printlogo


کد خبر: 212599تاریخ: 1399/5/12 00:00
مالیات برانکو 12میلیارد بدون جریمه!




گزارش
محمدقراگزلو 


باشگاه پرسپولیس تا پنجشنبه همین هفته فرصت دارد تا طی حکم فیفا، طلب یک میلیون و 50 هزار یورویی برانکو که احتمالاً چیزی بالغ بر 50 هزار یورو هم به آن جریمه خورده را پرداخت کند. اینجاست که رسانه‌ها با در نظر گرفتن مبلغ روز یورو محاسبه می‌کنند که مثلاً بدهی پرسپولیس به برانکو 25 میلیارد تومان می‌شود یا 30 میلیارد!
اما این تمام بدهی باشگاه پرسپولیس به برانکو نیست چرا که محمدحسین نژاد فلاح، علی اکبر طاهری و حمیدرضا گرشاسبی سه مدیرعاملی که با برانکو در پرسپولیس قرارداد بستند و تمدیدش کردند با برعهده گرفتن پرداخت مالیات قرارداد این مربی و البته پرداخت نکردنش یک هزینه چند میلیاردی دیگری روی دست باشگاه پرسپولیس گذاشته‌اند.
برانکو وقتی از فریدریش هافن آلمان در جام جهانی 2006 به ایران برنگشت تا حدود ده سال بعد از آن وقتی بخواهد سرمربی پرسپولیس شود با یک چالش بزرگ برای دیدن دوباره جردن، بلوار گلشهر (خیابان محبوبش در تهران) و ملاقات با دوستان ایرانی‌اش مواجه بود؛ مالیات.
مالیات پرداخت نشده قرارداد او با فدراسیون فوتبال حتی اجازه نداد برانکو در قامت سرمربی الاتفاق عربستان برای انجام بازی آسیایی مقابل استقلال به تهران بیاید و وقتی برای سرمربیگری پرسپولیس به تهران برگشت که مالیات 460-450 میلیون تومانی او توسط اسپانسر‌های پرسپولیس (بخوانید حسین هدایتی) پرداخت شد.
قرارداد اول برانکو که برای لیگ پانزدهم بسته شد (و البته آن دو سه ماه پایان لیگ چهاردهم را هم مجانی کار کرد) 650 هزار دلار بود که توسط نژادفلاح بسته شد. این قرارداد با رقم 750 هزار دلاری توسط علی اکبر طاهری مدیربعدی باشگاه پرسپولیس تمدید شد. حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل بعدی سرخ‌ها قرارداد برانکو را برای دو فصل دیگر تمدید کرد و البته رقم آن را یورویی بست؛ 800 هزار یورو. البته این تمدید هم ماجرا دارد. خبر تمدید قرارداد برانکو دی ماه سال 96 در سایت رسمی پرسپولیس منتشر شد اما ایوانکوویچ صبح روز بازی با الجزیره (اواخر اردیبهشت 97) در هتل المپیک و هنگام صرف صبحانه این قرارداد را امضا کرد. در واقع قبل از آن هر چه بود توافقی شفاهی بود اما به صورت رسمی از سوی باشگاه اعلام شد!
برانکو فصل دوم این قرارداد را تاب نیاورد و به الاهلی عربستان رفت اما باید مالیات آن فصل (فصلی که داریم پشت سرش می گذاریم ) را باید بپردازد.
مالیات اما طبق آنچه هر بار در قرارداد برانکو با پرسپولیس آمده و او نیز بر آن اصرار داشته برعهده باشگاه پرسپولیس است. مدیران باشگاه پرسپولیس هم هر بار آگاهانه این بند را در قرارداد او آورده‌اند و تن به این خواسته داده‌اند اما هیچ کدام این مبلغ را نپرداخته‌اند و قطعاً خبری از پر کردن اظهارنامه هم نیست.
مالیات قرارداد هر فصل بازیکنان و مربیان 5/22 درصد رقم قرارداد آنهاست. باشگاه پرسپولیس معمولاً پرداخت مالیات بازیکنان و مربیانش را برعهده می‌گیرد اما نمی‌پردازد و بازیکن یا مربی بعد از چند سال و در هنگام خروج از کشور متوجه می‌شود که به خاطر مالیات‌های پرداخت نشده توسط باشگاه که جرایم سنگینی هم شاملش شده ممنوع الخروج است.
با توجه به رقم قرارداد برانکو طی سه فصل و جرایمی که به آن تعلق خواهد گرفت به نظر می‌رسد رقم نزدیک به 12 میلیارد تومان رقم اصلی مالیات برانکو است که با احتساب جرایمش برای پرداخت نشدن طی سه سال گذشته حداقل دو سه میلیاردی بالاتر هم خواهد رفت. رقمی  که اگر او بخواهد روزی به ایران بیاید باید از سوی باشگاه پرسپولیس پرداخت شود.
برانکو که از پرداخت نشدن مالیاتش گلایه کرده برای پیگیری این ماجرا به هیچ کس وکالتی نداده چرا که مطمئن بوده باشگاه پرسپولیس طبق آنچه در قرارداد آمده این مبالغ را پرداخت می‌کند اما حالا یک بدهی هنگفت دیگر گردن باشگاه افتاده و هیچ کس هم نیست که پاسخگوی آن باشد.
البته رقم مالیات برانکو هم مثل قراردادش با توجه به بالارفتن نرخ ارز هر روز سنگین‌تر می‌شود. حدود پنج سال پیش پرسپولیس مالیات قرارداد برانکو با تیم ملی را پرداخت کرد تا او به تهران بیاید اما اگر روزی ایوانکوویچ قصد داشته باشد دوباره به ایران بیاید باز هم این پرسپولیس است که باید چندین میلیارد بسلفد.
     @Mohammadghara04
 


Page Generated in 0.0052 sec