printlogo


کد خبر: 213275تاریخ: 1399/5/25 00:00
باشگاه‌ها چطور مدل تجارت خود را تغییر می‌دهند

سب جوزف  

باشگاه‌های فوتبال شباهت بیشتری به تجارت رسانه‌ای پیدا کرده‌اند و به این دلیل شیوه کسب درآمدشان از مدل معمولی اسپانسرشیپ بیشتر روی تولید و توزیع متمرکز شده است. بیشتر باشگاه‌های فوتبال بخش قابل توجهی از پولشان را صرف کسب اطلاعات درباره هوادارانشان می‌کنند. هرچه بیشتر و بهتر درباره هواداران بدانند، برایشان راحت‌تر است که تبلیغ کنندگان را برای صرف بودجه رسانه­‌ای­‌شان در مقایسه با رقبا متقاعد کنند. مانند برخی رسانه‌ها، بارسلونا هم به دنبال ایجاد اشتراک برای هواداران است تا اطلاعات بیشتری به دست آورد. برای رسیدن به این هدف، باشگاه در حال ساخت یک سرویس پخش رایگان با عنوان بارسا تی وی پلاس است که تمام محصولات بازوی تولید باشگاه، بارسا استودیوس را پخش می‌کند؛ اینها شامل نکات مهم بازی‌ها و همچنین مصاحبه اعضای تیم اول به اضافه گزارش از تیم ب و تیم زنان باشگاه می‌شود. گیم گرائل، مدیر بازاریابی بارسلونا می‌گوید اطلاعات به دست آمده توسط تی وی پلاس از بینندگان تلویزیونی به سیستم مدیریت مشتریان باشگاه انتقال داده می‌شود که باشگاه در سکوت و آرامش در حال ساخت آن است. تیم او در حال حاضر از بخش‌های مختلف باشگاه و همچنین منابع بیرونی اطلاعات جمع می‌کند. با وجود سختی‌های قانونی و لجستیکی کنترل اطلاعات شخصی، باشگاه‌هایی مانند بارسلونا باور دارند رشد اقتصادی خیلی خوبی از ارتباط با تک تک هواداران، آنلاین باشند یا آفلاین، به دست می‌آید. دادن این اطلاعات آماری و فشرده به یک اسپانسر، باشگاه را قدرتمند می‌کند.
گرائل می‌گوید: «داشتن تجارت الکترونیک یا سرویس پخش برای یک باشگاه فوتبال منحصر نیست اما داشتن اطلاعاتی که از طریق آن بتوان برای فروش بیشتر به افراد بیشتر بهره برد، منحصر به فرد است.»
برای باشگاه‌هایی مثل چلسی، راه سریعتر برای تنوع بخشی به درآمدهای تجاری از طریق معامله‌های کوتاه مدت با تبلیغ کنندگانی است که یا نمی‌توانند یا برایشان توجیه پذیر نیست که قرارداد اسپانسرشیپ چندساله منعقد کنند. رفتن به سراغ چنین معاملاتی، فرصتی تجاری می‌دهد به شبکه‌های اجتماعی و بودجه‌های اینفلوئنسری که معمولاً برای دارندگان حق محفوظ نیست. وقتی مرداد گذشته باشگاه، چلسی تی وی را از یک سرویس اشتراکی و تک بعدی به دیجیتال رایگان تغییر داد، تولیدات بیشتر روی آگهی‌ها تمرکز کرد. در دی ماه، باشگاه رسماً تیم تولید در خانه خود را برای رقابت با رسانه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی آغاز کرد که بودجه‌ رسانه‌های خارج از استانداردهای تعریف شده اسپانسرشیپ داشتند.
گری توئلوتری مدیر بازاریابی باشگاه می‌گوید: «دارندگان حق قانونی مانند باشگاه‌های فوتبال مجبور هستند به این واقعیت که بازاریاب‌ها بیشتر پولشان را صرف رسانه‌ها، پلتفرم‌های دیجیتال و اینفلوئنسرها می‌کنند. این تا جایی پیش می‌رود که شما دیگر نمی‌توانید حق یک مالک را نادیده بگیرید. برندها به دنبال نوع کاملاً متفاوتی از همکاری با باشگاه‌ها هستند.»
حالا دیگر تبلیغ کنندگان اهمیت زیادی نمی‌دهند به اینکه یک باشگاه در شبکه‌های اجتماعی چقدر هوادار دارد و بیشتر روی این تمرکز دارند که این هواداران چقدر برایشان ارزش دارند. آمار سینگ مدیر بخش بین‌المللی استراتژی بودوایزر می‌گوید: «اینکه شرکای اصلی باشگاه‌ها قویتر شده‌اند به این معنا است که باشگاه‌ها باید استراتژی خود را در این حوزه پیشرفت دهند تا خواسته‌های شرکای فعلی و بالقوه را برآورده کنند.» سال گذشته باشگاه ساوتهمپتون به دلیل محاسبه دقیق اطلاعات هواداران خود توانست هفت قرارداد تجاری جدید منعقد کند که باعث حمایت از خود تیم و همچنین هواداران شد. دارن هنری مدیر بازاریابی این باشگاه می‌گوید: «ما مثل باشگاه‌های طراز اول اروپا پایگاه هواداری نداریم اما می‌توانیم میزان هواداران خود را از طریق آنلاین افزایش دهیم و از این جهت رشد کنیم.»
این باشگاه لیگ برتری چهار سال قبل یکی از نخستین تیم‌های این رقابت‌ها شد که از تمرکز بر قراردادهای سنتی فاصله گرفت و کارشناسان اطلاعات و بازاریابی خود را در مرکز استراتژی اقتصادی خود قرار داد و سال گذشته یک آژانس تحلیل عملکرد استخدام کرد تا اطلاعات به دست آمده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی را به شکلی تبدیل  که تیم اقتصادی باشگاه بتواند روی آن کار کند. هنری ادامه می‌دهد: «اتکای صرف به اینکه هواداران به کانال شما بیایند و محصول را خریداری کنند، باشگاه را محدود می‌کند. دیجیتالی شدن با خودش آزادی آورده و از نظر من اینجا است که باشگاه‌ها در تلاش برای یافتن بهترین روش استفاده هستند.»
منبع: Digiday
 

Page Generated in 0.0052 sec