printlogo


کد خبر: 215130تاریخ: 1399/6/27 00:00
اگر آن‌«سیو»‌ها در کار نبود
شبی که حامد لک رحمان احمدی شد

وصال روحانی  
 
در بازی حساس سه‌شنبه شب پرسپولیس با التعاون عربستان در بازگشایی لیگ فوتبال قهرمانان آسیا 2020 حامد لک در نیمه اول حرکاتی انجام داد که احتمالاً بهترین «سیو»‌های کل دوران زندگی ورزشی وی بوده است.
در آن نیمه که هنوز ترکیب جدید سرخ‌ها با احتساب پنج بازیکن تازه‌واردشان جا نیفتاده و التعاون برخلاف تصورات قبلی با روندی تهاجمی به میدان آمده بود، حامد لک سنگربان جدید و نام آشنای پرسپولیس در دو صحنه کارهایی را انجام داد که این تیم را از خوردن یکی دو گل مسلم رهایی بخشید. اگر آن توپ‌ها گل می‌شد و قرمز‌ها یک بر صفر یا ۲ بر صفر عقب می‌افتادند دیگر بازگشت‌شان در نیمه دوم و حتی مساوی کردن بازی تقریباً برایشان غیرممکن می‌شد اما به‌ لطف نمایش عالی لک پرسپولیس دروازه‌اش را حفظ کرد و گلی نخورد و در بازی ماند تا در نیمه دوم که بازیکنان هماهنگ‌تر شدند و تعویض‌های یحیی‌ گل‌محمدی نیز اثرگذار گشت، قرمزها با گل دیرهنگام شجاع خلیل‌زاده به یک برد بسیار حساس برسند. بردی که شانس آنها را برای رسیدن به مرحله حذفی احیا کرد و البته این منوط به این است که قرمز‌ها دیدار برگشت خود با التعاون را هم ببرند. در «سیو» اول، توپ ارسالی سعودی‌ها از جناح راست روی پای مهاجم آنها در پشت 6 قدم جفت و جور شد و ضربه ‌وی با برخورد به بدن حامد لک و تیر دروازه بازگشت داده شد و توپ برگشتی را هم لک دوباره دفع کرد تا در عرض چند ثانیه یک «دبل سیو» خیره کننده داشته باشد. این پایان قصه نبود و دقایقی بعد شوت عالی مهاجم التعاون از پشت 18 قدم را لک از نو دفع کرد و با ‌وجود شدت ضربه و رها شدن توپ از دست ‌وی لک دوباره روی آن پرید و امکان گلزنی را مجدداً از حریف گرفت. در این میان دبل سیو لک روی حرکت اول التعاونی‌ها به‌گونه‌ای یادآور حرکت مشابه و تاریخی رحمان احمدی درون دروازه ایران در بازی بسیار حساس تیم‌های ملی ایران و کره‌جنوبی در شهر اولسان کره در اواخر بهار 2013 در دور مقدماتی جام جهانی 2014 بود. در دقیقه 80 آن دیدار در حالی که ایران با گل فرصت‌طلبانه دقیقه 64 رضا قوچان‌نژاد یک بر صفر از حریف پیش افتاده بود و حفظ این برتری برایش حیاتی بود و نتیجه تساوی برابر با گسیل یوزها به مرحله پلی‌آف و به تبع آن حذف آنان (به‌دست اروگوئه) بود، رحمان احمدی سنگربان جدید ایران که جای سیدمهدی رحمتی مغضوب را گرفته بود، روی یک کرنر و دو ضربه متوالی و بسیار سریع و سنگین مهاجم حریف از درون شش قدم یک دبل سیو خیره‌کننده داشت و توپ‌هایی را از روی خط دروازه بیرون کشید که گل‌هایی نه فقط 100‌درصد بلکه 200‌درصد(!) بودند. به ‌لطف آن دو حرکت محیرالعقول که در عرض کمتر از یک ثانیه روی داد، نه تنها ایران برد یک بر صفر خود را حفظ کرد، بلکه جواز صعود مستقیم گرفت و ازبکستان را که در دیداری همزمان قطر را ۵ بر یک خرد کرد به رده سوم جدول تنزل داد. ایران و کره‌جنوبی در آن روز خاص به دور نهایی جام جهانی 2014 رسیدند و ازبک‌ها به پلی‌آف ارجاع و همانجا بدبخت شدند زیرا به اردن تیم سوم گروه مقابل باختند و اردن بعداً توسط اروگونه له شد و راهی به جام جهانی نیافت. سرنوشتی که اگر احمدی آن دبل سیو تاریخی را در خاک کره نمی‌داشت، کم و بیش انتظار تیم ملی ایران را هم می‌کشید.
احمدی بعداً در محاسبات کارلوس کی‌روش از علیرضا حقیقی عقب افتاد و دیگر دروازه‌بان ثابت ایران نشد و به کلی از تیم ملی دور ماند و به ‌همان منوال پیش‌بینی آینده لک نیز دشوار و این امر غیر قابل حدس زدن است اما تردیدی وجود ندارد که او بهترین شروع ممکن را در تیم جدیدش داشته است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که علیرضا بیرانوند سنگربان ثابت چهار فصل گذشته سرخ‌‌ها به لیگ بلژیک رفته و بوژیدار رادوشوویچ دروازه‌بان شماره دو سرخ‌ها هم به‌رغم نمایش‌های فوق‌العاده‌اش در زمان حضور علی بیرو پس از رفتن وی در دیدارهای متعدد ضعف‌های فراوان خود را رو کرده و امتیازات متعددی را از پرسپولیس ولو در دیدارهای بی‌اثری که این تیم در پایان فصل و پس ‌از محرز کردن قهرمانی‌اش داشت، پرانده بود. بدتر از همه اینکه «رادو» در مسابقه حیثیتی با رقیب بزرگ و قدیمی (استقلال) در نیمه نهایی جام حذفی کشور هم نمایش اسفباری داشت و به هیچ‌ توپی نه نگفت و وقتی کار به ضربات پنالتی کشید، حتی یک ضربه را هم مهار نکرد تا از عوامل اصلی شکست و حذف سرخ‌ها باشد.
حالا که حامد لک «شماره یک» ثابت قرمز‌ها شده و رادوشوویچ یک بار دیگر به مکان و پستی که بیشتر برازنده وی است (یعنی سنگربان شماره دو) تنزل یافته، دروازه‌بان فصل پیش ماشین‌سازی این فرصت را دارد که پس‌ از سال‌ها ایستادن در مقابل پرسپولیس (و ایضاً استقلال) و سد راه آنها شدن، عضو قرمز‌ها باشد و منجی آنها و بسیار محبوب شود و نه فقط به افتخاراتی جالب در معیت آنان برسد بلکه به جایگاه‌هایی بالاتر و بخصوص به رجعت به تیم ملی جشم بدوزد. در این راه لک باید حاشیه‌های زیادی که همیشه داشته و جنگ‌های عصبی را که در جریان مسابقات با این و آن به راه می‌انداخت از دستور کارش خارج کند و از این پس روی نمایش فنی و توانایی‌های حرفه‌ای خود متمرکز شود و فقط همان سنگربان زبده‌ای باشد که سه‌شنبه شب در دوحه به چشم دیدیم؛ مردی توانا و فداکار و موفق به ‌نام حامد لک.

Page Generated in 0.0068 sec