printlogo


کد خبر: 215122تاریخ: 1399/6/27 00:00
بیستمین سالگرد المپیک به یاد ماندنی
خاطره بازی با «سیدنی»

بیست سال گذشته اما هنوز هم المپیک سیدنی برای ورزشی‌ها چیز دیگری است. هنوز هم اگر بخواهند صحنه‌های ماندگار ورزش ایران را ردیف کنند، می‌روند سراغ طلای حسین رضازاده، حسین توکلی و علیرضا دبیر در آن بازی‌ها؛ بازی‌هایی که اگر موفقیت بزرگ لندن نبود، هنوز هم از نظر مرغوبیت بهترین دوره بازی‌ها برای ایران بود. درست بیست سال پیش، بیست‌و‌هفتمین دوره بازی‌های المپیک تابستانی روزهای ابتدایی خود را پشت سر می‌گذاشت؛ رقابت‌هایی که خیلی‌ها معتقدند جزو بهترین و منظم‌ترین دوره‌ها در ده‌های اخیر بوده و خاطرات خوبی از آن دارند. 
کاروان ایران هم در این بازی‌ها با 35 ورزشکار حاضر شد؛ 35 ورزشکاری که شاید نسبت به ادوار اخیر خیلی کمتر به نظر برسد اما در نهایت منجر به نتیجه قابل قبولی شده و در تاریخ ماندگار شد. 35 ورزشکار ایران در 12 رشته به استرالیا رفتند. جودو (3)، مشت‌زنی (5)، دوچرخه‌سواری (2)، تیراندازی (1)، وزنه‌برداری (6)، تکواندو (2)، دوومیدانی (1)، شنا (1)، تنیس روی میز (1)، کشتی فرنگی (3)، کشتی آزاد (8)، سوارکاری (1) و قایقرانی (1) رشته‌هایی بودند که کاروان ایران را در این بازی‌ها تشکیل می‌دادند. در این میان از 35 ورزشکار کاروان ایران، تنها ورزشکار زن «لیدا فریمان» بود که در تیراندازی به مصاف حریفان رفت.
برجسته‌ترین و ماندگارترین بخش سیدنی برای مردم ایران سه مدال طلایی بود که در کشتی و وزنه‌برداری به دست آمد. بسیاری از مردم ایران در همان بازی‌ها بود که با حسین رضازاده آشنا شدند و این جوان 24 ساله را روی سکوی قهرمانی دیدند. البته که قبل از او، این حسین توکلی بود که توانست طلای غیرمنتظره‌ای را به کاروان ایران هدیه دهد و با آن پرش به یاد ماندنی روی سکوی اول بایستد. تک مدال و طلای ماندگار علیرضا دبیر هم دیگر اتفاق مهم و برجسته ورزش ایران در سیدنی بود؛ طلایی که با صورت کبود و مبارزه‌های نفسگیر به دست آمد و باعث هت‌تریک طلایی ایران در آن بازی‌ها شد. کاروان ایران در آن بازی‌ها یک مدال دیگر هم داشت که اگرچه طلا نبود اما تاریخ‌ساز بود و البته زمینه‌ساز رسیدن صاحبش به عنوان پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران در المپیک. هادی ساعی در المیپیک 2000 و در شرایطی که تکواندو نخستین حضور رسمی خود را در این بازی‌ها تجربه می‌کرد، به مدال برنز رسید؛ برنزی که در آتن و پکن به طلا تبدیل شد تا ساعی با سه مدال طلا و برنز پرافتخارترین ورزشکار ایران در این رقابت‌ها باشد. المپیک سیدنی که در آن سال به نام «بازی‌های هزاره» هم نامگذاری شد، از ۱۵ سپتامبر تا ۱ اکتبر سال ۲۰۰۰ میلادی در شهر سیدنی در کشور استرالیا و با حضور 10651 ورزشکار زن و مرد از ۱۹۹ کشور جهان و در ۲۸ رشته ورزشی برگزار شد.
 

Page Generated in 0.0065 sec