printlogo


کد خبر: 217100تاریخ: 1399/7/27 00:00
اتهام آزار زنان جدی است
آشوب در فدراسیون فوتبال فرانسه
فدراسیون فوتبال فرانسه 300 کارمند دارد و بودجه سالانه آن 300 میلیون دلار است. بیش از 1/2 میلیون بازیکن آماتور و 1500 بازیکن حرفه‌ای در این کشور زیر نظر فدراسیون هستند

 
 
 
 از بیرون، فدراسیون فوتبال فرانسه دو سال فوق‌العاده را پشت سر گذاشته است. تیم ملی مردان فرانسه در جام جهانی 2018 قهرمان شد و فرانسه سپس میزبان جام جهانی زنان شد.
اما در داخل فدراسیون اوضاع به شکل دیگری در جریان است. مقامات فعلی و پیشین می‌گویند که این موفقیت‌ها باعث شده بر دو سال نارضایتی سرپوش گذاشته شود. مدیران متهم هستند که رفتاری نامناسب با کارکنان زن داشته‌اند، دبیر کل فدراسیون متهم به اعمال قلدری است و بسیاری می‌گویند که فرهنگی سمی در این فدراسیون حاکم است که در آن مردان حرف‌های نامناسبی به زنان می‌زنند.
اوضاع در دفتر مرکزی فدراسیون به حدی بد شده که نول لوگرائه که سال‌هاست رئیس فدراسیون است، یک کارشناس استخدام کرده که تخصص او ترمیم اوضاع شرکت‌های بحران‌زده است.
لوگرائه در ماه گذشته در ایمیلی خطاب به اعضای ارشد فدراسیون نوشت: «ماه‌هاست که به من می‌گویند روابط کاری در تیم هدایت فدراسیون پرتنش بوده است. نمی‌خواهم اوضاع به این ترتیب ادامه پیدا کند. این موضوع تأثیری منفی روی سازمان ما گذاشته و نمی‌گذارد شرایط کاری مناسبی برای ما مهیا باشد.»
چندین مقام فدراسیون گفته‌اند که این مشکلات تهدیدی جدی برای فوتبال فرانسه به شمار می‌رود. به گفته آنها، از دست دادن رهبران بزرگ فدراسیون می‌تواند روی تیم‌های ملی فرانسه تأثیر منفی بگذارد. تیم زنان فرانسه نیز درگیر بحران است، چرا که بسیاری از بازیکنان بزرگ این تیم با مربی تیم مشکل دارند و یک نفر هم گفته که تا زمانی که مربی نرود، برای این تیم بازی نخواهد کرد.
چندین کارمند سابق و فعلی فدراسیون هم گفته‌اند که محیط کاری فدراسیون اصلاً مناسب نیست؛ افراد از الفاظ زشت استفاده می‌کنند، از نظر روانی به دیگران فشار می‌آورند، استرس بسیار رایج است و مصرف الکل در رویدادها هم باعث شده که رفتارهای قبیحی از افراد سر بزند.
بحران فدراسیون روی عملکرد تیم‌های ملی هم تأثیر می‌گذارد. یک مدیر گفته: «دچار تناقضی غم‌انگیز شده‌ایم. عملکردهای مثبت باعث شده دو سال درد و رنج پوشیده شود. این کمدی رقت‌انگیزی است.»
فدراسیون فوتبال فرانسه 300 کارمند دارد که برخی از آنها در دفتر مرکزی در پاریس هستند و برخی در مرکز تمرین ملی در کلرفونتن در 50 کیلومتری پاریس. بودجه سالانه فدراسیون 300 میلیون دلار است و فوتبال آماتور و حرفه‌ای در فرانسه زیر نظر آنها است. بیش از 1/2میلیون بازیکن آماتور و 1500 بازیکن حرفه‌ای زیر نظر فدراسیون هستند.
لوگرائه بیش از همه روی این تمرکز دارد که رابطه بین اعضای تیم مدیریتی‌اش را ترمیم کند. دو ماه پیش بود که او اعلام کرد اریک مولیر را از شرکت پلین سان آورده تا اوضاع فدراسیون را سامان‌دهی کند. لوگرائه که در شورای اجرایی فیفا هم حضور دارد، گفته بر اساس یافته‌های مولیر اقدام خواهد کرد. 
بیش از یک سال پیش بود که چندین مدیر ارشد فدراسیون نامه‌ای خطاب به او نوشتند و گفتند که اعتمادشان را به مدیریت از دست داده‌اند اما لوگرائه تاکنون گام‌های جدی‌ای در این زمینه برنداشته است.
در یک جلسه در سال 2019 بود که لوگرائه از کارکنان خواست با هم بهتر رفتار کنند. فلورانس هاردویین، از مدیران زن فدراسیون هم قول داد که به شکایات رسیدگی می‌کند اما کار او دشوار بود.
در تابستان امسال، اوضاع بدتر هم شد و شکایات بیشتری به دست لوگرائه رسید. یک مدیر به او اعلام کرد که سلامت روانش به حدی تخریب شده که دیگر نمی‌تواند به کار ادامه دهد. دیگر مقامات هم اعلام کردند که از سوی همکارانشان آزار روانی دیده‌اند. با وجود این مسائل، لوگرائه تأکید داشت که اوضاع آن‌قدرها هم که می‌گویند بد نیست.
هاردویین که از معدود زنانی است که در سطح بالای مدیریت فوتبال در دنیا حضور دارد، می‌گوید که از شکایاتی که به دفتر لوگرائه می‌رسد باخبر است اما به نظر او طبیعی است که یک سازمان با یک کارشناس کار کند تا مشکلاتش را برطرف کند: «این باعث می‌شود بتوانیم پیشرفت کنیم، به جلو برویم و بهتر باشیم.»
مولیر که به عنوان مشاور آمده، ساعت‌های زیادی را با مدیران ارشد صحبت کرده است. بخشی از مشکل این است که ساختار مدیریتی فدراسیون بسیار بزرگ شده و 17 مدیر مرتباً به دنبال نقش‌های پررنگ‌تری در این فدراسیون هستند. اینکه انتخابات فدراسیون در ماه مارس برگزار می‌شود و لوگرائه 78ساله دوباره قصد شرکت در آن را دارد هم یکی از دلایل این مشکلات است اما بسیاری به این هم اشاره کرده‌اند که در فرهنگ فدراسیون، رفتار توهین‌آمیزی که با برخی کارکنان، به‌ویژه کارکنان جوان می‌شود، نادیده گرفته می‌شود.
برای مثال، پس از جام جهانی 2018، یک کارمند به لوگرائه نامه نوشت و اعلام کرد که مدیر مالی فدراسیون، یعنی مارک وارین، در یک میهمانی در مسکو رفتار ناشایستی با او داشته است. پلیس موضوع را بررسی کرد و وارین تبرئه شد اما بعدتر دوباره به او هشدار داده شد که مراقب کلماتی که استفاده می‌کند باشد و همچنین در میهمانی‌ها رفتار درستی داشته باشد.
کارکنان زن فدراسیون گفته‌اند که مردان حرف‌های خوبی به آنها نمی‌زنند اما فدراسیون اعلام کرده که 45درصد کارکنانش زن هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. با این حال، کارکنان فدراسیون در ابتدای سال 2020 در یک دوره آموزشی درباره تعرض شرکت کردند. این دوره به دلیل شیوع ویروس کرونا ناتمام ماند و نیمی از مدیران در آن حضور نیافته‌اند.
از سوی دیگر، بحران ویروس کرونا باعث شده که فدراسیون با مشکلات اقتصادی فراوانی روبه‌رو شود و مدیرانشان چهار ماه است که جلسه‌ای نداشته‌اند. لوگرائه به کارکنان اطمینان داده که مشکلات را می‌توان حل کرد اما جو پرتنشی که حاکم است به این راحتی درست نمی‌شود.
در حال حاضر، تمامی کارکنان منتظر گزارش مولیر هستند و امیدوارند که منجر به تغییراتی بنیادین شود. از دید برخی، ناتوانی در اصلاح امور باعث می‌شود که تیم ملی هم در داخل میدان نتیجه نگیرد. یکی از مدیران ارشد فدراسیون گفته است: «تیم فعلی ثمره سال‌ها کار است و اوضاع درهم‌ریخته‌ای که حالا می‌بینید اثر خود را چهار، پنج سال دیگر در میدان نشان خواهد داد. واقعاً فکر می‌کنم که کسی به فکر فوتبال نیست. همه تنها به فکر خودشان هستند. ما نیاز به آغازی نو داریم.»
منبع: نیویورک تایمز
 

Page Generated in 0.0073 sec