printlogo


کد خبر: 215423تاریخ: 1399/6/31 00:00
تصویب بیلان پرابهام مالی وزنه‌برداری در مجمع وبیناری
ماکارونی 2 میلیاردی!
سؤال مهم از مسئولان فدراسیون وزنه برداری این است که آیا برگزاری اردو با ماکارونی، ماست و پیاز بیش از 2 میلیارد برای این مجموعه آب خورده است؟!

رضا عباسپور     @rez7462

مجمع سالانه (عمومی) فدراسیون وزنه‌برداری بعد از تعویقی دوساله (سال‌های مالی 97 و 98) سرانجام روز گذشته البته به صورت «وبینار» با حضور مهدی علی‌نژاد معاون قهرمانی وزارت ورزش، طاهره طاهریان نماینده کمیته ملی المپیک، علی مرادی رئیس فدراسیون و حضور دست و پا شکسته تعدادی از رؤسای هیأت‌های استانی در تالار جلسات آکادمی ملی المپیک کشورمان برگزار شد. مجمعی که برای تصویب صورت وضعیت و بیلان مالی 2 سال پیاپی فدراسیون وزنه‌برداری (97 و 98) همچنین برنامه‌های آتی و عملیاتی این مجموعه برگزار شد، ولی نهایتاً اگر چه با تصویب نصف و نیمه و پرابهام اعضای مجمع همراه شد، اما نکات مبهم و سیاه متعددی در صورت وضعیت مالی فدراسیون وزنه‌برداری وجود داشت که حتی در یک مورد خاص (وضعیت حقوق پرداختی به پرسنل) با نظر منفی و اعتراض جدی علی‌نژاد معاون وزیر ورزش برای اصلاح و پیدا کردن ریشه انحراف رخ داده مواجه شد! اتفاقی تلخ که اگرچه با فرافکنی و حرف توی حرف آوردن رئیس فدراسیون سعی در لاپوشانی کردن آن بود، اما هوشمندی و مطالبه‌گری معاون وزیر ورزش همینطور برخی رؤسای معترض استانی موجب شد تا این بند از صورت وضعیت مالی مورد تصویب قرار نگرفته تا شرایط اصلاحش فراهم شود.
 
اشکال علی‌نژاد به رقم بالای هزینه حقوق پرسنل
مهدی علی‌نژاد، معاون قهرمانی وزارت ورزش زمانی که خزانه‌دار گزارش خود را ارائه می‌کرد در بندی که مربوط به هزینه صرف شده بابت حقوق پرسنل اعلام شد، سریعاً عنوان کرد: «واقعاً شما در فدراسیون وزنه‌برداری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون هزینه حقوق پرسنل کردید؟! این عین انحراف است و قطعاً این بند از هزینه‌های شما ایراد اساسی و انحراف دارد. طبق تفاهم شما با وزارت ورزش، حداکثر هزینه پرسنل ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل بودجه است.  یعنی این عدد حدود ۹۰۰ میلیون تومان می‌شود. اما این مبلغی که شما اعلام کردید خیلی بیشتر است. بنابراین مطمئناً این رقم و عدد و آماری که آوردید انحراف دارد.»
علی مرادی هم  پاسخ داد: «عدد و رقم  ما در ارتباط با بحث مربوط به حقوق پرسنلی به این دلیل زیاد شده که حق‌الزحمه کادر فنی و هزینه اردوها جزو آن است.»
توجیه مرادی در حالی است که هزینه اردوها طبق جدول مالی که خزانه‌دار فدراسیون به آن استناد کرده است، کاملاً غلط و نادرست است، زیرا هزینه برگزاری و اجرای اردوی ملی‌پوشان جایی دیگر تعریف شده است.   علی‌نژاد هم بعد از توجیه غلط مرادی  پاسخ داد: «این مسأله خیلی اشکال دارد و کار غلطی بوده است. به همین دلیل باید هزینه‌ها در هزینه‌های اردوها گنجانده می‌شد. چون این مسأله مربوط به کارکنان است و هیچ ربطی به اردوها، کادر فنی و ملی‌پوشان ندارد. قطعاً عزیزان مالی سریعاً باید این بند را اصلاح کرده و با ادله قانع‌کننده و قانونی مجدداً آن را برای رأی گرفتن ارائه کنند.» پس از پایان گزارش خزانه‌دار ، دو هیأت استانی (سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی) نیز نسبت به همین موضوع و اختصاص بودجه و امکانات از طریق فدراسیون به هیأت‌های استانی به شدت گلایه داشتند.
 
بی‌برنامگی دلیل تأخیر در برگزاری مجمع
اگرچه ابتدا در نامه رسمی که از سوی فدراسیون به استان‌ها اعلام شده بود، اینطور بیان شده بود که قرار است مجمع سالانه وبیناری وزنه‌برداری رأس  ساعت ۱۰ صبح روز گذشته برگزار شود. اما سپس اعلام شد مجمع ۱۰ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود. بعد از آن نیز تأخیر قابل توجه علی‌نژاد باعث شد این مجمع ساعت ۱۱ استارت بخورد. علی‌نژاد دلیل این تأخیر را برگزاری جلسه با وزیر ورزش و صالحی امیری عنوان کرد. محمدحسین برخواه نماینده مربیان و علی داودی و پوپک بسامی نیز به عنوان نماینده ورزشکاران در مجمع بودند. داود باقری نایب رئیس فدراسیون و رئیس کمیته پزشکی این مجموعه نیز به خاطر ابتلا به ویروس «کرونا» در مجمع غایب بود.
 
هزینه میلیاردی برای اردوی خشک و خالی!
یکی دیگر از ابهامات و خلأهای موجود در صورت وضعیت مالی فدراسیون وزنه‌برداری که در مجمع سالانه این فدراسیون روز گذشته نظر خیلی ‌از معترضان به عملکرد فدراسیون وزنه‌برداری را به خود جلب کرد، هزینه‌کرد و بودجه عجیب و غریبی (نزدیک به 4 میلیارد تومان برای دو سال مالی 97 و 98) بود که خزانه‌دار فدراسیون در جدول هزینه‌های سالیانه فدراسیون وزنه‌برداری آن را قید کرده بود. دقیقاً وقتی نگاهمان به این عدد و رقم درشت و باورنکردنی افتاد پیش خودمان گفتیم مگر علی هاشمی ملی‌پوش ارزشمند و ستاره وزنه‌برداری ایران همین چند وقت پیش یک فیلم (سرو ماکارونی همراه با پیاز فراوان) از وعده‌های غذایی اسفبار و غیرقابل توصیف برای ملی‌پوشان در اردوهای تیم ملی منتشر نکرد؟ فیلم اعتراضی ملی‌پوش المپیکی کشورمان از وضعیت بد و ناگوار اردوهای آماده‌سازی تیم ملی که به جای رسیدگی تمام و کمال از نظر تغذیه‌ای به اردونشینان، از آنها با ماکارونی، نوشابه و پیاز در اردوی تیم ملی پذیرایی می‌شد. این فیلم در فضای مجازی مثل بمب ترکید و دنیا را پر کرد. حال سؤال از دوستان فدراسیون‌نشین که این عدد و رقم گردن‌کلفت را برای برگزاری اردوهای تیم ملی در صورت وضعیت خود آورده‌اند این است، آیا پذیرایی از ملی‌پوشان در اردوهای تیم ملی با ماکارونی و ماست و پیاز رقمی بالغ بر 4 میلیارد تومان پول رایج این مملکت می‌شود؟ ضمناً نکته مهم‌تر این است که بابت کدام هزینه‌کرد این رقم درشت در لیست هزینه‌های فدراسیون گنجانده شده است؟ در حالی که وقتی اردوها به شهرستان‌ها یا استان‌های سراسر کشور واگذار می‌شود، صفر تا صد هزینه‌ها برعهده آن استان و هیأت وزنه‌برداری استانی است که میزبان برگزاری اردو می‌شود. بنابراین به نظر رفقا باید روی این بند از هزینه‌های جاری و سالانه خود بازنگری و اصلاح جدی داشته باشند، زیرا پاسخ این سؤالات را قطعاً خودشان از هر کارشناس دیگری بهتر می‌دانند.
 
بودجه میلیاردی برای فعالیت‌ها و مراودات بین‌المللی!
یکی دیگر از سرفصل‌های هزینه‌ای فدراسیون وزنه‌برداری که در مجمع عمومی سالانه در صورت وضعیت مالی این مجموعه قید شده بود و تعجب برانگیز به نظر می‌رسید، هزینه میلیاردی برای فعالیت‌ها و مراودات بین‌المللی وزنه‌برداری بود! واژه‌ای که حتی بعید به نظر می‌رسد جزو باورهای واقعی خود اعضای فعال خود مجموعه مدیریتی وزنه‌برداری باشد. گیریم طبق ادعای مسئولان فدراسیون عدد و رقمی که در این جدول قید شده درست و دقیق است، آیا امکان دارد رفقای مسئول توضیح بدهند که کجا و چه زمانی، برای مراودات و فعالیت‌های مفید بین‌المللی هزینه کردند و نهایتاً فایده و سودی که از این مراودات و فعالیت‌ها به وزنه‌برداری ایران رسیده چه بوده است؟ ما که در طول این چند سال چیزی ندیدیم که در عرصه بین‌المللی برای وزنه‌برداری تا این حد مفید باشد که پایش هزینه میلیاردی شود! اگر دوستان برنامه یا دستاوردهای خاصی در این حوزه دارند خوشحال می‌شویم بشنویم یا رؤیتش کنیم.
 

Page Generated in 0.0053 sec