printlogo


کد خبر: 212985تاریخ: 1399/5/20 00:00
NBAچگونه در دوره کرونا پول درمی‌آورد


فعلاً خبری از درآمد بلیت‌فروشی، پارکینگ و فروش کالاهای مربوط به باشگاه نیست. در دوران ویروس کرونا، درآمدزایی برای یک باشگاه ورزشی کار آسانی نیست.
بسیاری از تیم‌های NBA به این دلیل رو به رسانه‌های دیجیتال و اجتماعی آورده‌اند تا این مشکل را برطرف کنند. مسابقات NBA پس از توقف، در اورلاندو از سر گرفته شده است. تیم‌ها در منطقه‌ای با مقررات سختگیرانه به نام «حباب دیزنی» گرد هم آمده‌اند تا از شیوع ویروس کرونا در بین‌شان پیشگیری شود. بازی‌ها در این منطقه ادامه پیدا کرده‌اند.
باشگاه فیلادلفیا سونتی سیکسرز                            هم از این قاعده مستثنی نیست. آنها به دنبال جذب اسپانسر برای فعالیت‌های مجازی هستند. این حرفی است که شان اسپنسر، مدیر استراتژی محتوای این باشگاه می‌گوید. او از استودیو 76 که متعلق به باشگاه است استفاده کرده تا بتواند با محتواهایی که می‌سازد، درآمدزایی کند.
اسپنسر می‌گوید: «ما همیشه گفته‌ایم که صد رسانه وجود دارند که می‌توانند دوربین خود را به سمت زمین بازی بگیرند و ماجرای بازی را تعریف کنند اما استودیو 76 به شکل منحصربه‌فردی دسترسی کامل به بازی‌ها، پشت صحنه آنها، بازیکنان، تیم و برند دارد. تمرکز ما در ماه‌های آینده روی همین خواهد بود.»
توقف در رقابت‌های NBA باعث شد اسپنسر و                                                            
فرصت آن را داشته باشند که محتوای جدیدی را برای مخاطبان عرضه کنند.    تیم                                     یکی از تیم‌هایی است که «روز رسانه‌های مجازی» را دارد، که در آن از هر 16 بازیکن خواسته شده در تولید محتوا برای مخاطبان نقش داشته باشند. بازیکنان در دو مجموعه مجزا حضور یافتند:
Posted Up! و Reel Talk. در مجموعه Posted Up!، مقالات، پادکست‌ها و ویدیوهای متعددی منتشر شد که درباره این بود که بازیکنان در دوران توقف بازی‌ها چه کار می‌کردند. در این مجموعه، بازیکنانی مانند توبیاس هریس و فورکان کورکماز حضور داشتند و گروه موسیقی سزارز نقش اسپانسر را ایفا کرد.
در Reel Talk هم اسپانسرهای دیگری بودند و بازیکنانی مانند بن سیمونز و ماتیس تایبول در آن به بهترین لحظات این فصل پرداختند. این دو مجموعه، 40 درصد بازدیدهای این باشگاه در شبکه‌های اجتماعی در طول سه ماه اخیر را داشته‌اند. این دو مجموعه همچنین کمک کردند میزان بازدید در فیسبوک، اینستاگرام و توییتر، در ماه‌های مه ‌و ژوئن، بیشتر از نوامبر 2019 باشد، یعنی زمانی که فصل تازه آغاز شده بود.
اسپنسر می‌گوید: «ما هیچ مشکلی در ایجاد این محتواها نداشتیم. من می‌توانم صادقانه بگویم که ما از زمانی که بازی‌ها متوقف شد، حتی یک لحظه هم از کار نایستادیم و البته کارها را به صورت مجازی به پیش بردیم.»
شان براناگان، مدیر کارآفرینی رسانه‌های دیجیتال در دانشگاه سیراکیوز می‌گوید که نسبت به تولید محتوا و پیدا کردن اسپانسر برای آن تردید دارد اما اوضاعی که این فصل NBA پیدا کرده باعث می‌شود برندها بیش از پیش به سراغ این موضوع بیایند. او می‌گوید: «ارزش درآمدزایی از محتوای دارای اسپانسر در حال حاضر کمی نامشخص است. مانند هر چیز جدیدی، شما به این فکر می‌کنید که نتیجه‌اش چه خواهد شد، درگیرش می‌شوید و اگر درست انجامش بدهید، آن را در یک چرخه تکرار می‌کنید و تلاش می‌کنید فرصت‌های کاملاً جدیدی را پیدا کنید تا بتوانید توجه مخاطبان را جلب کنید.»
سایر تیم‌ها مانند اورلاندو مجیک و واشنگتن ویزاردز هم به سراغ طرفدارانشان که در خانه هستند رفته‌اند تا برایشان محتوا تولید کنند. باشگاه مجیک با رستوران‌های زنجیره‌ای Chick-fil-A همکاری کرده و از هواداران خواسته ویدیوهایی که در ارتباط با این تیم گرفته‌اند را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. آنها اخیراً با همکاری دو اسپانسر خود، یعنی ساوث‌وست ایرلاینز و مسی سرویسز، به هواداران این امکان را داده‌اند که با تماس با برنامه زوم، با «استاف، اژدهای جادویی» که نماد باشگاه است حرف بزنند.
جف کرومر، مدیر سرگرمی و تولید زنده در مجیک می‌گوید این محتواها که با همکاری اسپانسرها تولید می‌شوند در حال حاضر افزایش یافته‌اند، چرا که بازی‌ها در دوران قرنطینه تعطیل شده بودند و خبری از تولید محتوا بر اساس بازی‌های روز نبود. باشگاه مجیک با این محتواها توانست میزان بازدیدی برابر، یا در مواقعی بیشتر، از دوران قبل قرنطینه داشته باشد.
کرومر می‌گوید: «ما کاری که همیشه انجام می‌دادیم را به پیش می‌بریم و تلاش می‌کنیم محتواهای جذاب به هواداران ارائه دهیم. تعلیق بازی‌ها و اینکه بازی‌ها در کمپ دیزنی از سر گرفته شدند باعث شد فرصتی پیدا کنیم و تا جای ممکن به سراغ نوآوری برویم. هدف ما این است که نوآوری داشته باشیم و تا جایی که می‌توانیم، با هواداران در ارتباط باشیم، آن هم با روش‌های جدید و منحصر‌به‌فرد. اکثریت مردم حالا زمان بیشتری را با گوشی‌های خود سپری می‌کنند و بیش از همیشه علاقه دارند که به سراغ فرم‌ها، سبک‌ها و تجربه‌های جدید بروند.»
پخش محتوای مربوط به سفر تیم ویزاردز از واشنگتن به اورلاندو نقش مهمی در جذب مخاطب داشت. این تیم با اسپانسرشیپ لیدوس، که در زمینه فناوری اطلاعات کار می‌کند، ویدیویی در توییتر منتشر کرد که در آن از آماده‌سازی تیم، تا ترک پایتخت آمریکا و رفتن به اورلاندو به تصویر کشیده شد.
ویزاردز تلاش کرده طرفدارانش را به اردوی تیم در اورلاندو نزدیک‌تر کند. این تیم اخیراً با مؤسسه مالی کپیتال وان همکاری کرده تا یک مصاحبه بین هواداران و ایش اسمیت، پوینت گارد باشگاه ترتیب بدهد. در این مصاحبه، طرفداران هر سؤالی که دوست داشتند را از اسمیت می‌پرسیدند. آنها همچنین از طرفداران خود خواستند که ویدیوهای خود را ارسال کنند، تا در صورت برنده شدن در قرعه‌کشی، جایگاهی مجازی برایشان در کنار زمین در نظر گرفته شود تا از آن بازی‌ها را نگاه کنند.
زک روزن، مدیر ارشد محتوای دیجیتال باشگاه ویزاردز هم می‌گوید که اقامت در اورلاندو می‌تواند خیلی زود به پایان برسد اما روزن می‌گوید که طرفداران ویزاردز دوست دارند اردوی تیمشان را در اورلاندو ببینند و باخبر شوند که در این اردو چه می‌گذرد.
او می‌گوید: «ما اخبار تیم را پوشش می‌دهیم. ما باید محتوای لازم را از اوضاع تیم ارائه دهیم. ما نمی‌دانیم که چقدر در اورلاندو خواهیم ماند اما تلاش می‌کنیم که از حضورمان نهایت بهره را ببریم.»
فصل هر طور که پیش برود، براناگان بر این باور است که تیم‌ها و برندها با محتواهایی که ساخته‌اند، موفق بوده‌اند: «در شبکه‌های اجتماعی، حرف‌های زیادی درباره اصالت داشتن و واقعی بودن شنیده می‌شود. این سطح از خلاقیت و اصالت باعث می‌شود پیام‌های قدرتمندی از سوی برندها ارسال شود. این در نوع خود خیلی خوب است اما این حقیقت که این برندها دارند وارد محیط‌های ناشناخته‌ای می‌شوند، چیزهای جدیدی را امتحان می‌کنند و به طرفداران این امکان را می‌دهند که ورزشی که دلمان برایش تنگ شده بود را ببینیم، بسیار جذاب است. طرفداران این را به یاد خواهند داشت. اینکه یک نفر در داخل باشگاه گزارش بدهد و محتوا تولید کند عالی است.»


 


Page Generated in 0.0065 sec