printlogo


کد خبر: 212298تاریخ: 1399/5/7 00:00
جِرزنی مدیران و مربیان فوتبال ایران

ایمان مؤتمنی

ده دوازده ساله بودیم و با دوستان در دستگاه‌های سگا و نسل اول پلی استیشن بازی محبوب فیفا را بازی می‌کردیم. وقتی فاصله گل‌های بین دو تیم زیاد می‌شد، بازیکن بازنده به عمد دستگاه را خاموش می‌کرد یا به سهو! دستش به دستگاه می‌خورد و بازی به هم می‌خورد تا آن نتیجه ثبت نشود. حالا قضیه لیگ برتر و مخالفت بسیاری از تیم‌ها برای ادامه مسابقات یادآور این خاطرات است. اکثریت تیم‌ها به خاطر هزینه‌های زیادی که متحمل می‌شوند خواستار لغو مسابقات هستند، آنهایی که بالای جدول هستند، تمایل ندارند پرسپولیس به عنوان قهرمان معرفی شود و ترجیح می‌دهند با همین رده‌‌بندی فعلی تیم‌ها به لیگ قهرمانان صعود کنند. در پایین جدول هم تیم‌هایی که خطر سقوط را احساس می‌کنند، موافق برگزاری مسابقات نیستند چرا که بیم آن دارند در صورت ادامه، آنها سقوط کننده باشند.
در همه لیگ‌های معتبر دنیا تیم‌ها براساس رده‌‌بندی جدول جوایزی از طریق اسپانسرها دریافت می‌کنند، به طور مثال همین چند روز قبل وقتی فدراسیون فرانسه ادامه برگزاری لیگ یک فرانسه را لغو کرد، مالک لیون آن را یک دزدی بزرگ قلمداد کرد، چرا که معتقد بود در صورت ادامه مسابقات می‌توانست فاصله یک امتیازی با تیم‌های نیس و رن که سهمیه لیگ اروپا گرفتند را جبران کند و از این طریق درآمدزایی برای باشگاه خود داشته باشد.
در لیگ هلند هم مسئولان آژاکس و آلکمار از عدم تعیین قهرمان ناراضی هستند، در لیگ دو هلند نیز مسئولان کامبور و خرافشاپ مدعی هستند که می‌توانستند به اردی‌ویژه صعود کنند اما در ایران تیم پنجم با تیم سیزدهم تفاوتی برای مدیرعاملان ندارد زیرا بنا بر عنوانی که کسب می‌کنند در آمدی ندارند، پس طبیعی است آنها تمایلی به ادامه مسابقات و هزینه کردن داشته باشند.
اما در ایران اگر همین جدول فعلی به عنوان ملاک تعیین قهرمان، تیم‌های صعود ‌کننده به لیگ قهرمانان و تیم‌های سقوط‌ کننده به لیگ یک و صعود کننده به لیگ برتر در نظر گرفته شود، باز هم مدیران عامل خواهان لغو مسابقات هستند؟
آیا مدیران عامل سپاهان، استقلال، تراکتور راضی هستند که پرسپولیس رسماً به عنوان قهرمان لیگ معرفی شود و آنها فقط سهمیه گرفته باشند؟ آیا مدیران عامل فولاد خوزستان و صنعت نفت آبادان راضی هستند وقتی فقط سه امتیاز با منطقه کسب سهمیه فاصله دارند، بدون کسب سهمیه فصل را به پایان برسانند؟ آیا مدیرعامل نفت مسجد سلیمان که از طریق جام حذفی شانس آسیایی شدن دارد هم موافق عدم برگزاری لیگ و حذفی است؟ آیا مدیران عامل پیکان و شاهین بوشهر راضی هستند که مسابقات لغو شود و تیم‌های آنها سقوط کننده باشند؟ آیا تیم‌های لیگ یکی راضی هستند مسابقات لغو شود و تیم‌های مس رفسنجان و مس کرمان براساس جدول فعلی صعود کننده به لیگ برتر باشند؟
یادمان نرفته در هفته‌های پایانی فصول گذشته چه اتفاقاتی افتاد، از سقوط نکردن نفت تهران و سیاه‌جامگان در دقایق پایانی لیگ برتر، از دست رفتن سهمیه استقلال و تراکتور در دو سه هفته پایانی، تغییر قهرمان در ثانیه‌های پایانی و هزاران اتفاق دیگر که بعضاً سرنوشت تیم‌ها را عوض کرد.
راه حل چیست؟
بهترین راه حل ادامه برگزاری مسابقات به صورت بدون تماشاگر است (همان طرحی که بوندس‌لیگا قصد انجام آن را دارد) اما اگر بنا به لغو مسابقات شد، صورتجلسه‌ای تنظیم شود و مدیران باشگاه‌ها آن را امضا کنند که جدول فعلی به عنوان جدول پایانی ملاک قرار بگیرد، قهرمان و صاحبان سهمیه و تیم‌های صعود و سقوط کننده با همین جدول لحاظ شوند و آنها هیچ اعتراضی نداشته باشند.






 


Page Generated in 0.0057 sec