printlogo


کد خبر: 212560تاریخ: 1399/5/12 00:00
مثل گیر کردن در یک فیلم هالیوودی

گزارش


 مدت کوتاهی پس از پوشش دادن مسابقات پلی‌آف NBA سال گذشته، جو واردن همراه با خانواده‌اش به والت‌دیزنی ورلد رفت تا یک تعطیلات تابستانی مفرح را برای فرزندانش بسازد. حالا کمی بیشتر از یک سال از گذشت آن زمان، واردن دوباره به فلوریدا در اورلاندو برگشته است و در همان هتل دیزنی اقامت دارد که سال گذشته در آن ساکن بود اما این حضورش با سفری که پارسال داشت زمین تا آسمان فرق می‌کند. الان در آن هتل همه ماسک می‌زنند. هر بار که می‌خواهد وارد هتل شود دمای بدنش اندازه‌گیری می‌شود تا مبادا تب نداشته باشد. و بله همه اینها به خاطر شیوع یک ویروس دردسرساز به اسم کرونا است که کل دنیا را گرفته و در این میان فلوریدای آمریکا را به عنوان یکی از قطب‌‌های شیوع این بیماری تحت تأثیر قرار داده است.
واردن که یکی از نویسنده‌های ارشد سایت «اتلتیک» است، 20 روز پیش برای پوشش پایان فصل NBA وارد فلوریدا شد، رقابت‌هایی که در اوایل سال 2020 پس از مثبت شدن تست کرونا یکی از بازیکنان تعلیق شد. اگرچه واردن داخل دیزنی ورلد است اما او نمی‌تواند به پارک این مجموعه که الان تنها برای گردشگران باز است وارد شود و حتی اگر خودش هم بخواهد به او اجازه داده نمی‌شود. زمانی که واردن وارد دنیای دیزنی شد، او را برای یک هفته در هتل محل اقامتش قرنطینه کردند. واردن به CNN بیزینس گفت: «اتاق‌های هتل برای داشتن یک خواب شبانه راحت و بعد رفتن به پارک دیزنی طراحی شده‌اند. آنها را برای اینکه شما 7 روز کامل شب و روزتان را در آن سپری کنید، نساخته‌اند.»
این زندگی گزارشگری است که مجوز ورود به حباب NBA را گرفته است. حباب NBA‌ لقبی است که به منطقه قرنطینه شده داخل دیزنی ورلد برای ایزوله کردن بازیکنان و مربیان تیم‌های NBA در روزهای باقیمانده از مرحله گروهی و پس از آن بازی‌های پلی‌آف، داده‌اند. در این حباب 20 خبرنگار و 22 تیم تا اواسط اکتبر باید کنار هم روزها را سپری کنند و تخمین زده شده که پذیرایی و ارائه خدمات به این افراد رقمی هنگفت در حدود 150 میلیون دلار خرج روی دست مسئولان لیگ می‌گذارد.
این کمپ با هتل‌های چندگانه‌اش و مجموعه‌هایی مانند دنیای ورزش ESPN‌دیزنی، مانند یک فصل از یک رمان‌های ویرانشهرهاست. بازیکنان، کارکنان کادر فنی و گزارشگران مانند واردن همگی زیر نظر چشمان تیزبین NBA هستند که برای تأمین امنیت و سلامت هم مقررات شدیداً سفت و سختی وضع کرده است. این مقررات شامل تست‌های روزمره و حتی استفاده از مچ‌بند‌های دارای سنسور مجاورت برای هشدار دادن درباره نزدیک شدن افراد به یکدیگر و ایجاد فاصله اجتماعی لازم میان آنها می‌شود. آن دسته از گزارشگران NBA‌ که در داخل این حباب باید کار کنند، چالش‌های حرفه‌ای و احساسی خاص خودشان را خواهند داشت. آنها از خانواده‌ها‌ و دوستان‌شان دور خواهند بود آن هم برای ماه‌ها. هر روز برای آنها تکراری سپری خواهد شد و البته نباید غذای نه چندان جالبی که در آن سرو می‌شود را هم فراموش کرد. با همه اینها، حضور در این حباب به خبرنگارانی که مجوز ورود گرفته‌اند، فرصتی برای تبدیل شدن به یکی از بخش‌های یک رویداد تاریخی است در زمانی که دنیا شدیداً به یک پیروزی نیاز دارد. برخلاف بازیکنانی که داخل این حباب هستند و قبلاً در وقفه لیگ برای تفریحاتی مانند ماهیگیری و تیراندازی و ... وقت داشته‌اند، گزارشگران حاضر در این حباب با شرایطی کاملاً متفاوت آمده‌اند. کریس مانیکس، از مجله ورزشی سایت CNN  معمولاً کار خود برای پوشش اخبار حضور ستاره‌های NBA‌ در دیزنی ورلد را از ساعت 6:30 صبح تا اواسط شب ادامه می‌دهد. روز او با یکسری تمرینات و دادن تست کرونا آغاز می‌شود. بعد او از اتاق هتل محل اقامتش، مهم‌ترین اتفاقات روز را گزارش می‌کند تا تمرینات پی‌در‌پی و بازی‌‌های تمرینی آغاز شوند. مانیکس سپس رویدادهایی که در طول روز شاهدش بوده را به صورت خلاصه یادداشت می‌کند و به خواب می‌رود. صبح روز بعد او همه این کارها را تکرار می‌کند و این داستان تا پایان مدت حضور تیم‌ها در دیزنی ورلد ادامه خواهد داشت. مانیکس که 20 روز پیش وارد حباب NBA شد، به CNN  گفت: «زندگی ما در این جا مثل آن فیلمی شده که در یک روز گیر کرده‌اند و هر روز اتفاقات تکرار می‌شود، از خواب بلند شو، صورتت را بشور و تکرار کن. میان روزهایی که ما اینجا سپری می‌کنیم تفاوت زیادی نیست. تنها تفاوتش رفتن به تمرینات تیم‌های متفاوت یا بازی‌های متفاوت است اما روزها اینجا برای شما خیلی زود آغاز می‌شوند و خیلی دیر تمام.»
رسانه‌ها و بنگاه‌های خبری بابت هر یک از خبرنگارانی که به حباب NBA فرستاده‌اند، به صورت روزمره 550 دلار پول می‌دهند تا هزینه اقامت، خورد و خوراک و جابه‌جایی آنها تأمین شود. سازمان لیگ NBA این اجازه را برای رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها قائل شده است در طول مدت پوشش اخبار، خبرنگاران‌شان را با یکدیگر جابجا کنند. مانیکس هم گفت که ممکن است در اوایل ماه سپتامبر قبل از تمام شدن فصل جای خود را با یکی از همکارانش در SI عوض کند. با وجود داشتن محدودیت‌های متفاوت نسبت به خبرنگارانی که به بازیکنان نزدیک‌تر هستند، گویندگان مسابقات داخل حباب هم با یکسری چالش‌های خاص خودشان در عصر کرونا مواجه هستند. کوین هارلان، یک گوینده قدیمی برای مؤسسه ترنر اسپورتس به CNN بیزینس گفت: « لیگ و ترنر هر کاری می‌کنند تا گزارش بازی‌های امسال مانند یک گزارش بازی در سال‌های عادی به نظر برسد.» اما محقق شدن این امر با توجه به عدم حضور حتی یک تماشاگر در داخل سالن‌ها سخت خواهد بود. هارلان ادامه داد: «تماشاگران برای گوینده مسابقات حکم یک ارکستر را دارند. شما با احساس و سر و صدای مسابقات است که می‌توانید به گزارش‌تان جان بدهید و امسال هیچ یک از آنها قرار نیست باشند.» هارلان اما نگران نیست. او تجربه زیادی از گویندگی برای بازی‌های بدون تماشاگر در سری بازی‌های ویدئویی NBA 2K‌ دارد. او گفت: «من در یک اتاقک در خانه‌ام با یک هدست و بدون هیچ سر و صدایی از تماشاگران باید گویندگی کنم و باید کلیپ‌هایی که برایم می‌رستند را تماشا کنم و روی آن کلیپ‌ها گویندگی کنم. پس در هر حال من هیچ صدایی نخواهم شنید. من به این کار عادت دارم.» دیزنی ورلد مجموعه‌ای معروف به داشتن بهترین رستوران‌ها و کافه‌های دنیا است اما گزینه‌هایی که افراد حاضر در NBA برای خوردن و نوشیدن در آنجا دارند محدود است و مثل همیشه جادویی نیست. واردن اعتراف کرد که حضور در دیزنی ورلد با همه زرق و برقی که از بیرون دارد برای او و همکارانش آنقدر هیجان‌برانگیز نیست. او گفت شاید غرولندهایش قدرنشناسانه به نظر برسد اما اینکه او اجازه رفتن به یک کافه که درست در نزدیکی محل اقامتش است را ندارد، واقعاً سخت است. به همین دلیل او برای خودش در اتاق هتلش یک کافه کوچک درست کرده است. مانیکس هم همین کار را انجام داده اما می‌گوید که ای کاش مقدار بیشتری با خودش غذا و آشامیدنی به دیزنی ورلد می‌برد.
یکی دیگر از چالش‌های بی‌سابقه خبرنگاران حاضر در حباب NBA گزارش مشکلات سلامت بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم‌ها است. معمولاً پوشش NBA‌ به معنای پوشش خبرهای فوری درباره قوزک‌های شکسته و رباط‌های پاره شده است اما امسال خبرنگاران باید حواس‌شان به ابتلا و عدم ابتلای یک بازیکن به ویروس کرونا هم باشد و سؤالات مربوط به آن را هم از قلم نیندازند. به هر حال کرونا فقط یک بیماری کشنده‌ای که یک ورزشکار را از ادامه بازی محروم می‌کند نیست بلکه یک بیماری مسری است که می‌تواند سایر نفرات داخل حباب را هم درگیر کند. به همین دلیل هم خبرنگاران در محلی جدا از بازیکنان، مربیان و سایر اعضای تیم‌ها اقامت دارند.
در حالی که زندگی در داخل حباب NBA به معنای سپری کردن روزها در یکی از امن‌ترین نقاط دنیاست بیرون از این حباب داستان زندگی مردم خیلی فرق دارد. در زمان انتشار این گزارش، نزدیک به  4/5 میلیون نفر از مردم آمریکا به کرونا مبتلا شده‌اند که تنها 460 هزار مورد در فلوریدا بوده است. پس با توجه به این امنیت و داشتن فرصت پوشش یک رویداد تاریخی، خبرنگاران داخل حباب با همه چالش‌های پیش روی‌شان دلیلی برای ترک حباب ندارند.
منبع:CNN

 


Page Generated in 0.0084 sec