printlogo


کد خبر: 213268تاریخ: 1399/5/25 00:00
عسکری محمدیان: به کشتی‌گیران گفتم در طبیعت تمرین کنند
کشتی در ایران افول کرده است!

مصاحبه
ناصر انصافی مقدم     
 
 
اوضاع بحرانی که کرونا برای ورزش به وجود آورده است، موضوع مهمی است که این روزها مورد بحث بسیاری از اهالی ورزش قرار گرفته است. البته بحران کرونا همه گیر است و بسیاری از مسائل از این بابت آسیب دیده‌اند اما کشتی به عنوان ورزش اول تا پیش از این هم اوضاع مناسبی نداشت و حالا با شیوع کرونا اوضاع این ورزش بدتر هم شده است.
 موضوعی که حالا به دغدغه عسگری محمدیان هم تبدیل شده و او که به عنوان رئیس هیأت کشتی مازندران انتخاب شده، در واکنش به اوضاع فعلی کشتی شرایط را بحرانی می‌داند.
 
 چند وقتی است که شما به عنوان رئیس هیأت کشتی انتخاب شدید، از کشتی استان مازندران چه خبر؟
خوشبختانه هیأت کشتی استان مازندران مدتی است حرکت رو به جلویی را آغاز کرده و این در حالی‌ است که اختلاف نظرها بین برخی از اهالی کشتی این استان وجود دارد و به نظرم این اختلاف نظرها بسیار طبیعی است و می‌تواند کار ما را به خوبی پیش ببرد؛ متأسفانه تنها مسأله‌ای که کشتی استان مازندران را شاید خیلی بیشتر از سایر استان‌ها رنج می‌دهد و به شدت دامنگیر کشتی و کشتی‌گیران این استان کشتی‌خیز شده است، وجود و شیوع بیش از حد بیماری «کرونا ویروس» است که تمامی فعالیت‌های کشتی این استان را لغو کرده است؛ استان مازندران از نظر بیماری کرونا جزو استان‌هایی است که همه شهرهای آن دارای وضعیت قرمز هستند و من به عنوان رئیس هیأت کشتی استان مازندران به همه هیأت‌های کشتی شهرها و بخش‌های استان مازندران ابلاغ کرده‌ام که طبق دستور اتحادیه جهانی کشتی تا روز 10 آبان ماه نباید هیچگونه فعالیت کشتی در این استان صورت گیرد.
البته من از همه کشتی‌گیران استان مازندران خواسته‌ام تا برای آماده و روی فرم نگه داشتن بدن خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فقط تمرینات هوازی را در فضاهای رو باز و در دل طبیعت از جمله در جنگل، دشت، دامنه کوه و کنار ساحل دریای مازندران ادامه دهند.
 اتحادیه جهانی کشتی مصمم است که امسال در نبود بازی‌های المپیک توکیو، مسابقه‌های کشتی قهرمانی جهان را آذر ماه امسال و در آخرین ماه میلادی 2020 به میزبانی صربستان برگزار کند؛ هر چند که در تصمیم اخیر تا 10 آبان تمامی فعالیت‌ها تعطیل شده است.
ببینید، امسال به خاطر بیماری کرونا یک شرایط و وضعیت حاد و استثنایی در کشتی دنیا و نحوه برگزاری مسابقه‌های جهانی کشتی به وجود آمده است و کاری هم نمی‌توان کرد، همه کشورها این مشکل و شرایط و وضعیت استثنایی را به صورت مشترک دارند و باید با آن کنار بیایند و به صورت «کجدار و مریز» و حتی نیم بند بتوانند کشتی‌گیران خود را آماده مسابقه‌های جهانی صربستان کنند. حتماً اتحادیه جهانی کشتی بعد از روز 10 آبان ماه، برنامه‌هایی به منظور انتخاب و نحوه آماده ساختن کشتی‌گیرانی که باید در مسابقه‌های جهانی صربستان شرکت کنند دارد. به هر حال مسابقه‌های جهانی کشتی امسال هم اهمیت خود را دارد و نباید آن را در مقایسه با مسابقه‌های جهانی سال‌های اخیر دست کم گرفت.
 به اعتقاد شما تحت شرایط وجود و شیوع بیماری «کرونا ویروس»، ضرورتی به حضور تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در مسابقه‌های جهانی امسال در صربستان می‌بینید؟
چرا که نه؛ وقتی تمامی رقبای ما همچون روسیه، آمریکا، ترکیه، گرجستان، ژاپن، هند، آذربایجان و سایر کشورهای استقلال یافته شوروی سابق، خود را آماده حضور در مسابقه‌های جهانی امسال کرده‌اند، چرا ما خود را آماده حضور در این مسابقه‌ها نکنیم.
 به هر حال ما در هر دو رشته کشتی آزاد و فرنگی جزو سه یا چهار تیم برتر دنیا هستیم و باید حتماً در مسابقه‌های جهانی امسال حضور پیدا کنیم و نباید از رقبای خود عقب بمانیم. ما در دهه 80 میلادی، حضور در دو دوره بازی‌های المپیک 1980 مسکو و 1984 لس آنجلس را تحریم کرده و علاوه بر آن و در زمانی که خودم عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران بودم، به دلایل مشکلات و مسائل سیاسی آن زمان، حضور در مسابقه‌های کشتی قهرمانی جهان در سال‌های 1983 کیف شوروی سابق، 1986 بوداپست مجارستان و 1987 کلرمون فران فرانسه را از دست دادیم و دیگر نباید چنین سال‌هایی آزاردهنده برای کشتی و کشتی گیران امروز ما تکرار شود. کشتی ما به اندازه کافی از این بابت ضربه خورده است.
 شرایط امروز کشتی ایران با زمانی که خودت کشتی می‌گرفتی چقدر تفاوت کرده است؟
به نظر من کشتی امروز ایران نسبت به سال‌های گذشته بسیار افول کرده و باید این مسأله به خوبی آسیب‌شناسی شود.
 دیگر خانواده‌ها از ورزش کشتی استقبال نمی‌کنند. زمانی که من در باشگاه کشتی شهر ساری تمرین می‌کردم شاید بیش از 100 کشتی‌گیر نونهال و نوجوان در آن باشگاه تمرین می‌کردند. اما امروز اینطور نیست. من این مسأله را به خاطر عدم همکاری و نبود رابطه نزدیک و خوب بین دو وزارتخانه ورزش و جوانان و آموزش و پرورش می‌بینم که باید با همکاری هم بتوانند پای دانش‌آموزان ابتدایی که در مقطع سنی نونهالان هستند را به باشگاه‌ها و سالن‌های کشتی باز کنند. در کشورهای دیگر مثل روسیه و آمریکا اکنون سن قهرمانی کشتی‌گیران در مسابقه‌های قهرمانی جهان و المپیک به 18 و 19 سال رسیده یعنی اینکه آنها کشتی‌گیران خود را از رده سنی نونهالان پرورش می‌دهند در حالی که ما جوانان بالای 23 سال خود را روانه مسابقه‌های قهرمانی جهان و المپیک می‌کنیم و اینها به خاطر نداشتن کشتی‌گیران نونهال به اندازه کافی در ایران است.
 آقای محمدیان؛ حتماً شما هم به عنوان رئیس هیأت کشتی استان مازندران در جریان بدهی‌های مالی کلان فدراسیون کشتی قرار دارید. به نظر شما چرا کشتی این همه بدهی به جا گذاشت؟  
اجازه بدهید من وارد مسأله بدهی‌های مالی فدراسیون کشتی نشوم، درست است که شرمنده شما می‌شوم اما بهتر است خدای ناکرده حاشیه‌ای از جانب من برای ورزش کشتی و مسئولان قبلی و فعلی آن ایجاد نشود؛ من چه آن زمانی که کشتی می‌گرفتم و در دوران جوانی و قهرمانی خود سیر می‌کردم و چه بعد از آن و همین حالا و در این سن و سال همیشه سعی کرده‌ام که از ایجاد حواشی برای کشتی دوری کنم.
 

Page Generated in 0.0053 sec