printlogo


کد خبر: 212295تاریخ: 1399/5/7 00:00
کرونا مانع پرواز بچه‌های ایران

مازیار گیلکان

 بازی‌های نوجوانان زیر ۱۶سال قهرمانی آسیا از ۲۶ شهریورماه تا ۱۲ مهرماه ۱۳۹۹ در بحرین و مسابقات جوانان زیر ۱۹سال قهرمانی آسیا در ازبکستان از ۲۳ مهرماه تا ۱۰ آبان ‌ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود، بازی‌هایی که ای‌اف‌سی به برگزاری‌اش اصرار دارد اما قابل پیش‌بینی نیست که شیوع کرونا در بحرین و ازبکستان در شهریور، مهر و آبان چه وضعیتی خواهد داشت.
قرنطینه تیم‌ها در هتل و برگزاری بازی‌ها برای بازیکنان نوجوان و جوان بی‌خطر نیست و شاید لازم است با سنجش شرایط در همان مقطع زمانی درباره امکان برگزاری بازی‌ها حرف بزنیم اما با تأکید ای‌اف‌سی، تیم‌ها به آماده‌سازی نیاز دارند؛ کاری که در وضعیت شیوع ویروس کرونا برای فدراسیون فوتبال ایران آسان نخواهد بود. اگرچه در وضعیت عادی نیز اغلب تیم‌های پایه چندان روند آماده‌سازی خوبی را پشت سر نمی‌گذاشتند اما حالا شرکت در تورنمنت‌‌های بین‌المللی برای آمادگی تیم و تجربیات بیشتر بازیکنان بسیار دشوار است، شرایطی که البته برای تیم‌های رقیب نیز وجود دارد و آنها نیز به سختی می‌توانند برنامه آماده‌سازی با کیفیتی داشته باشند.
تیم جوانان ایران در سال گذشته در تورنمنت‌های سن‌پترزبورگ و کافا شرکت کرد و تیم نوجوانان به تورنمنت‌های مالزی و کافا رفت اما حالا امکان برگزاری چنین تورنمنت‌هایی دور از ذهن است و تیم‌ها احتمالاً برای حفاظت از سلامت بازیکنان نوجوان و جوان تورنمنت‌ها را برگزار نمی‌کنند. وقتی حرفه‌ای‌ترین لیگ‌های جهان که باشگاه‌ها از امکانات فوق‌العاده‌ای برخوردارند لغو می‌شود، برگزاری تورنمنت‌های تدارکاتی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. ای‌اف‌سی اما بی‌توجه به این نکته برنامه‌اش را اعلام کرده است.
اردوهای آماده‌سازی‌ تیم نوجوانان ایران از دی‌ ماه شروع شد اما در بهمن‌ ماه با شیوع ویروس کرونا اردو ادامه پیدا نکرد‌ و بازیکنان طبق برنامه تمرینی مربیان تیم نوجوانان ایران تمرینات انفرادی انجام داده‌اند و آنلاین با حسین عبدی و همکارانش در ارتباط هستند. تیم نوجوانان را اما با ارتباط آنلاین و تمرین در خانه نمی‌توان ساخت. قرار بود تیم نوجوانان از ۵ فروردین به اردوی لهستان برود اما به خاطر شیوع کرونا لغو شد. تورنمنت دیگری در مسکو نیز لغو خواهد شد و این یعنی تیم نوجوانان ایران با تعطیلی و لغو برنامه‌هایش مواجه است اما باید به خواست ای‌اف‌سی بازی کند! تیم جوانان نیز با سیروس پورموسوی دچار همین بلاتکلیفی است و نمی‌داند برنامه آینده‌اش قابل اجراست یا خیر. مربیان تیم‌های نوجوانان و جوانان از فدراسیون فوتبال توقع اردو و بازی‌های تدارکاتی دارند اما قابل درک است که در وضعیت ویژه این‌ روزها با شیوع ویروس کرونا برنامه منظمی قابلیت اجرایی ندارد.
تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران در سید‌بندی موقعیت خوبی ندارند. تیم‌های ایران باید منتظر قرعه‌کشی ۲۶ خرداد باشند اما نگرانی‌ها درباره این بازی‌ها زیاد شده و می‌دانیم که نوجوانان و جوانان کار پیچیده‌ای را پیش رو خواهند داشت. نگاه به سیدبندی موقعیت سخت ما را نشان می‌دهد و احتمال رویارویی‌های سخت در این جام‌ها:
سیدبندی مسابقات نوجوانان قهرمانی آسیا ۲۰۲۰ – بحرین:
گلدان اول: بحرین، ژاپن، تاجیکستان، کره جنوبی
گلدان دوم: استرالیا، کره شمالی، اندونزی، عمان
گلدان سوم: هند، ایران، یمن، عربستان
گلدان چهارم: چین، ازبکستان، قطر، امارات

سیدبندی مسابقات جوانان قهرمانی آسیا ۲۰۲۰ – ازبکستان:
گلدان اول: ازبکستان (میزبان)، عربستان، کره جنوبی، قطر
گلدان دوم: ژاپن، تاجیکستان، استرالیا، اندونزی
گلدان سوم: مالزی، عراق، ویتنام، کامبوج
گلدان چهارم: ایران، یمن، بحرین، لائوس
رنکینگ تیم‌ها در پایان مسابقات قهرمانی آسیا دوره قبل در سال ۲۰۱۸ باعث شده که موقعیت بدی در سیدبندی داشته باشیم ولی مربیان تیم نوجوانان و جوانان می‌دانند که ایران در صورت هدف‌گذاری بلندپروازانه نباید نگران سیدبندی باشد و باید به موفقیت‌های بزرگ‌تر فکر کند اما مانع بزرگ بر سر راه تیم نوجوانان و جوانان ایران همچنان از دست رفتن فرصت اردوها و بازی‌های تدارکاتی است. بازی‌های تدارکاتی و تورنمنت‌های بین‌المللی در سنین نوجوانان و جوانان حتی بیشتر از تیم‌ ملی بزرگسالان لازم است، چون در سنین پایین‌تر تجربه بازی بین‌المللی بسیار کلیدی است و بر نتایج تأثیر عمیقی می‌گذارد.


 


Page Generated in 0.0033 sec