printlogo


کد خبر: 212572تاریخ: 1399/5/12 00:00
نام من در تاریخ گوته‌بورگ ثبت شد




بعد از جوانگرایی موفق در گوته‌بورگ و البته پاسخ منفی به پیشنهاد بارنزلی در چمپیونشیپ، سرانجام به هدفی که مد نظر داشت، رسید. پویا اسبقی در 35 سالگی به قهرمانی جام حذفی سوئد رسید و یک بار دیگر و پس از مدت‌ها نام گوته‌بورگ را سر زبان‌ها انداخت. گوته‌بورگ همان تیم مشهور و پرافتخاری است که سال‌ها قبل با اسون گوران اریکسون در سوئد و اروپا می‌درخشید. حالا اما دو سه فصلی است که یک مربی جوان ایرانی مسیر اریکسون را رفته و با گوته‌بورگ پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده. گوته‌بورگ بعد از شکست هاماربی و الفسبورگ، در فینال جام حذفی سوئد دست به کار بزرگی زد و مالموی قدرتمند را از پیش رو برداشت و قهرمان شد. اتفاقی که بهانه گفت و گوی ما با مربی ایران و بی‌حاشیه گوته‌بورگ، پویا اسبقی است.
 
 تبریک بابت قهرمانی گوته‌بورگ در جام حذفی سوئد.
تشکر از شما. یکی دو روزی است که حالم خیلی خوب است و امیدوارم که باز هم بتوانم همراه گوته‌بورگ افتخار کسب کنم.
 قهرمانی شما وقتی ارزشمندتر می‌شود که بدانیم در فینال، مالمو را شکست دادید. از این بازی صحبت می‌کنی؟
این دیدار از ابتدا یک بازی بزرگ بود. چون دو تیم پرافتخار فوتبال باشگاهی در سوئد باید مقابل هم به میدان می‌رفتند. گوته‌بورگ و مالمو دو تیمی هستند که در تاریخ فوتبال سوئد بیشترین قهرمانی را به دست آورده‌اند. الان اما شرایط دو تیم متفاوت است. مالمو امکانات و بازیکنان گرانقیمتی در اختیار دارد اما ما یک تیم جوان هستیم با آرزوهای بزرگ. اینکه توانستیم در فینال مالمو را ببریم یعنی یک کار بزرگ انجام داده‌ایم. پنجشنبه روز بزرگی برای هواداران ما بود، چون هم بعد از مدت‌ها قهرمان شدیم و هم سهمیه حضور در لیگ اروپا را کسب کردیم.
 گوته‌بورگ بعد از چند سال قهرمان شد؟
تیم ما 13 سال قبل قهرمان لیگ سوئد شده و پنج فصل پیش هم جام حذفی را فتح کرده است. خوشبختانه طلسم پنج ساله را شکستیم. این قهرمانی وقتی مهم‌تر می‌شود که بدانید بخش اعظمی از تیم ما را محصولات آکادمی و بازیکنان جوان تشکیل می‌دهند.
 بعد از قهرمانی چه حسی داشتی و به چه موضوعی فکر می‌کردی؟
خیلی خوشحال بودم. برای یک مربی همیشه اتفاق بزرگی است که بتواند قهرمان شود. آن هم با باشگاهی به نام گوته‌بورگ که پیشینه درخشانی دارد. حالا نام من در تاریخ باشگاه ثبت شده و دیگر کسی نمی‌تواند آن را پاک کند. این قهرمانی برای همیشه به نام من می‌ماند و از این بابت واقعاً خوشحالم.
 با توجه به اینکه تنها 35 سال داری، رکورد جوان‌ترین مربی قهرمان به نام تو ثبت نشد؟
دقیقاً نمی‌دانم اما یا باید به نام من ثبت شود یا اسون گوران اریکسون. البته فکر می‌کنم او یکی دو سال از من جوان‌تر بود که کارش را با گوته‌بورگ آغاز کرد و به عنوان قهرمانی رسید. در این مورد مطمئن نیستم و البته زیاد هم برایم موضوع مهمی تلقی نمی‌شود.
خوشحالی‌تان را چگونه با هواداران گوته‌بورگ تقسیم کردید؟
روز خیلی بزرگی را برای هواداران‌مان رقم زدیم. البته به دلیل شیوع ویروس کرونا، کسی نبود که بازی ما را از نزدیک ببیند. بازی بدون حضور هواداران برگزار شد، البته اگر مجوز ورود تماشاگر را می‌دادند، قطعاً 30 تا 40 هزار تماشاگر برای تشویق ما به ورزشگاه می‌آمدند. البته بعد از بازی و وقتی از ورزشگاه بیرون آمدیم با هم خوشحالی کردیم. آنها به استقبال ما آمدند و لحظات لذتبخشی را سپری کردیم.
 قهرمانی شما با گوته‌بورگ، در سوئد و بخصوص رسانه‌های این کشور چقدر بازتاب داشت؟
همه به این نکته اشاره کردند که ما بهترین تیم‌ها را شکست دادیم و قهرمان شدیم. در مرحله یک چهارم نهایی هاماربی را بردیم که طی چند فصل گذشته به یکی از قدرت‌های فوتبال سوئد تبدیل شده. در نیمه نهایی الفسبورگ را بردیم که این فصل جزو مدعیان است. فینال هم مالمو را شکست دادیم که بهترین تیم سوئد محسوب می‌شود و از نظر امکانات، پول و بازیکن در سطحی بالاتر از سایر باشگاه‌ها قرار دارد. نکته جالب اینکه مدت‌ها بود در خانه الفسبورگ و هاماربی، این دو تیم را شکست نداده یودیم اما این طلسم را در جام حذفی شکستیم. در کل حق‌مان بود که قهرمان شویم و همه به این موضوع تأکید دارند.
 بهرنگ صفری، مدافع ایرانی- سوئدی مالمو هم در فینال حضور داشت. با او صحبت نکردی؟
او را به عنوان یک بازیکن سوئدی- ایرانی و البته باکیفیت در زمین مسابقه می‌شناسم اما خارج از آن نه. البته در فینال دوستش داشتم، چون آنها را شکست دادیم.
 می‌دانی نخستین مربی ایرانی هستی که در یک لیگ اروپایی به عنوان قهرمانی می‌رسد؟
نمی‌دانستم اما خوشحالم که شما این نکته را به من گفتید. امیدوارم راهی را باز کنم تا سایر مربیان ایرانی هم بتوانند در باشگاه‌های خارجی کار کنند و به موفقیت برسند.
 همچنان در گوته‌بورگ می‌مانی؟
هنوز که اینجا هستم و بازی‌های زیادی از لیگ باقی مانده. این فصل باید در لیگ اروپا هم به میدان برویم و این یک چالش بزرگ برای همه ما است. دوست دارم یک روز در لیگ ایران کار کنم اما الان نمی‌توانم زمان دقیق آن را بگویم.
 فکر می‌کنم فصل قبل از بارنزلی در انگلیس پیشنهاد داشتی اما قبول نکردی. توضیح می‌دهی چه اتفاقی افتاد که جواب رد دادی؟
من با مدیران بارنزلی صحبت کردم و همدیگر را دیدیم. من اما دوست داشتم در گوته‌بورگ بمانم و کاری را که آغاز کرده بودم به اتمام برسانم. دو فصل بود اینجا مربی بودم و باید به عنوانی می‌رسیدیم که این اتفاق با قهرمانی در جام حذفی رخ داد.
 هدفت در مربیگری حضور در کدام لیگ است؟
می‌دانم، چون همیشه سعی دارم روز به روز و بازی به بازی فکر کنم. دوست ندارم زیاد فکر کنم که مثلاً پنج سال بعد قرار است چه اتفاقی برای من بیفتد. البته همانطور که بازیکنان علاقمندند مقابل بهترین بازیکنان دنیا بازی کنند، من هم دوست دارم هدایت بازیکنانی با سطح بالا را در اختیار بگیرم و مقابل بهترین مربیان بایستم. این می‌تواند باعث پیشرفت من شود.
 مربیگری کدامیک از مربیان مطرح فوتبال جهان را می‌پسندی؟
مثل اغلب مربیان، کار یورگن کلوپ و پپ گواردیولا را می‌پسندم و همیشه بازی‌های آنها را با دقت می‌بینم.

 


Page Generated in 0.0047 sec