printlogo


کد خبر: 215155تاریخ: 1399/6/27 00:00
اوبامیانگ در آرسنال ماندنی شد
پا جای پای اسطوره‌ها
اگر میکل آرتتا در دسامبر نیامده بود، اوبامیانگ ممکن بود به جمع بازیکنان بزرگی اضافه شود که از آرسنال رفتند، مانند سسک فابرگاس، سمیر نصری و روبین فان‌پرسی

چارلز واتس 

پس از چندین ماه گمانه‌زنی و ابهام، حالا سرانجام داستان مشخص شده است. پیر-امریک اوبامیانگ در آرسنال می‌ماند. بهترین گلزن آرسنال، کاپیتان آنها، ستاره آنها جایی نمی‌رود. او قراردادی سه‌ساله با باشگاه شمال لندنی امضا کرده است.
به این ترتیب لحظه مهمی برای باشگاه و طرفدارانش رقم خورد. در دو دهه گذشته، بارها پیش آمد که طرفداران با استیصال ببینند که بازیکنان محبوبشان به پایان قراردادشان نزدیک شده و سپس با قیمتی پایین به باشگاه‌های دیگر می‌روند.
هرچند که اوبامیانگ آشکارا عاشق آرسنال است اما طرفداران از این نگرانی داشتند که او هم همین کار را انجام دهد، به‌ویژه پس از فصلی که آرسنال در لیگ برتر هشتم شد؛ بدترین رتبه آرسنال در یک فصل لیگ برتر در 25 سال اخیر.
باشگاه‌های سراسر اروپا به سراغ او آمده بودند، از جمله بارسلونا و می‌خواستند این بازیکن گابنی را تنها پس از دو سال و نیم حضور در آرسنال از این تیم بخرند.
اگر میکل آرتتا در دسامبر نیامده بود، اوبامیانگ ممکن بود به جمع بازیکنان بزرگی اضافه شود که از آرسنال رفتند، مانند سسک فابرگاس، سمیر نصری و روبین فان‌پرسی.
آرسنال با اونای امری یک کشتی بدون سکان بود. گل‌های اوبامیانگ تنها باعث می‌شد آنها بر سطح آب بمانند اما آرتتا در عرض چند ماه، باشگاه را متحول کرد. حالا این حس وجود دارد که اوضاع در مسیر صحیح دارد به پیش می‌رود و این باور با قهرمانی جام حذفی در ماه گذشته تقویت شد.
همین باور بود که اوبامیانگ را متقاعد کرد که بماند و حالا این بازیکن 31ساله مشتاق سال‌های آینده است: «هرگز تردیدی در امضای قرارداد با این باشگاه خاص نداشتم. به لطف طرفداران، هم‌تیمی‌ها، خانواده و همه افراد دیگر در این باشگاه، احساس می‌کنم به آرسنال تعلق دارم. من به آرسنال باور دارم. ما می‌توانیم با هم به دستاوردهای بزرگی برسیم. ما پروژه جذابی داریم و بر این باورم که بهترین روزهای آرسنال در راه است.»
او قراردادی تا سال 2023 امضا کرد و طبق آن، دستمزدش به 250 هزار پوند در هفته افزایش یافت که با دریافت پاداش و حق وفاداری، از 300 هزار پوند هم عبور می‌کند و حتی ممکن است بیشتر از 350 هزار پوندی باشد که مسعود اوزیل می‌گیرد.
البته اوبامیانگ نام خود را در کتاب رکوردهای آرسنال ثبت کرده است. زمانی که او در ماه ژوئن 50امین گلش در لیگ برتر را مقابل نوریچ زد، توانست رکورد سریع‌ترین 50 گل باشگاه را به نام خود ثبت کند و از تیری آنری عبور کند. اوبامیانگ در تنها 79 بازی لیگ برتر به 50 گل رسید، در حالی که آنری 83، یان رایت 87، الکسیس سانچس 101 و اولیویه ژیرو 113 بازی نیاز داشتند تا به این دستاورد برسند.
او همچنین در کل بازیکنان لیگ برتر در رده ششم قرار گرفت. برای اندی کول 65، آلن شیرر 66، رود فان‌نیستلروی 68، فرناندو تورس 72 و محمد صلاح 72 بازی طول کشید که به 50 گل برسند.
اینکه او در تیمی به این دستاورد رسید که به شکل حیرت‌انگیزی بی‌فروغ بوده است، باعث می‌شود که دستاوردش اعجاب‌انگیز به نظر برسد. اوبامیانگ حالا در 111 بازی در تمامی رقابت‌ها، 72 گل برای آرسنال زده است. از زمانی که او به آرسنال پیوسته، هیچ بازیکن دیگری در لیگ برتر مانند او گلزنی نکرده است. 
در این مدت صلاح 71، سرخیو آگوئرو 61، رحیم استرلینگ 60 و هری کین و سادیو مانه 59 گل زده‌اند.
رکورد او نشان می‌دهد که اوبامیانگ در بهترین فرم خود به سر می‌برد و هرچند 31 سال دارد، هیچ نشانی از افول نشان نمی‌دهد. او ماه گذشته کمک کرد که آرسنال اولین جام پس از دوران آرسن ونگر را کسب کند. او در نیمه‌نهایی جام حذفی برابر منچستر سیتی دو گل زد و در فینال برابر چلسی هم دو گل دیگر به ثمر رساند. او سپس در کامیونیتی شیلد پنالتی‌اش در پایان بازی را گل کرد تا آرسنال لیورپول را هم شکست دهد. دیدار دو تیم در وقت معمول با نتیجه مساوی به پایان رسیده بود و اوبامیانگ در جریان بازی هم گل زده بود.
حالا که او در آرسنال مانده، می‌خواهد که نامش در کنار بزرگان این باشگاه آورده شود: «البته، من پیش از آنکه به آرسنال بیایم، از این باشگاه خبر داشتم. همه می‌دانند که این باشگاه چقدر خاص است. من بازیکنان بی‌نظیری را دیده‌ام، بازیکنانی پرشور و البته شکست‌ناپذیر. رویای من این بود که یکی از آنها باشم، در میان بهترین‌ها قرار بگیرم و برای همیشه در قلب هواداران بمانم. من می‌خواهم اسطوره آرسنال باشم، مانند تیری، رایتی، تونی آدامز، دنیس برکمپ و خیلی‌های دیگر که تعدادشان آنقدر زیاد است که نمی‌توان گفت. برای من بسیار مهم است که کاپیتان این تیم خاص باشم. می‌خواهم میراث خود را به جا بگذارم. اینجا جایی است که به آن تعلق دارم.»
اوبامیانگ نیاز به 28 گل دیگر دارد تا به آمار 100 گل با پیراهن آرسنال برسد که البته در فصل پیش رو برایش کاملاً قابل دسترسی است. او در فصل 19-2018 توانست 31 گل بزند و در فصل گذشته نیز 29 گل به ثمر رساند.
او با این قرارداد جدیدش به این درخشش ادامه خواهد داد و می‌تواند بیستمین بازیکن آرسنال شود که به آمار صد گل برای این باشگاه می‌رسد. در این صورت او در کنار بازیکنان بزرگی مانند آنری، رایت، کلیف باستین، جان ردفورد و تد دریک قرار خواهد گرفت.
او سه سال دیگر در آرسنال پیش رو دارد و می‌تواند حتی به جمع پنج گلزن تاریخ باشگاه برسد. او با جیمی برین که در رده پنجم بهترین گلزنان تاریخ باشگاه است، تنها 69 گل فاصله دارد.
دیگر نام قابل توجه در لیست صدگله‌های آرسنال روبین فان‌پرسی است که با 132 گل در 278 بازی، در رده هشتم بهترین گلزنان قرار دارد. عملکرد او در آرسنال می‌توانست باعث شود که اسطوره آرسنال لقب بگیرد اما نحوه جدایی او در سال 2012 و پیوستنش به منچستر یونایتد، میراثی که در شمال لندن ساخته بود را ویران کرد.
او هم مانند اوبامیانگ کاپیتان تیم بود و تنها یک سال از قراردادش مانده بود اما او برخلاف این ملی‌پوش گابنی، به آرسنال پشت کرد و گفت که نمی‌خواهد قرارداد جدیدی امضا کند. به این ترتیب آرسن ونگر مجبور شد او را که به اوج دوران فوتبالش رسیده بود بفروشد.
اوبامیانگ هم به ‌آسانی می‌توانست دست به چنین کاری بزند. با توجه به سنی که او دارد، اگر به سراغ گرفتن جام در تیم‌های دیگر می‌رفت، کمتر کسی او را سرزنش می‌کرد اما او در آرسنال ماند تا هدایت پروژه آرتتا را به عهده بگیرد.
اینکه او در زمانی در آرسنال ماند که باشگاه بیشترین نیاز را به او داشت، باعث می‌شود وجهه افسانه‌ای او در شمال لندن تقویت شود. او حالا سه سال دیگر پیش رو دارد تا ثابت کند که در کنار برخی از بهترین گلزنان تاریخ آرسنال قرار می‌گیرد.
ماجرایی که او در آرسنال رقم زده نشان می‌دهد که او احتمالاً به همین ترتیب ادامه خواهد داد و به بازیکنی بزرگ در تاریخ آرسنال تبدیل خواهد شد.
منبع: سایت گل

Page Generated in 0.0048 sec