printlogo


کد خبر: 217087تاریخ: 1399/7/27 00:00
مدیران استقلال در فقر اطلاعات، به‌دنبال تقسیط بدهی بودند!
شفر: استقلال 100هزار دلار دیگر جریمه می‌شود
شفر: طبق برآورد و تحقیقاتی که خودم درباره این پرونده داشتم احتمالاً باشگاه استقلال 100هزار دلار دیگر جریمه خواهد شد

حمیدرضا عرب  @hamidreza59arab

مدیران باشگاه استقلال مدعی شده بودند به ترکیه می‌روند تا بدهی 613هزار دلاری شفر را پرداخت کنند اما تهدید دوباره وینفرد شفر و استوری‌هایی که پسرش در اینستاگرم منتشر کرد نشان داد این سفر نتیجه‌ای در پی نداشته است. حتی گفته شد اسماعیل خلیل‌زاده به منظور اهداف دیگری راهی ترکیه شده و اساساً حضور او در کشور همسایه به‌جهت مذاکره یا پرداخت بدهی سنگین وینفرد شفر نبوده است. این وضعیت در حالی آینده باشگاه استقلال را به مخاطره انداخته که سازمان لیگ اول آبان‌ماه را پایان زمان ثبت قرارداد بازیکنان جدید اعلام کرده و باشگاه استقلال چنانچه بخواهد از بازیکنان جدید بهره بگیرد –به‌جهت احترام به قوانین داخلی- باید تا آن زمان بدهی به مربی سابق خود را پرداخت کند.
با توجه به سفر بی‌نتیجه اسماعیل خلیل‌زاده اما باید منتظر اتفاقات دیگری در باشگاه استقلال بود و احتمالاً پرداخت نکردن بدهی شفر مشکلاتی را برای باشگاه استقلال به وجود خواهد آورد. علاوه بر آنکه این موضوع منجر به تداوم پنجره بسته استقلال خواهد شد، گفته می‌شود شاید فیفا باشگاه استقلال را با کسر 6 امتیاز نیز مواجه سازد، اما وینفرد شفر خود به‌دنبال محرومیت‌های اینچنینی نیست و بیشتر دوست دارد غرامتش از باشگاه استقلال افزایش یابد و سود بیشتری از این ماجرای کشدار ببرد.
بدهی اولیه باشگاه استقلال به وینفرد شفر 500هزار دلار بود که به‌واسطه دیرکرد به 550هزار دلار رسید. در حالی که تصور می‌شود مسئولان باشگاه استقلال برای جلوگیری از ضررهای دلاری بیشتر در زمانی که این بدهی به عدد فوق رسیده اقدامی سریع را انجام دهند اما باز هم در پرداخت دستمزد این مربی اهمال شد تا اخیراً فیفا به باشگاه استقلال اعلام کند مبلغ بدهی به شفر از 550هزار دلار به 613هزار دلار افزایش یافته و باشگاه استقلال ناچار است نسبت به رقم قبلی 63هزار دلار دیگر بیشتر به این مربی پرداخت کند.
اما ماجرا قرار است برای باشگاه استقلال وخیم‌تر شود و انگار شفر که بدش نمی‌آید باشگاه استقلال به بدقولی‌های خود ادامه دهد در پی افزایش بیشتر غرامت خود است. او در این راستا به ایران ورزشی می‌گوید: «باشگاه استقلال اگر بدهی من را نپردازد با بدهی سنگین‌تری مواجه می‌شود. طبق برآورد و تحقیقاتی که خودم درباره این پرونده داشتم احتمالاً باشگاه استقلال 100هزار دلار دیگر جریمه خواهد شد.» درحقیقت شفر به‌دنبال محروم کردن باشگاه استقلال نیست و قصد دارد از این بدقولی‌ها نهایت بهره مالی را برده و پول بیشتری را صاحب شود، اما باید توجه داشت فیفا نیز قوانین خاص خود را دارد و هیچ بعید نیست که بعد از بررسی این پرونده جرایم دیگری را برای باشگاه استقلال نیز در نظر بگیرد. دوشنبه که نامه جدید فیفا به باشگاه استقلال ارسال شود پرده از وضعیت جدید باشگاه استقلال با وینفرد شفر برداشته خواهد شد و باید دید واکنش باشگاه استقلال به این موضوع مهم چه خواهد بود. با توجه به اینکه وزیر ورزش و جوانان نیز در آخرین نشست‌هایی که با سران باشگاه استقلال داشت تأکید کرد هرچه زودتر پرونده شفر بسته شود تا باشگاه استقلال بتواند از بازیکنان جدید بهره بگیرد، به نظر می‌رسد اهتمام کافی برای از بردن محرومیت‌های احتمالی باشگاه استقلال در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد، چراکه اگر دوباره استقلال درگیر پرونده دیگری شده و با محرومیت مواجه گردد هیچ بعید نیست سیل انتقاد‌های هواداری روانه وزارت ورزش شود و بعید است وزیر ورزش چنین سیاستی را در پیش بگیرد که باشگاه استقلال در پرداخت بدهی شفر کوتاهی کند.
اگر پرونده شفر را در روزهای آتی بسته‌شده بدانیم تنها مسأله آزاردهنده تأخیر بیش از حد در پرداخت بدهی به این مربی آلمانی است. شفر در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری فارس داشته مدعی شده از سوی مسئولان باشگاه هیچ تماس جدیدی با او برقرار نشده است. پسر شفر نیز این موضوع را تأیید و حتی از کسر امتیاز استقلال رونمایی کرده است اما به هر شکل تصمیم‌گیران باشگاه استقلال محکوم به پرداخت این بدهی هستند و تا زمان تعیین‌شده باید پول شفر را بدهند تا پنجره نقل‌وانتقالاتی باز شود اما در این ماجرا سستی سران باشگاه استقلال است که عمیقاً آزاردهنده می‌نماید و روشن نیست چرا باشگاه‌نشین‌ها در حالی که می‌دانند باید پول این مربی را پرداخت کنند، آنقدر دست‌دست می‌کنند تا غرامت طبق ضوابطی که فیفا تعیین کرده مدام افزایش پیدا کند. اگر ادعای شفر را صادق بدانیم و 100هزار دلار دیگر به بدهی افزوده شود، از بدهی اولیه که 500هزار دلار بود در مجموع 213هزار دلار به بدهی این مربی افزوده شده که فقط حاصل بی‌فکری و بی‌تدبیری برخی مدیران باشگاه استقلال بوده است...
مدیرانی که بدون آگاهی از قوانین بین‌المللی حتی در ماه‌های گذشته به‌دنبال تقسیط بدهی این مربی بودند، از اینکه اساساً فیفا اجازه نمی‌دهد بدهی به بازیکنان و مربیان به شکل قسطی پرداخت شود و باشگاه‌ها ناچارند تمام دیون را یکجا به حساب طرف‌های خود پرداخت کنند غافل هستند.
مدیران باشگاه استقلال که تا این حد از قوانین جاری بی‌اطلاعند بیشترین لطمه را در ‌سال‌های اخیر به باشگاه استقلال وارد کرده‌اند و اگر وزارت ورزش و جوانان که متولی اصلی این باشگاه محسوب می‌شود قدری جدی‌تر و سفت و سخت‌تر در مقابل این افراد می‌ایستاد شاید هرگز باشگاه استقلال به چنین نقطه شومی نمی‌رسید و با خطرات و تهدید‌های مکرر مواجه نمی‌شد و می‌توانست خیلی زودتر از پس این پرونده برآید و بدهی به یک مربی نه‌چندان کارآمد و موفق را پرداخت کند.
به هر حال موضوع شفر ممکن است ختم به خیر شود و این احتمال هم وجود دارد که برای استقلال محرومیت‌هایی به‌همراه داشته باشد، اما افکار عمومی قطعاً از وزارت ورزش خواهد خواست اگر استقلال با محرومیتی مواجه شد لااقل با عوامل آن برخورد کند چراکه بعید است شخص وزیر با این همه فشاری که از سوی هواداران وجود داشته اساساً خواستار چنین محرومیت‌هایی باشد کما اینکه چند روز پیش هشدارهای لازم را به مدیران باشگاه داد تا این پرونده را ببندند.

Page Generated in 0.0058 sec