printlogo


کد خبر: 213269تاریخ: 1399/5/25 00:00
الهام حسینی :فعلاً شناخت زیادی از کمیسیون جهانی ورزشکاران ندارم
ایده‌های خوبی برای توسعه وزنه‌برداری زنان دارم
خیلی باورم نمی‌شد که این افتخار بزرگ در حضور این همه اسطوره و بزرگ در وزنه‌برداری ایران قسمت من شود. خدا را شاکرم که این اتفاق را برایم در جوانی رقم زد

مصاحبه
رضا عباسپور     @rez7462
 
 
 
 
پس از اینکه سکانس پایانی نیم قرن سلطه «تاماش آیان» در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری روی پرده جهانی به نمایش درآمد، تغییر و تحولات گسترده ایجاد شده در سیستم مدیریتی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری موجب شد علاوه بر دمیده شدن خونی تازه در کالبد سرد و بی‌روح وزنه‌برداری جهان، ایده و طرح‌های نو و تازه‌ای برای رونق گرفتن وزنه‌برداری و پویایی بیشتر این رشته پرافتخار المپیکی در دنیا ایجاد شود. یکی از این ایده‌های جالب توجه و تأثیرگذار در سیستم بین‌المللی برگزاری انتخابات کمیسیونی مهم و از قلم افتاده در مجموعه تصمیم‌ساز جهانی به نام «کمیسیون ورزشکاران» بود. کمیسیونی که جای خالی آن همواره در این مجموعه بین‌المللی احساس می‌شد. به همین دلیل تیم سرپرستی جدید فدراسیون جهانی تصمیم گرفت تا در مجمع انتخاباتی آتی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برای مشخص شدن رئیس، اعضای هیأت رئیسه جدید جهانی و کمیسیون‌های مختلف، انتخابات کمیسیون ورزشکاران جهانی وزنه‌برداری را نیز با حضور برترین‌های جهان از کشورهای مختلف برگزار کند. بر همین اساس از مجموعه وزنه‌برداری ایران «حافظ قشقایی» در بخش مردان و «سیده الهام حسینی» در بخش زنان به فدراسیون جهانی وزنه‌برداری معرفی شدند تا نامزد حضور در انتخابات این کمیسیون مهم جهانی باشند. به همین بهانه سراغ سیده الهام حسینی اولین دختر مدال‌آور تاریخ وزنه‌برداری ایران در عرصه بین‌المللی رفتیم تا با او به عنوان نماینده زنان مسلمان و محجبه وزنه‌برداری ایران درخصوص نحوه حضورش و برنامه‌ای که برای انتخاب شدن در رأی‌گیری جهانی کمیسیون ورزشکاران دارد گفت و گو کنیم.
 
قبل از اینکه به عنوان نماینده زنان مسلمان وزنه‌برداری ایران برای حضور در انتخابات کمیسیون جهانی وزنه‌برداری معرفی شوید در جریان این موضوع قرار گرفتید؟
 بله، سه، چهار روز قبل از اطلاع‌رسانی عمومی این خبر که من و حافظ قشقایی در دو بخش مردان و زنان برای حضور در انتخابات کمیسیون جهانی ورزشکاران جهانی معرفی شدیم به ما اعلام شد. اما قبل از آن خیلی باورم نمی‌شد که این افتخار بزرگ در حضور این همه اسطوره و بزرگ در وزنه‌برداری ایران قسمت من شود. خدا را شاکرم که این اتفاق را برایم در جوانی رقم زد. قطعاً این لطفی بوده که مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری ایران به من داشتند و باعث شدند بتوانم یک تجربه ایده‌آل بین‌المللی را درک کنم.
 پس حتماً دارای استانداردهای لازم برای حضور و کسب رأی در این مجمع هستید؟
 بله، می‌دانستم برای معرفی و حضور در این کمیسیون قطعاً ورزشکاران باید از سال 2012 تاکنون در مسابقات قاره‌ای، جهانی یا المپیک حضور داشته و عنوان کسب کرده باشند. حتماً به زبان انگلیسی مسلط باشند و از همه مهم‌تر ورزشکار نباید سابقه دوپینگ مثبت در سطح داخلی و بین‌المللی را داشته باشد. من هم خدا را شکر تمامی این موارد را داشتم و مشکلی وجود نداشت. به همین دلیل انتخاب شدم و قرار است افتخار نمایندگی وزنه‌برداری زنان مسلمان و محجبه ایرانی را در این رأی‌گیری برعهده داشته باشم.
حالا که نماینده وزنه‌برداری ایران در این مجمع جهانی هستید، آیا اطلاعات جامع و دقیقی درخصوص اهداف و استراتژی‌های جاری این کمیسیون در اختیار دارید؟
 حقیقتاً نه، هنوز خیلی اطلاعات جامع و کاملی درخصوص استراتژی و برنامه‌ریزی‌های این کمیسیون ندارم. ولی برنامه اصلی من این است که خیلی زود اطلاعات جامعی در مورد کم و کیف این کمیسیون و مأموریت ما در این مجموعه جمع‌آوری کرده تا با دید باز و دست پر در این رأی‌گیری جهانی شرکت کنم. اگر مشکلی پیش نیاید چند روز دیگر که قرار است بیایم تهران حتماً فدراسیون که رفتم با عزیزان در این خصوص صحبت می‌کنم تا ببینم هدفگذاری اصلی مجموعه و برنامه‌ای که قرار است ما برای حضور در این مجمع جهانی داشته باشیم چیست. بعد از آن می‌شود خیلی دقیق‌تر روی حضور و کسب رأی حداکثری سیستم بین‌المللی کار کرد.
قطعاً حالا که انتخاب شدی برنامه و اهدافی را برای قرار گرفتن روی یکی از کرسی‌های این کمیسیون مهم جهانی در ذهن داری؟
 خب این که حتماً هست، چون اگر من برنامه‌ای برای این حضور جهانی مهم نداشته باشم که اصلاً حضورم در این مجمع انتخاباتی جهانی اهمیتی ندارد. بله، حتماً برای حمایت و توسعه وزنه‌برداری زنان، خصوصاً به عنوان یک زن مسلمان و محجبه برنامه‌های عملیاتی خوبی در ذهنم برای ارائه در این مجمع دارم. البته اول باید روی انتخابات و کسب رأی فکر و تمرکز داشته باشیم و بعد از آن اگر قرعه حضور در این مجمع به نامم خورد، حتماً این برنامه‌ها را برای عملیاتی شدن در کمیسیون جهانی ورزشکاران ارائه می‌کنم. فعلاً باید منتظر ماند و دید که تفکر و استراتژی اصلی فدراسیون وزنه‌برداری برای این حضور چیست. بعد می‌شود باقی موارد را تحلیل و بررسی کرد.
وضعیت تمریناتت چطور است؟ در سالن ورزشی تمرین می‌کنی یا هنوز در شرایط قرنطینه و در خانه دست به وزنه می‌شوی؟
 خدا را شکر شرایط بدنی و تمرینی‌ام خوب است، سعی کردم در این مدت رکوردهایم را در یک شرایط نرمال حفظ کنم تا اگر از شر این ویروس خطرناک«کرونا» خلاص شدیم و اردوها شروع شد مشکلی بابت حضور در اردو و شروع تمرینات پرفشار نداشته باشم. حقیقتاً دلم برای اردو و کنار هم‌تیمی‌هایم تمرین کردن خیلی تنگ شده، اما چاره‌ای نیست و باید صبور باشیم تا این بلا هرچه زودتر رفع شود. من تا وقتی باشگاه‌ها بسته بود در خانه تمرین می‌کردم، اما زمانی که باشگاه به دستور ستاد کرونا باز شد، می‌رفتم باشگاه وزنه‌برداری که تحت نظر هیأت است و آنجا تمرین می‌کردم. اما وقتی مجدداً دستور بسته شدن باشگاه‌ها آمد من با هماهنگی و محبت مسئولان هیأت وزنه‌برداری استان لرستان سعی کردم تمرینات سبکم را در خانه انجام بدهم، ولی جلسات تمرینی پرفشار و سنگینی که داشتم را در باشگاه به صورت انفرادی انجام می‌دادم. جا دارد واقعاً از عزیزان مسئول هیأت وزنه‌برداری استان لرستان تشکر کنم بابت اینکه برای حضورم در باشگاه و انجام تمرینات به صورت انفرادی نهایت همکاری را با من داشتند. سعی می‌کنم در این شرایط نقاط ضعف تکنیکی و قدرتی‌ام را کاهش دهم تا در آینده با شرایط بهتری در اردو و مسابقات حاضر شوم.
کادر فنی در شرایط فعلی با شما ارتباط دارد؟
 بله، آقای خورشیدی با من ارتباط دارند و تمامی برنامه‌های تمرینی را با هم آنالیز می‌کنیم. مشکلی از این بابت نیست. فقط امیدوارم برای آینده شرایط و امکانات زنان بهتر و باکیفیت‌تر از الان باشد، چون اگر حقیقتاً ما از زنان وزنه‌برداری ایران انتظار درخشش و مدال‌آوری در عرصه بین‌المللی را داریم باید اندازه این توقع و انتظار امکانات ایده‌آل و استاندارد در اختیار آنها قرار داده شود.
باتوجه به بحران فعلی نظرت در مورد برگزاری المپیک و رقابت‌های قاره‌ای و جهانی آینده چیست؟
 ببینید باتوجه به اینکه آنتی‌ژن ویروس کرونا هر روز تغییر می‌کند و خیلی داستان این ویروس در دنیا پیچیده شده است، بعید به نظر می‌رسد تا پیدا شدن واکسن این بیماری، مسابقات مختلف از المپیک گرفته تا مسابقات قاره‌ای و جهانی با این وضعیت وخیم دنیا برگزار شود. اما خب به عنوان یک ورزشکار ملی امیدوارم که شر این ویروس هرچه سریع‌تر از دنیا کنده شود تا ما بتوانیم مثل قبل بدون استرس و مشکل خاصی در اردو برای شرکت در مسابقات مختلف مهیا شویم.
 

 


Page Generated in 0.0639 sec