printlogo


کد خبر: 215126تاریخ: 1399/6/27 00:00
موج‌سوار عاقبت به خیر
مرگ مورفی، دزد نابغه

جک مورفی، عامل یکی از بزرگترین دزدی‌های جواهرات در آمریکا که عضو انجمن مشاهیر موج‌سواری بود و مدتی را به خاطر قتل در زندان گذراند، در 83 سالگی درگذشت.
جان هیوز مدیر موزه موج‌سواری فلوریدا خبر مرگ مورفی را اعلام کرد. او با خانواده و دوستان مورفی در تماس بود. این خبر را بیل یرکس یکی از دوستان قدیمی مورفی که خودش هم موج‌سوار بوده، تأیید کرده است. مورفی بیشتر به خاطر سرقت جسورانه از موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک در سال 1964 شهرت دارد. او به همراه سایر دزدها با استفاده از قفل دستشویی که قبل از آن باز کرده بودند، به موزه وارد شدند و یاقوت کبود «ستاره هند» که کمی بزرگتر از توپ گلف است، به همراه اشیای گرانبهای دیگر را به سرقت بردند. این دزدی دستمایه یک فیلم در سال 1975 شد.
آنها خیلی دور نشدند چون مورفی و سایر دزدها دو روز بعد دستگیر شدند. مورفی به سه سال زندان محکوم شد و بنابر گزارش رسانه‌های وقت، «ستاره هند» در یک کمد در نزدیکی ایستگاه اتوبوس میامی پیدا شد اما این پایان مسائل قانونی مورفی نبود. در سال 1969 او به قتل‌ تری رائه فرانک 24 ساله محکوم شد و مجازات حبس ابد برایش در نظر گرفتند. در سال 1970 به دلیل توطئه و اعمال زور در سرقت از الیو ولف برای دومین بار حبس ابد و 20 سال اضافه گرفت اما در سال 1986 به خاطر تنبه مذهبی‌اش آزاد شد و بعد از آن در شهر بندری «کریستال ریور» به همراه همسرش، کیتن، زندگی آرامی را در پیش گرفت و مسئولیتی در زندان ایالتی به او سپردند.
مورفی چند سال قبل در مصاحبه‌ای با «تامپا بی تایمز» گفت: «خدا را در زندان پیدا کردم. ببین، من عاشق زندگی بودم، عاشق دیوانه‌بازی بودم، عاشق دزدی جواهرات بودم. من شبیه کری گرانت (بازیگر) بودم، خیلی هیجان‌انگیز و آنهایی که ازشان می‌دزدیدم، همیشه بیمه بودند اما این را هم می‌دانم که از کنترل خارج شده بودم و باید یک مربی جدید پیدا می‌کردم.»
مورفی همچنین اعتراف کرد به همراه چند نفر از خانه‌های بارانداز میامی دزدی می‌کرده به این ترتیب که با یک قایق به نقاط ثروتمند می‌رفته، با عبور از دیوارها و فنس‌ها، جواهرات را می‌دزدیده و می‌توانسته با شنا همراه با جواهرات دزدی خودش را به جای امنی برساند بنابراین اگر قایق توسط مسئولان تفتیش می‌شد، چیزی در آن پیدا نمی‌شد. آن زمان به او لقب «گربه دزد میامی» داده بودند.
قبل از این اتفاقات او یک قهرمان موج‌سواری بود. این متولد کالیفرنیا، با قهرمانی در مسابقات موج‌سواری خلیج غربی در ساحل ویرجینیا در سال 1966 خودش را به عنوان موج‌سواری قهار معرفی کرد. عناوین دیگری را هم برد و برای همین در سال 1996 به عضویت انجمن مشاهیر موج‌سواری خلیج غربی درآمد.
در فلوریدا به او لقب «مورف موج‌سوار» دادند. خودش می‌گفت: «در فلوریدا جایی برای موج‌سواری نبود. در دهه‌های 20 و 30 عده‌ای با امکانات ناچیز به نوعی این کارها را می‌کردند اما تا دهه 50 هم هیچ‌کس موج‌سواری واقعی در فلوریدا نمی‌کرد برای همین به من این لقب را دادند.»
او یک مدتی هم مغازه فروش لوازم و ادوات موج‌سواری در ایندیالانتیک فلوریدا داشت. او در جوانی در دانشگاه پیتزبورو، بورسیه تنیس گرفته بود و همچنین یک ویولونیست زبردست بود. در آزمون‌های IQ هم در سطح نابغه قرار گرفته بود.
مورفی یک بار گفته بود هرگز گمان نمی‌کرده از زندان خلاص شود: «شما به خودی خود قدرت لازم برای مقابله با این مسائل را ندارید، شیطنت‌هایی که کرده‌اید، افرادی که به آنها آسیب رسانده‌اید. احساس کردم باید خودم را به یک قدرت برتر پیوند بزنم. خیلی دعا کردم و چیزهای زیادی درباره رستگاری و بخشایش خداوند خواندم.»
منبع: AP

Page Generated in 0.0059 sec