printlogo


کد خبر: 213036تاریخ: 1399/5/20 00:00
حساس‌ترین بازی فصل استقلال از راه رسید
نبرد با ژنرال با تکیه بر سربازان جوان






امروز 10 تیم از بالا و پایین جدول درگیر لیگ برتر هستند؛ تراکتور و فولاد 46 امتیازی برای رتبه سوم جدول و چسبیدن به استقلال تلاش می‌کنند. در نیمه پایینی، شاهین بوشهر اگر شکست بخورد تقریباً سقوطش به دسته پایین‌تر مسجل می‌شود و پنج تیم دیگر هم برای رهایی موقت از کابوس سقوط می‌جنگند، اما هیچ‌کدام از این بازی‌ها به اندازه رویارویی استقلال و سپاهان در جام حذفی حساس نیست. این یکی از مهم‌ترین بازی‌های سال 99 فوتبال ایران است.
سپاهان در بدترین وضعیت ممکن به نبرد مرگ و زندگی جام حذفی آمده. تیمی که در طول 28 هفته لیگ، 5 هفته صدرنشین بوده و 13 هفته تیم دوم جدول، این هفته با شکست مقابل نساجی برای اولین‌بار در طول فصل به رتبه پنجم سقوط کرد. سپاهان که برای مدتی طولانی نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده پرسپولیس به‌شمار می‌رفت، در 10 بازی اخیر فقط 2 برد مقابل گل‌گهر و نفت آبادان داشته و امیر قلعه‌نویی که در نیم‌فصل اول فقط در آبادان مغلوب اسکوچیچ شده بود، در 4 هفته اخیر مقابل ساکت الهامی، فرهاد مجیدی و محمود فکری تسلیم شده. مطابق آنچه از اصفهان به گوش می‌رسد، قلعه‌نویی حتی در صورت قهرمانی در جام حذفی هم سال آینده نیمکت سپاهان را ترک خواهد کرد اما شکست در بازی امروز حتی می‌تواند به منزله خداحافظی پیش از موعد او از جمع زردهای اصفهان باشد. فراتر از آن، رویارویی دوباره با فرهاد مجیدی برای «ژنرال» یک بازی حیثیتی است و اگر او امشب هم ناکام باشد، عملاً بختی برای چهارمین بازگشت به نیمکت آبی‌ها نخواهد داشت.
در نقطه مقابل هرچقدر سپاهان با «بحران نتیجه‌گیری» مواجه است، به همان اندازه استقلال درگیر بحران «مصدومیت و خستگی» است. در روزهایی که لیگ با فشردگی دنبال می‌شود، استقلال یک بازی بیشتر از سایرین انجام داده و از سفر به مشهد تا امروز فقط یک جلسه تمرینی داشته اما آنچه فرهاد مجیدی را در تنگنا قرار داده، بحران مصدومیت مردان هجومی این تیم است. علاوه بر فرشید اسماعیلی، شیخ دیاباته ماشین گلزنی این روزهای لیگ به همراه ارسلان مطهری، غایبان بزرگ این دیدار هستند و استقلال در غیاب شیخ و ارسلان عملاً هیچ مهاجم تخصصی در پست 9 (مهاجم نوک) ندارد. حتی اگر اتفاق معجزه آسایی رخ دهد و یکی از این دو نفر به آمادگی نسبی برسند، شانسی برای حضور 90 دقیقه‌ای (و شاید 120 دقیقه‌ای) در زمین نخواهند نداشت. مهدی قایدی هم که بعد از کرونا در گلزنی طلسم شده و پرسش اساسی در بازی امشب این است که «چه کسی قرار است برای استقلال گل بزند؟» در چنین شرایطی، سه راه‌حل پیش روی فرهاد مجیدی وجود دارد؛ اول اینکه در غیاب مهاجمان تأثیرگذارش از جوانانی مثل زکریا مرادی و محمد بلبلی در ترکیب اصلی استفاده کند و در رویارویی حساس با ژنرال به سربازان جوانش اعتماد کند. راه‌حل دوم استفاده از نفرات امتحان پس‌داده‌ای مثل علی دشتی در پست غیرتخصصی است و بالاخره سومین گزینه، به‌کارگیری یک مدافع سرزن مثل دانشگر در کنار قایدی است. چه با دیاباته و چه بدون او، فرهاد مجیدی برای اینکه جایگاهش را تضمین کند، چاره‌ای جز بردن در این بازی ندارد. چند ماه بعد هیچ‌کس نمی‌گوید استقلال بدون مهاجم تخصصی، حساس‌ترین بازی سال را برگزار کرد. این هم از بی‌رحمی‌های فوتبال است که در آن هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست!



جابه‌جایی بحث‌برانگیز داوری بازی
جنگ بنیادی‌فر برای اول شدن!

بازی استقلال و سپاهان در جام حذفی آنقدر حساس است که به‌طور حتم شرایط برای داور این دیدار سخت و نفسگیر خواهد بود، از این‌رو کمیته داوران نفر دوم لیست بین‌المللی داوری یعنی موعود بنیادی‌فر را برای این بازی انتخاب کرده است؛ داور 35ساله لیگ که اهل شهرکرد است. نکته اینجاست که پیش از این کمیته داوران وحید کاظمی را برای این بازی انتخاب کرده بود اما در یک اقدام عجیب جای او را با موعود عوض کرد! اما آیا بنیادی‌فر می‌تواند از پس قضاوت این دیدار برآید؟ با توجه به بازنشسته شدن چند داور تراز اول و پوست انداختن نسل داوری، داوران جوانی به لیگ معرفی شدند و کمیته داوران هم این جرأت را پیدا کرد که بازی‌های حساس را به آنها بسپارد. بنیادی‌فر در بازی امشب هر آنچه در چنته دارد را باید رو کند تا برای جامعه داوری و فوتبال مشخص شود که ادعای او برای اول شدن در لیست بین‌المللی بجاست یا اینکه همچنان باید به دومی اکتفا کند.

 


Page Generated in 0.0046 sec