printlogo


کد خبر: 215397تاریخ: 1399/6/31 00:00
بررسی عملکرد سایپا در لیگ نوزدهم
810 دقیقه بدون گل زده

جعفر برزگر    @jafar_barzegar_yari

شاید سایپا را بتوان جوان‌ترین تیم لیگ نوزدهم دانست. تدوام همکاری با ابراهیم صادقی از آغاز فصل بیانگر این بود که مسئولان باشگاه نه‌فقط داخل زمین، بلکه روی نیمکت‌شان هم قصد جوانگرایی دارند. قهرمانی سایپا در جام شهدا مسئولان این باشگاه را برای این انتخاب‌شان مصمم‌تر کرد. سایپا با پیروزی مقابل پرسپولیس و شاهین بوشهر نیز با برتری مقابل نیروی زمینی به فینال رسیده بود. در بازی فینال سایپا با پیروزی ٣ بر یک عنوان قهرمانی این تورنمنت را به خود اختصاص داد. با اینکه عملکرد آنها بخصوص در نیم‌فصل اول اصلاً خوب نبود اما باشگاه همچنان از سرمربی جوانش حمایت کرد تا سرمایه‌سوزی نکرده باشد؛ حمایتی که در نهایت جواب داد و زمانی که آنها ماشین‌سازی را در هفته بیست‌و‌هفتم در یک بازی شش‌امتیازی با گل دقیقه 87 آرمین سهرابیان شکست دادند تا حدود زیادی به بقا امیدوار شدند.
 
9 بازی بدون گل زده
بعد از پارس‌جنوبی جم که 15 تساوی داشت، تیم سایپا و نساجی 14 تساوی را به دست آوردند. شاگردان ابراهیم صادقی اما در نیم‌فصل اول رکورد قابل توجهی را ثبت کردند. آنها از هفته پنجم تا سیزدهم موفق به گلزنی نشدند. این تیم در 15 بازی اولش فقط دو پیروزی به دست آورد، اما در نیم‌فصل دوم شرایط‌شان تا حدودی بهتر شد. در مجموع سایپایی‌ها در 16 بازی موفق به گلزنی نشدند که پنج بازی آن در نیم‌فصل دوم بود.
 
حذف مقابل شاهین بوشهر
تیم سایپا در اولین بازی حذفی تیم لیگ یکی داماش گیلان را که فینالیست فصل گذشته همین رقابت‌ها بود با دو گل محمدمهری و حسین‌زاده با نتیجه 2 بر یک شکست داد. شاگردان ابراهیم صادقی در مرحله یک‌هشتم نهایی میهمان شاهین بوشهر بود که این بازی را با حساب 2 بر صفر واگذار کردند.
 
تغییر مدیریت
حبیب کاشانی که روز 24 اسفند 98 در حکمی از سوی سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان مدیرعامل باشگاه سایپا منصوب شده بود از سمتش استعفا داد. پس از این کناره‌گیری، امیرحسین تابع‌جماعت به‌عنوان جانشین او در باشگاه سایپا منصوب شد. کاشانی در شرایطی مسئولیت باشگاه را پذیرفت که تیم فوتبالش شرایط خوبی در جدول نداشت و یکی از گزینه‌های سقوط به لیگ یک بود، اما او با تجربه‌ای که از مدیریت در باشگاه پرسپولیس و تیم‌های ملی داشت همه تلاشش را برای بقای تیم انجام داد و در نهایت هم موفق شد. اما کمتر کسی فکرش را می‌کرد که او بعد از این مهم استعفایش را تقدیم مسئولان باشگاه کند.
 
سلیمانی مؤثرترین بازیکن
28 بازیکن در لیگ نوزدهم برای سایپا به میدان رفتند که در میان آنها محمدرضا سلیمانی وینگر-مهاجم نارنجی‌پوشان عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشت. این بازیکن در مدت زمان 1906 دقیقه‌ای‌اش شش گل زد و سه پاس گل داد، ضمن اینکه آرمان رمضانی با زدن چهار گل و سه پاس گل در پایان بازی‌ها راهی پرسپولیس شد.
 
برنده مقابل دو تیم
نتایج سایپا در مصاف با حریفان لیگ برتری‌اش در نوع خود جالب بود. آنها فقط دو تیم ذوب‌آهن و نساجی را در مجموع دو بازی رفت و برگشت شکست دادند و مقابل سه تیم تراکتور، صنعت‌نفت آبادان و پرسپولیس هم همیشه بازنده بودند. بعد از این سه تیم، سایپایی‌ها کمترین امتیاز را از پارس جم، استقلال، پیکان و نفت مسجدسلیمان گرفتند (هشت بازی چهار امتیاز). اما نکته جالب‌تر اینکه مصاف نارنجی‌پوشان با تیم‌های مدعی سپاهان، فولاد و شهرخودرو و البته تیم سقوط‌کرده شاهین بوشهر و تیم کاندیدای سقوط گل‌گهر سیرجان برنده نداشت.
 
گلزن در نیمه‌های دوم
تیم سایپا در 30 بازی لیگ 35 گل دریافت کرد که به‌طور میانگین 16/1 گل در هر بازی می‌شود. ساختار دفاعی آنها از این بابت خیلی تغییر نکرد چون بر اساس آمار آنها در نیمه‌های اول 16 و در نیمه‌های دوم 19 گل دریافت کردند. اما این آمار در مورد گل‌های زده‌شان متفاوت بود. شاگردان صادقی در نیمه اول 30 بازی 8 گل به ثمر رساندند در حالی که در 45 دقیقه‌های دوم 16 توپ را از خط دروازه حریفانشان عبور دادند؛ یعنی دقیقاً دو برابر.
 
نحوه بیشترین گل‌های زده:
پاس در عمق و ارسال از سمت راست: هر کدام 8 تا
نحوه بیشترین گل‌های خورده:
پاس در عمق: 11 تا
ارسال از سمت چپ: 6 تا
تعداد گل‌های زده در دقایق اضافه نیمه اول: صفر
تعداد گل‌های زده در دقایق اضافه نیمه دوم: 2 تا
تعداد گل‌های دریافتی در دقایق اضافه نیمه اول: صفر
تعداد گل‌های دریافتی در دقایق اضافه نیمه دوم: صفر
 
تعداد تماشاگران بازی‌های خانگی: 16400 نفر
برای تماشای 10 بازی خانگی سایپا حدود 16400 نفر به ورزشگاه رفتند که به‌طور میانگین 1640 نفر برای هر بازی می‌شود. (گفتنی است 10 هفته پایانی لیگ به‌دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بدون تماشاگر برگزار شد.)
 
داوران بازی‌های خانگی:
عرب‌براقی، بای، پیام حیدری (2)، صفایی، بنیادی‌فر، خورشیدی، میثم حیدری، رحیم‌زاده، مومنی، عادل، زاهدی‌فرد، زیاری
 
کمک‌داوران بازی‌های خانگی:
یعقوب سخندان، مروجی (3)، حجتی، شفیعی، عطایی، قاسمی، میرزابیگی، نجفی (2)، عیوض محمدی، علی نژادیان، راهی، سیفی، سبحانی، بهمنی، عطایی، فرهادپور، شعرانی، مرادی، مدیرروستا، حیدری

Page Generated in 0.0053 sec