printlogo


کد خبر: 215411تاریخ: 1399/6/31 00:00
وضعیت نامشخص فعالیت‌های فرهنگی در توکیو!

شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، منجر به تعویق یکساله المپیک توکیو شد. المپیکی که گفته می‌شود در هر شرایطی سال آینده برگزار می‌شود اما مشخص است که بالاخره با توجه به باقی ماندن این بیماری تا آن زمان، شرایط برگزاری متفاوت بوده و پروتکل‌های خاصی برای آن تنظیم خواهد شد. پروتکل‌هایی که موارد بسیاری را دستخوش تغییر خواهد کرد.
یکی از این مواردی که قطعاً تغییر خواهد کرد، برنامه‌هایی است که کشورهایی نظیر ایران در حاشیه بازی‌های المپیک برایش برنامه‌ریزی کرده بودند. برنامه‌هایی که برای کاروان ایران صفت «فرهنگی» به خود گرفته و قرار بود با برگزاری مراسم‌های مختلف خیابانی، به کار فرهنگی در حاشیه این بازی‌ها پرداخته شود که البته با شرایط موجود به طور قطع با تغییرات گسترده‌ای همراه خواهد بود. در این میان بخشی از این فعالیت‌های میدانی هم قرار بود در ایران انجام شود که آنها هم قطعاً سر و شکل دیگری به خود خواهد گرفت.
رئیس ستاد فرهنگی المپیک توکیو در رابطه با آن بخش فعالیت‌ها که عمل به آنها مستلزم اجرای برنامه‌های میدانی است و تأثیری که شرایط کرونایی جهان می‌تواند بر آنها داشته باشد، گفت: «بعید نیست به واسطه این شرایط گرایش بیشتری به سمت فضای مجازی ایجاد شود. البته پیش از این هم قرار بر این بود خیلی از فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این فضا بروز و ظهور پیدا کرده و بازتاب داشته باشد.»
او ادامه داد: «بازنشر فعالیت‌ها در شبکه‌های مجازی با رویکرد ملی و بین‌المللی انجام خواهد شد تا همزمان با برگزاری المپیک و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، محصولات دیداری و شنیداری با هدف معرفی بیشتر تیم‌ها، ورزشکاران، تاریخ و تمدن ایران و ... در معرض افکار عمومی قرار بگیرد.»
مدیرعامل مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر وزارت ارشاد در مورد فعالیت‌های میدانی که اجرای آنها در شهرهای مختلف کشور در برنامه بود نیز گفت: «اینگونه پیش‌بینی شده بود که در آستانه المپیک، با هدف ایجاد شور ملی با مشارکت نهادهای عمومی و تشکل‌های مردمی، فعالیت‌هایی در سطح شهرها صورت بگیرد. این بخش از کارها به خاطر بحران کرونا به طور کامل مسکوت ماند. اینکه بتوانیم این بخش از برنامه‌ها را سال آینده و پیش از المپیک اجرا کنیم کاملاً متأثر از وضعیت کرونا خواهد بود.»
عارف نیا البته همچنان امیدوار است شرایط تا زمان برگزاری بازی‌ها عادی شود: «در صورتی که شرایط موجود در بهار و تابستان ۱۴۰۰ اجازه بدهد، تمام برنامه‌های میدانی مورد نظر با بازنگری‌های جدید اجرایی می‌شود در غیر این صورت و اگر پیشرفت کرونا کنترل نشود و آن زمان شرایط مشابه امروز را داشته باشیم، ناچار خواهیم بود بخش بیشتری از فعالیت‌های خود را به فضای مجازی معطوف کنیم.»
او ادامه داد: «در صورت کنترل ویروس کرونا، فعالیت‌های میدانی المپیک طبق قرار اجرا می‌شود. در صورت ادامه پیشروی کرونا و عدم کنترل آن اما باید از برگزاری این بخش برنامه‌ها اجتناب کرد یا چارچوب‌های جدیدی برای آنها پیش‌بینی شود.»
عارف‌نیا در رابطه با توافقات صورت گرفته با ژاپنی‌ها برای در اختیار داشتن مکان‌های موردنظر جهت اجرای برنامه‌های میدانی در ژاپن نیز توضیح داد: «به خاطر تعویق بازی‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آنها، عمل به این توافقات هم به شرایط جدید وابسته است. باید رایزنی‌های جدید صورت بگیرد بخصوص اینکه بابت توافقات قبلی وجهی پرداخت نشده بود. تلاش این است که بهترین زمینه برای خدمات فرهنگی کاروان ایران مهیا شود. این ستاد متأثر از ساز و کار کمیته ملی المپیک و برگزارکنندگان بازی‌های المپیک است. در واقع مصوبات جدید برای ارائه خدمات با لحاظ کردن این ساز و کارها خواهند بود.»
 
 

Page Generated in 0.0052 sec