printlogo


کد خبر: 212617تاریخ: 1399/5/12 00:00
از تعهد برای خرید البسه تا باج‌دهی بابت تحریم و تعلیق
همه امتیازهای فدراسیون برای شرکت آل‌اشپرت

گزارش اختصاصی


فسخ یکطرفه قرارداد البسه تیم‌های ملی بین شرکت آل‌اشپرت و فدراسیون فوتبال، هنوز واکنشی از سوی فدراسیون فوتبال در پی نداشته است اما با توجه به مدت زمان کوتاهی که تا برگزاری اردوی تیم ملی و بازی‌های تدارکاتی پیش رو باقی مانده است، فسخ این قرارداد یک دردسر جدی خواهد بود. طوری که معلوم نیست فدراسیون فوتبال موفق شود در این مدت زمان، جهت تأمین البسه تیم‌های ملی با شرکت جدیدی به توافق برسد.
فسخ این قرارداد در شرایطی صورت گرفته که براساس بندهای ذکر شده در آن، هیچ حقی برای فدراسیون در نظر گرفته نشده است و فدراسیون فوتبال هیچ غرامتی بابت این فسخ یکطرفه نمی‌تواند طلب کند. این یک نمونه دیگر از ناتوانی‌های فدراسیون در عقد قراردادهایش است که نه تنها در قرارداد با سرمربی‌‌ها و کادرفنی تیم ملی دیده می‌شود که حتی در قرارداد با اسپانسرها هم دیده می‌شود.
درست است که در سال‌های گذشته قرارداد اسپانسرینگ در زمینه تأمین البسه تیم‌های ملی اصلاً معنا و مفهومی نداشته و در واقع فدراسیون فوتبال البسه تیم‌های ملی را از برندهایی مثل آدیداس خریداری می‌کرده اما این دلیل نمی‌شود حالا که موفق شده با آل‌اشپرت قرارداد تأمین البسه ببندد، به قرارداد یکطرفه‌ای تن دهد که در آن کمترین امتیاز برای فدراسیون فوتبال تأمین البسه باشد و در نهایت شرکت آل‌اشپرت بتواند بدون هیچ غرامتی در فاصله یک ماه مانده تا اردوی تیم ملی قرارداد خود را به صورت یکطرفه فسخ کند.
متن کامل قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت آل‌اشپرت در اختیار خبرنگار ایران ورزشی قرار گرفته است. با اینکه یکی از بندهای این قرارداد به محرمانه بودن آن تأکید دارد اما براساس تأکید دادستان کل کشور بر اینکه قرارداد محرمانه‌ای نباید وجود داشته باشد، ایران ورزشی اقدام به انتشار گزیده‌ای از این قرارداد کرده است تا این قرارداد سند دیگری باشد بر قراردادهای یکطرفه‌ای که فدراسیون فوتبال به آن تن می‌دهد و موجب بروز دردسرهایی می‌شود که در فاصله یک ماه مانده تا اردوی تیم ملی بزرگسالان و در آستانه مسابقات دیگر تیم‌های ملی، فدراسیون برای تأمین البسه بلاتکلیف باشد.
در زیر به تعدادی از بندهای عجیبی که در قرارداد فدراسیون فوتبال (طرف اول) با نماینده شرکت آل‌اشپرت در خاورمیانه (طرف دوم) ذکر شده، اشاره کرده‌ایم:
4ـ1ـ16. اختصاص دو قطعه بلیت VIP تماشای مسابقات دوستانه و رسمی تیم‌های ملی که در داخل کشور برگزار می‌گردد و یک قطعه بلیت VIP در رقابت‌های برون مرزی تیم‌های ملی به طرف دوم.
4ـ1ـ23. خریداری البسه مورد نیاز داوران حاضر در لیگ‌های برتر، دسته اول، دسته دوم و کلیه مسابقات ورزشی تحت نظارت فدراسیون از شروع سال دوم قرارداد مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی (براساس لیست مندرج در پیوست این قرارداد و نمونه اقلام عرضه شده توسط طرف دوم و مورد قبول و تأیید طرفین قرارداد که پلمپ ‌شده و نزد کمیته بازاریابی طرف اول نگهداری می‌گردد).
4ـ1ـ23ـ1. مکلف نمودن داوران به استفاده از البسه برند آل‌شپرت در تمامی مسابقات از فصل آتی تا پایان قرارداد.
4ـ1ـ30. قرار دادن یک میز در اختیار طرف دوم در محل استقرار سازمان اقتصادی فوتبال جهت ایجاد دفتر آل‌شپرت.
4ــ1ـ33. در صورت راهیابی تیم ملی فوتبال بزرگسالان به جام جهانی قطر 2022 دو نفر از نمایندگان شرکت برای حضور در قطر را دعوت نموده و هزینه‌های مربوطه را پرداخت نماید.
4ـ2ـ1. طرف دوم (شرکت آل‌اشپرت) متعهد گردید در صورت صعود و حضور تیم ملی فوتبال بزرگسالان آقایان در مسابقات جام جهانی 2022 قطر، مبلغ 000،000،000، 25 ریال (بیست و پنج میلیارد ریال) معادل 2،500،000،000 تومان (دو میلیارد و پانصد میلیون تومان) به عنوان پاداش پس از حضور در جام جهانی، طی 4 قسط 2 ماهه (قسط اول 1 میلیارد تومان و قسط‎های دوم، سوم و چهارم 500 میلیون تومان) در وجه حساب طرف اول کارسازی نماید و رسید آن را تحویل طرف اول نماید.
4ـ2ـ2. طرف دوم متعهد گردید در صورت صعود تیم ملی فوتبال بزرگسالان آقایان به مرحله دوم مسابقات جام جهانی 2022 قطر مبلغ 10.000.000.000 ریال (ده میلیارد ریال) معادل 1.000.000.000 تومان (یک میلیارد تومان) به عنوان پاداش طی دو قسط 5/1 ماهه در وجه حساب طرف اول کارسازی نماید و رسید آن را تحویل طرف اول نماید.
4ـ2ـ3. طرف دوم متعهد گردید در صورت قهرمانی تیم ملی فوتسال بزرگسالان آقایان در مسابقات جام جهانی پیش رو، مبلغ 10.000.000.000 ریال (ده میلیارد ریال) معادل 1.000.000.000 تومان (یک میلیارد تومان) به عنوان پاداش طی دو قسط 5/1 ماهه در وجه حساب طرف اول کارسازی نماید و رسید آن را تحویل طرف اول نماید.
4ـ2ـ15. شرکت در جهت حمایت بیشتر از تیم ملی فوتبال بزرگسالان متعهد گردید در مدت زمان قرارداد، سالانه مبلغ 250 میلیون تومان به طرف اول بپردازد.
4ـ2ـ15ـ1. در صورتی که با ارائه اسناد مالی مثبته، بدهی سابق طرف اول به طرف دوم تأیید گردد مبلغ 250 میلیون تومان بابت سال اول قرارداد از مبلغ بدهی مذکور کسر گردیده و مابقی مطالبات طرف دوم، توسط طرف اول به طرف دوم پرداخت می‌گردد.
5 ـ5. فدراسیون متعهد گردید برای ایجاد فن شاپ و فروشگاه عرضه محصولات آل‌شپرت با شرکت همکاری لازم را نماید و اقدامات لازم جهت رفع موانع احتمالی را انجام دهد.
5 ـ6. فدراسیون متعهد می‌باشد در سایت فدراسیون و کلیه فضاهای مجازی فدراسیون، جهت عرضه و فروش محصولات توسط شرکت و اعطای نمایندگی از طریق شرکت، تبلیغات شرکت را درج نماید.
5 ـ7. فدراسیون متعهد می‌باشد برای فروش محصولات آل‌شپرت مکان‌هایی را در محل‌های تمرین تیم بزرگسالان در اختیار شرکت قرار دهد.
5 ـ8. با توافق طرفین مقرر گردید فروش محصولات از طریق شرکت انجام گیرد و شرکت متعهد گردید 50 درصد از سود خالص حاصله بابت فروش کلیه محصولات مرتبط با این قرارداد را در پایان هر سال قرارداد به فدراسیون پرداخت نماید.
5 ـ 13. طرفین توافق نمودند جهت تهیه 2000 توپ استاندارد و دارای تأییده کیفی عالی فیفا(FIFA)  و مورد تأیید فدراسیون فوتبال که توسط آل‌شپورت تولید شده را با قیمت توافق شده طی قرارداد جداگانه‌ای حداکثر ظرف مدت 1 ماه برای فصل آینده منعقد نمایند.
6ـ5. در صورت نقض عهد طرف اول از تعهدات مندرج در بندهای 4ـ1ـ22، 4ـ1ـ23 و 4ـ1ـ23ـ1 ضمن اینکه طرف دوم می‌تواند الزام طرف اول به خرید یا پرداخت مبالغ اقلام را از طریق مراجع قانونی بخواهد، طرف اول مکلف به پرداخت مبلغ 500 میلیون تومان به طرف دوم می‌باشد.
6ـ8. چنانچه به هر دلیلی اعم از تصمیمات مقامات خارجی و یا داخلی فوتبال ملی ایران تعلیق شود این قرارداد تا رفع تعلیق، معلق خواهد ماند و پس از رفع تعلیق طرفین ملزم به اجرای تعهدات خود می‌باشند. بدیهی است مدت زمان تعلیق به مدت قرارداد اضافه خواهد شد.
6ـ8ـ1. چنانچه تعلیق موجب گردد که تیم ملی ایران در جام جهانی 2022 قطر حضور نداشته باشد طرف اول مکلف است کل مبلغ البسه تحویلی و مبالغ دریافتی تا آن تاریخ را به شرکت بپردازد.
ماده 10ـ شرایط قهری (فورس ماژور):
اگر به علت بروز حوادث غیر مترقبه و هرگونه عوامل خارج از اختیار طرفین قرارداد از قبیل سیل، زلزله، جنگ، اعتصابات سراسری عمومی، که مانع ایفای تعهدات طرفین شود به صورتی که احراز شود آن شرایط موجب ایجاد مانع برای ایفای تعهدات باشد تا زمان رفع شرایط موصوف مسئولیتی متوجه طرفین نخواهد بود بدیهی است استمرار شرایط برای بیش از یک ماه موجب ایجاد حق فسخ برای طرفین خواهد بود.
تبصره 1: تحریم‌های یک کشور و یا مجامع بین‌المللی و همچنین نوسانات نرخ ارز به عنوان شرایط فورس ماژور محسوب نمی‌شود.
تبصره 2: چنانچه تحریم‌ها موجب شوند آل‌شپرت در ایران فعالیت ننماید یا در داخل کشور به هر علت مانعی در استفاده از لوگوی خارجی ایجاد شود، مراتب به عنوان فورس ماژور محسوب می‌شود.
براساس قراردادی که در بالا به تعدادی از بندهای آن اشاره کردیم، فدراسیون فوتبال در ازای دریافت البسه تیم‌های ملی، امتیازهای زیادی هم به شرکت آل‌اشپرت داده است. همانطور که در بندهای این قرارداد می‌بینید، فدراسیون فوتبال علاوه بر پرداخت کلیه هزینه‌های سفر و اقامت، اختصاص دو قطعه بلیت VIP تماشای مسابقات دوستانه و رسمی تیم‌های ملی که در داخل کشور برگزار می‌گردد و یک قطعه بلیت VIP در رقابت‌های برون مرزی تیم‌های ملی به طرف دوم  را هم پذیرفته است.
فدراسیون همچنین در این قرارداد مکلف است کلیه البسه داوران را از شرکت آل‌اشپرت خریداری کند و همه داوران موظف به استفاده از البسه آل‌اشپرت هستند. در صورت تخلف از این بند، فدراسیون فوتبال به پرداخت مبلغ 500 میلیون تومان جریمه می‌شود.
علاوه بر این کل مبلغی که شرکت آل‌اشپرت به فدراسیون فوتبال پرداخت می‌کند 5/4 میلیارد تومان است که آن هم مربوط می‌شود به پاداش‌هایی که در صورت صعود به جام جهانی و رسیدن به مراحل بالاتر و در نهایت قهرمانی تیم ملی فوتسال مردان در جام جهانی در نظر گرفته شده است.  پرداختی سالیانه 250 میلیون تومانی که شرکت آل‌اشپرت موظف به پرداخت آن است، در صورتی خواهد بود که فدراسیون بابت خریداری البسه داوران و کمیته‌های آموزش به این شرکت بدهی نداشته باشد که با توجه به وضعیت مالی فدراسیون فوتبال این مبلغ هم بابت بدهی‌های احتمالی فدراسیون فوتبال به این شرکت پرداخت خواهد شد.
حتی در این قرارداد احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال هم لحاظ شده است و شرکت آل‌اشپرت تأکید کرده که اگر این تعلیق، مانع از حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی شود، فدراسیون باید هزینه کل البسه دریافتی و مبالغ دریافتی تا آن تاریخ را به آل‌اشپرت بپردازد.
تحریم‌ها بخش دیگری از بندهای قرارداد را به خود اختصاص داده است که باز هم یکطرفه به سود شرکت آل‌اشپرت است. به این شکل که  تحریم‌های یک کشور و یا مجامع بین‌المللی و همچنین نوسانات نرخ ارز بعنوان شرایط فورس ماژور محسوب نمی‌شود اما اگر تحریم‌ها موجب شوند آل‌اشپرت در ایران فعالیت نکند یا در داخل کشور به هر علت مانعی در استفاده از لوگوی خارجی ایجاد شود، مراتب به عنوان فورس ماژور محسوب می‌شود و آل‌اشپرت می‌تواند اقدام به فسخ یکطرفه قرارداد کند.
و بالاخره موردی که امروز به این شرکت اجازه فسخ یکطرفه را داده، بندی است که حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی را به عنوان حالت فورس‌ماژور قرار داده است و امروز نماینده شرکت آل‌اشپرت با استفاده از این بند، قرارداد را به طور یکطرفه فسخ کرده است.
وحید جعفری، نماینده شرکت آل‌اشپرت در خاورمیانه که طرف حساب فدراسیون فوتبال در این قرارداد بوده است، درباره فسخ قرارداد به ایران ورزشی می‌گوید: «تنها دلیل فسخ قرارداد از سوی شرکت آل‌اشپرت وجود بیماری کروناست که برای دنیا مشکل‌ساز شده و فقط مربوط به ما نیست. ما تعهد داشتیم به فدراسیون فوتبال که البسه‌های تولید خارج را در اختیار تیم‌های ملی بگذاریم و نه تولید داخلی. این تعهد دست ما را بسته بود. بیشتر تولیدی‌های برندهای ورزشی بزرگ دنیا در کشور چین است و همه تولیدی‌ها یا تعطیل هستند و یا نیمه تعطیل. عمده شرکت‌ها رفتند به سمت تولید ماسک و محصولات مرتبط با بیماری کرونا و شرایط خیلی سختی برای تولیدات محصولات ما وجود داشت. قطعاً براساس قرارداد تصمیم گرفتیم که قرارداد را لغو کنیم. قبلاً هم گفتم که مدتی منتظر ماندیم تا وضعیت بهتر شود و بتوانیم همکاری را با فدراسیون فوتبال ادامه دهیم اما برخلاف میل باطنی، مجبور شدیم در این مقطع تصمیم به قطع همکاری بگیریم.»
جعفری البته به نزدیک بودن اردوهای تیم‌های ملی اشاره می‌کند: «بازی‌ها و اردوها نه تنها برای تیم ملی بزرگسالان که برای سایر تیم‌ها مثل جوانان و نوجوانان در پیش است و فدراسیون فوتبال نیاز دارد که برای این تیم‌ها البسه را تأمین کند اما برای ما هم شرایط فورس ماژور بود و واقعاً نمی‌توانستیم ادامه دهیم. در قرارداد هم بندی وجود دارد که در شرایط پیش‌بینی نشده، امکان فسخ یکطرفه وجود دارد که این بیماری هم یکی از همین شرایط پیش‌بینی نشده است.»
او درباره واکنش فدراسیون فوتبال به فسخ قرارداد می‌گوید: «هنوز فدراسیون فوتبال پاسخی به ما نداده است. هدف ما از فسخ قرارداد در واقع باز گذاشتن دست فدراسیون فوتبال بود تا بتواند با برند دیگری که ترجیحاً باید داخلی باشد، وارد مذاکره شود. چون بعید می‌دانم هیچ یک از برندهای خارجی بتوانند آنچه مورد درخواست فدراسیون فوتبال است را تأمین کنند اما خود ما هم آمادگی داریم به فدراسیون فوتبال کمک کنیم و البسه‌های داخلی‌مان را با شرایطی دیگر و تحت قراردادی دیگر در اختیار تیم‌های ملی قرار دهیم. در حال حاضر حتی باشگاه‌های امارات و کشورهای زیرمجموعه آل‌اشپرت در خاورمیانه همین وضعیت را دارند و ما بیشتر قراردادها را تعلیق کرده‌ایم. نامه‌ای که ما دادیم کاملاً به صورت دوستانه بوده و برخلاف میل باطنی ما بوده است.»
نماینده شرکت آل‌اشپرت تأکید دارد که به مسئولان مربوطه در فدراسیون فوتبال نامه‌ای ارسال کرده و با توجه به نزدیکی زمان اردوها این پیشنهاد را ارائه کرده است که طی قراردادی جدید از محصولات تولید داخلی آل‌اشپرت استفاده کنند. هنوز اما فدراسیون فوتبال درباره این پیشنهاد پاسخی ارائه نداده است اما با توجه به زمان کوتاهی که تا اردوها در اختیار دارد به نظر می‌رسد چاره‌ای جز این برای فدراسیون فوتبال نباشد. اما اینکه چرا شرکت آل‌اشپرت با علم به اینکه در تأمین البسه تیم ملی با مشکل مواجه است، زودتر اقدام به فسخ قرارداد نکرد تا فرصت تصمیم‌گیری برای انتخاب جایگزین برای فدراسیون فوتبال فراهم باشد هم موضوع دیگری است که باز به ضعف فدراسیون در عقد قرارداد و جای خالی چنین بندهایی مربوط می‌شود.

 


Page Generated in 0.0057 sec