضویت دارد.
اعضای هیأت اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری که اواخر هفته گذشته یک شبه اورسلا پاپاندریا رئیس موقت آمریکایی خود را حذف کردند، همین بلا را در عرض 48 ساعت سر جانشین تایلندی اورسلا آوردند تا این مجموعه که زیر ذره‌بین کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) قرار دارد، رسماً با این هرج و مرجی که در رأس هرم تصمیم‌ساز خود حس می‌کند، وارد بحران جدیدی شود. بحرانی‌ که بیانگر «جنگ قدرتی» است که بین گروه‌های مختلف طالب نشستن بر کرسی ریاست فدراسیون جهانی وزنه‌برداری بعد از رفتن تاماش آیان از این مجموعه -که بیش از نیم قرن تحت سلطه پدرخوانده بود- درگرفته است. تغییرات عجیب و باورنکردنی که اگر سریعتر با برگزاری انتخابات فدراسیون جهانی و مشخص شدن رئیس جدید این مجموعه سروسامان نگیرد و کنترل نشود، شاید منتهی به اتفاقاتی تلخ و فاجعه‌ای بزرگتر در این رشته پرافتخار المپیکی شود. البته این تغییر و تحولات اجباری و پرسروصدا موجب شده تا با اصرار کشورهای عضو مجمع انتخابات جهانی زودتر از موعد قبلی برگزار شود. انتخاباتی که قطعاً می‌تواند به تغییر نگاه منفی کمیته بین‌المللی المپیک نسبت به حضور یا عدم حضور این رشته در بازی‌های المپیک 2024 کمک شایانی کند.
 
برگزاری انتخابات جهانی در فروردین 1400
پس از روی کار آمدن مایکل ایرانی و انجام سه تغییر در رأس هرم سرپرستی فدراسیون جهانی در کمتر از 48 ساعت، همچنین تهدید کمیته بین‌المللی المپیک بابت محرومیت وزنه‌برداری از حضور در المپیک‌های آتی، اعضای هیأت اجرایی همراه با سرپرست جدید خود فی‌الفور دست به کار شدند و زمان برگزاری کنگره انتخاباتی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری را تغییر داده و نسبت به وقت قبلی جلو انداختند.
بر این اساس و طبق نظر هیأت اجرایی فدراسیون جهانی کنگره انتخابی این مجموعه قرار است طی روزهای ۲۴ تا ۲۷ مارس ۲۰۲۱ (۴ تا ۷ فروردین ۱۴۰۰) در لوزان سوییس یا استانبول ترکیه برگزار شود تا تکلیف رئیس جدید و اعضای هیأت اجرایی تازه‌وارد به IWF مشخص شود.
بر همین اساس برنامه زمان‌بندی برگزاری انتخابات فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به شرح زیر است:
روز ورود اعضای مجمع: ۲۳ مارس ۲۰۲۱ (۳ فروردین ۱۴۰۰)
کنگره اصلاح اساسنامه فدراسیون جهانی: ۲۴ تا ۲۵ مارس ۲۰۲۱ (۴ تا ۵ فروردین ۱۴۰۰)
 کنگره انتخاباتی: ۲۶ تا ۲۷ مارس ۲۰۲۱ (۶ تا ۷ فروردین ۱۴۰۰)
خروج: ۲۸ مارس ۲۰۲۱ (۸ فروردین ۱۴۰۰)
با توجه به شیوع ویروس کرونا، هیأت اجرایی حق تغییر زمان و مکان برگزاری کنگره انتخاباتی را دارد و در صورت ایجاد تغییرات، به فدراسیون‌های ملی عضو اطلاع داده می‌شود.
 
تهدید IOC جدی‌تر شد
سه‌شنبه شب بود که هیأت اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری IWF در تصمیمی عجیب رأی به اخراج اورسلا پاپاندریا رئیس موقت این فدراسیون داد؛ اتفاقی که مطابق انتظار با واکنش تند کمیته بین‌المللی المپیک IOC روبه‌رو شد. این کمیته ضمن ابراز نگرانی بابت سابقه رئیس جدید تایلندی، اعلام کرد که در تصمیم‌گیری خود در ماه دسامبر در مورد برنامه مسابقات المپیک 2024 پاریس قطعاً این تغییر و تحول عجیب و غیرکارشناسی رخ داده در مجموعه مدیریتی وزنه‌برداری را در نظر می‌گیرند و این حق را برای خود قائل هستند تا ورزش وزنه‌برداری را اگر شرایط حاکم بر این مجموعه تغییر نکند به طور کامل از برنامه مسابقات المپیک تابستانی کنار بگذارند.
بعد از واکنش تند IOC نسبت به تغییرات غیرمنتظره و یک‌شبه، هیأت اجرایی جهانی وزنه‌برداری در بیانیه‌ای اعلام کرد که برکناری پاپاندریا امری طبیعی بوده و این اتفاق خللی در برنامه‌های این فدراسیون برای مسابقات انتخابی المپیک 2021 و همینطور حضور این ورزش در المپیک 2024 ایجاد نمی‌کند. نکته جالب اینکه در این بیانیه هیچ دلیلی برای اخراج اورسلا پاپاندریا ارائه نشده بود.
تهدید جدی و مستقیم IOC و واکنش سرد فدراسیون جهانی، جامعه وزنه‌برداری جهان را مجبور به واکنش کرد تا از حذف یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های تاریخ جلوگیری شود. بر همین اساس از صبح روز گذشته خبرهایی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد حداقل 30 فدراسیون ملی کشورهای مختلف از جمله آمریکا و بریتانیا سعی در جمع‌آوری امضا برای اخراج تمام اعضای هیأت اجرایی و برگزاری کنگره فوق‌العاده فدراسیون جهانی دارند. 
حتی گفته می‌شود انگلیسی‌ها برای واکنش نشان دادن به این موضوع به مایکل ایرانی سرپرست جدید فدراسیون جهانی وزنه‌برداری نیز توصیه کردند که در صورت امکان از سمت خود به نشانه اعتراض استعفا دهد. حال باید منتظر ماند و دید که در روزهای آتی با توجه به مشخص شدن زمان جدید برگزاری مجمع انتخاباتی جهانی وزنه‌برداری چه شرایطی بر این مجموعه حکمفرما خواهد بود.
 

Page Generated in 0.0049 sec