printlogo


کد خبر: 212561تاریخ: 1399/5/12 00:00
چینی‌ها یک توئیت را هم تحمل نمی‌کنند





شبکه تلویزیونی CCTV چین همچنان قصد ندارد مسابقات NBA را پخش کند. لیگ بسکتبال آمریکا از روز جمعه از سر گرفته شده، اما بیش از 9 ماه است که چین و آمریکا با هم در این زمینه مشکل دارند.
البته شرکت تنسنت که غول اینترنتی چین است، بازی‌های NBA را، که پس از چهار ماه از سر گرفته شد، پخش کرده است، اما بینندگان تلویزیون چین نمی‌توانند بازی‌های محبوب‌ترین لیگ بسکتبال دنیا را ببینند.
CCTV در ماه اکتبر سال گذشته، پخش تمامی بازی‌های NBA را لغو کرد، چرا که داریل موری، یکی از مدیران باشگاه هیوستن راکتس، در توییتی از تظاهرات هنگ‌کنگ دفاع کرد. این کار او باعث انتقادات گسترده در چین شد.
NBA طرفداران پرشماری در چین دارد، و این کشور بزرگ‌ترین و پرسودترین بازار آنها در خارج از آمریکا است. پخش نکردن بازی‌های NBA از تلویزیون چین باعث شده که بیش از 300 میلیون دلار از درآمد این بازی‌ها کم شود.
مدیران NBA اعلام کردند که موری حق آزادی بیان دارد، و پس از آن بود که بسیاری از شرکای تجاری و افراد مشهور چینی، ارتباط خود را با این لیگ قطع کردند.
CCTV حق پخش انحصاری مسابقات NBA در چین را دارد. چند ماه پیش که شایعه شد بازی‌ها ممکن است دوباره پخش شود، آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند که ارتباطشان را با NBA قطع کرده‌اند. در بیانیه آنها آمده است: «درباره حاکمیت ارضی چین، رفتار CCTV Sports کاملاً آشکار بوده و هیچ جایی برای ابهام باقی نمی‌گذارد.»
مقامات لیگ NBA در تلاش بوده‌اند که مشکل را حل کنند، اما سیاستمداران آمریکایی از آنها انتقاد کرده‌اند که می‌خواهند رضایت دولت چین را جلب کنند.
در ماه مه بود که مایکل ما، پسر ما گولی، مدیر CCTV Sports به عنوان مدیر NBA China برگزیده شد. در این هنگام شایعه شد که انتصاب او می‌تواند باعث شود که ارتباطات NBA و چین بهبود یابد. اما گلوبال تایمز اخیراً نوشته است: «بعید است که اگر مشکل بین NBA و دولت چین حل نشود، این بازی‌ها دوباره پخش شود.»
در این میان، استیو کر، مربی گلدن استیت وریرز هم با انتقادات گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. او درباره رابطه بین NBA و چین سکوت کرده و هیچ نظری ابراز نکرده است. اخیراً گزارشی منتشر شده مبنی بر اینکه جوانانی که در آکادمی‌های NBA در چین پرورش می‌یابند، از سوی مربیان چینی‌شان کتک زده می‌شوند و به مدرسه هم نمی‌روند. این در حالی است که آدام سیلور، که کمیسیونر این آکادمی‌هاست، گفته بود که آموزش بخش مهمی از برنامه آنها است.
کر اخیراً درباره زانو زدن بازیکنان در هنگام پخش سرود ملی به نشانه اعتراض به سیاست‌های آمریکا موضع گرفته و نوشته: «حالا که NBA برگشته، دوباره سر و کله توئیت‌های «زانو زدن نشانه بی‌احترامی است» پیدا شده است. پیام ما روشن است. ما عاشق کشورمان هستیم. و ما بر این باوریم که این کشور می‌تواند و باید بهتر از اینها به سراغ حذف نژادپرستی و تعصبات بیهوده برود. به همین دلیل است که ما زانو می‌زنیم.»
منتقدان به این اشاره کردند که کر در این باره صحبت کرده، اما به موضوع ارتباط با چین نپرداخته است. استیون میلر، یکی از گزارشگران NBA گفته: «استیو، من از طرف همه آمریکایی‌ها صحبت می‌کنم و می‌گویم خوشحالم که چین به تو اجازه داد درباره مسائل مهم اجتماعی و حقوق بشری حرف بزنی! حرفی درباره برنامه تمرینی آکادمی‌ها در چین نداری؟»
پرادیپ شانکر، نویسنده National Review هم در توئیتی نوشت: «خوب است. پس حالا حاضری علیه چین حرف بزنی، یا نه؟»

 


Page Generated in 0.0043 sec