printlogo


کد خبر: 213274تاریخ: 1399/5/25 00:00
چگونه با یک اپ موبایل، ورزش را متحول کنیم و خودمان پولدار شویم
نابغه شرور
او یینزکم را در ابتدا برای این تأسیس کرد که تماشاگرانی که در ورزشگاه‌ها نشسته‌اند، امکان این را داشته باشند که طبق درخواست خود، تصاویر آهسته بازی را ببینند

 
«پریا ناراسیمهان» در حالی که در آشپزخانه‌اش در «پیتسبورگ» نشسته، درباره ماجرای جذاب زندگی‌اش صحبت می‌کند. او مؤسس و مدیر شرکت YinzCam است، تولید کننده یک اپ موبایل که به‌تازگی با باشگاه راگبی وداکام بلو بولز در آفریقای جنوبی قرارداد امضا کرده است. این باشگاه اولین مشتری یینزکم در قاره‌ای است که ناراسیمهان در آن بزرگ شد.
ناراسیمهان متولد هند است و در زامبیا بزرگ شده است. او در سال 1998 به آمریکا رفت تا دکترایش را در دانشگاه سانتا باربارا بگیرد. او یازده سال بعد یینزکم را بنیانگذاری کرد، که حالا در چهار قاره نزدیک به 200 مشتری دارد. 24 تیم در NFL (لیگ فوتبال آمریکایی) و 21 تیم در NBA (لیگ بسکتبال آمریکا) مشتری او هستند و شرکت او توسعه‌دهنده رسمی اپ لالیگا است.
یینزکم معمولاً هر سال 20 مشتری جدید دارد و در دوران ویروس کرونا هم این روند کند نشده است. در این دوران، 9 مشتری جدید اضافه شده‌اند، از جمله چهار تیم در MLS. این شرکت 90 میلیون نصب اپ و 19. 5 میلیارد بازدید صفحات دارد. به ناراسیمهان 49ساله القابی مانند «باهوش شرور» و «نابغه» داده‌اند. او یینزکم را در ابتدا برای این تأسیس کرد که تماشاگرانی که در ورزشگاه‌ها نشسته‌اند، امکان این را داشته باشند که طبق درخواست خود، تصاویر آهسته بازی را ببینند. شرکت او سپس به سراغ فروش بلیت موبایلی، ایجاد نقشه‌های تعاملی داخل ورزشگاه‌ها، پرداخت دیجیتال و سفارش غذا رفت. شرکت او در دوران ویروس کرونا نیز به کمک مردم آمده و ورود آنها به اماکن را زمان‌بندی می‌کند و کار را برای فاصله‌گذاری اجتماعی راحت‌تر می‌سازد.
ناراسیمهان می‌گوید: «این راهی است که موبایلی که در جیب مردم است تبدیل به محافظ آنها شود. این موبایل آنها را به تیم محبوبشان متصل می‌سازد، چرا از آن به عنوان ابزار ایمنی استفاده نکنیم؟»
اما کارکرد یینزکم فراتر از این‌ها است. دین استویر، مدیر ارشد بازاریابی و ارتباطات باشگاه فینیکس سانز می‌گوید: «یینزکم پیش از کرونا هم شریک ارزشمندی برای ما بود اما کارهای آنها با همکاری پی‌پل که شریک اصلی ماست، بسیار ارزشمند بوده است. یینزکم به ما این امکان را داده که فناوری پی‌پل را در اپ فینیکس سانز وارد کنیم تا افراد بتوانند به‌راحتی خرید کنند.» میشل آندرس، معاون ارشد ریونز مدیا و باشگاه راگبی بالتیمور ریونز می‌گوید: «اگر رویای چیزی را داشته باشید، او و تیمش آن را محقق می‌سازند».
آمدن جرج اسکات از NFL به عنوان مدیر ارشد استراتژی به ناراسیمهان این امکان را داد که تمرکز بیشتری روی فناوری داشته باشد. اسکات که 12 سال را در NFL گذراند، دید فوق‌العاده‌ای برای این شرکت چند میلیون دلاری به ارمغان می‌آورد. او می‌گوید: «این کار را به خاطر پریا انجام دادم. او می‌خواهد مشکلات را حل کند. آیا کسی در ورزشگاه با ویروس کرونا مشکل دارد؟ او با فناوری راهی برای برطرف کردنش پیدا می‌کند.»
شایعاتی مبنی بر احتمال فروش یینزکم مطرح بود اما ناراسیمهان می‌گوید: «ما داریم سرمایه‌گذاری می‌کنیم که بازار داخلی و بین‌المللی خود را گسترش دهیم.»
ناراسیمهان عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون است. او در ماراتن‌ها شرکت می‌کند، در کنار همسر و پسر 13ساله‌شان زندگی می‌کند و یینزکم را با 60 کارمندش اداره می‌کند. شایعه شده که او نمی‌خوابد!
ناراسیمهان می‌گوید: «اصلاً  فکرش را نمی‌کردم که به اینجا برسیم! این افتخار فوق‌العاده‌ای است چون من واقعاً از صنعت نیامده بودم. من یک مهندس و فردی دانشگاهی بودم.» ماجرا از زمانی آغاز شد که او برای تماشای بازی پیتسبورگ پنگویینز در سال 2007 به ورزشگاه رفت. ناراسیمهان که 160 سانتی‌متر قد دارد، در تماشای بازی مشکل داشت، چون تماشاگران ردیف جلو قد بلندتری داشتند. او می‌خواست ببیند که تماشاگران چطور می‌توانند بازی را تماشا کنند. چه می‌شد اگر آنها می‌توانستند با موبایل، از زوایای مختلف بازی را زنده ببینند؟ مثلاً از زاویه دید دروازه‌بان، نیمکت، یا دوربین بالا.
او در دانشگاه کارنگی ملون با دانشجویانش تلاش کرد یک برنامه برای این کار بسازد و با پنگویینز تماس گرفت تا برنامه را در ورزشگاهشان آزمایش کند. او در فصل 09-2008، این سرویس را به صورت آزمایشی عملیاتی کرد. او و 20 دانشجویش در هر روز بازی، تا دیروقت بیدار می‌ماندند تا روی برنامه کار کنند. پنگویینز در آن فصل قهرمان جام استنلی شد. او با پسر دوساله‌اش در میان برف زمستان به ورزشگاه می‌رفت. پسرش در محل کار او خوابش می‌برد.
ناراسیمهان میان تماشاگران می‌نشست و تصاویر آهسته از زوایای مختلف را روی گوشی‌اش پخش می‌کرد. افرادی که اطراف او بودند با علاقه به گوشی او نگاه می‌کردند و می‌پرسیدند: این چیست؟ چطور می‌توانم این برنامه را داشته باشم؟ او سپس به بخش دیگری از ورزشگاه می‌رفت و همین اتفاقات تکرار می‌شد. تا اینکه تعداد قابل توجهی از کاربران را جذب کرد. ماریو لمیوکس، مالک تیم هم از برنامه او استفاده کرد و پنگویینز اعلام کرد که می‌خواهد این برنامه را بخرد. او هرگز به این سناریو فکر نمی‌کرد. در عرض یک فصل، تعداد کاربران به 800 نفر رسید. پنگوینیز از برنامه یینزکم در ورزشگاه جدیدش بهره گرفت. ناراسیمهان می‌گوید: «این یعنی زیبایی. گاهی به خودت باور نداری اما مردم به تو باور دارند.»
در سال 2009، باشگاه نیو انگلند پتریوتس اولین تیم NFL شد که مشتری او شد. سه سال بعد، سانز به عنوان اولین تیم NBA از سرویس شرکت او استفاده کرد. جرمی مک‌پیک که 24 سال معاون استراتژی دیجیتال و برند سانز بوده و حالا مدیر تجارت و شراکت یینزکم است، دلیل رشد را افزایش قابلیت‌های نرم‌افزار می‌داند.
یینزکم در ابتدا برنامه‌های مجزایی می‌ساخت اما شش سال پیش بود که برنامه آنها بسیار پویاتر شد و تمامی عناصر آن قابل به‌روزرسانی شد. برنامه او شبیه لگو شده بود. ناراسیمهان می‌گوید: «چه چیز لگو جذاب است؟ شما همان جعبه لگویی را می‌خرید که من می‌خرم. شما بالگرد می‌سازید و من قایق. این خلاقیت است که ما را به جایی که می‌خواهیم می‌برد. هدف ما این بود که برای یک سازمان ورزشی لگو بسازیم و آنها خودشان از آن لگوها قایق، کشتی، بالگرد، خانه، قلعه یا هر چیزی که می‌خواهند بسازند.»
به این ترتیب، یک طرفدار اسپانیایی که در مادرید با گوشی سامسونگ در ورزشگاه نشسته، برنامه‌ای دارد که بسیار متفاوت با برنامه فردی است که در نیویورک، بازی تیمش را روی آیفون می‌بیند.
نکته کلیدی دیگر این است که مشتریان نقشه راه شرکت را می‌سازند. آنها ایده‌های متفاوتی از سازمان‌ها، لیگ‌ها و ورزشگاه‌ها می‌گیرند و روی آنها کار می‌کنند. یک مشتری می‌گوید: «می‌توانید واقعیت مجازی را اضافه کنید؟» یینزکم قبول می‌کند و 10 باشگاه از این قابلیت استفاده می‌کنند.
فعالیت این شرکت حالا فراتر از اپ‌های موبایل است. پلتفرم آی‌پی‌تی‌وی آنها در چند ورزشگاه نصب شده و حالا می‌توان داخل و خارج ورزشگاه را با یک آیفون کنترل و مدیریت کرد. ناراسیمهان می‌گوید: «من می‌خواهم پلتفرم پویایی برای همه بخش‌های دیجیتال یک باشگاه بسازیم. کار من این است که مشتریان ما تبدیل به ستاره شوند. بدون آنها، ما وجود نخواهیم داشت اما برای من همچنان باورنکردنی است که آنها به ما فرصت همکاری را داده‌اند!»
منبع: Business Sport Daily
 

Page Generated in 0.0054 sec