printlogo


کد خبر: 209488تاریخ: 1399/3/19 00:00
قوی‌ترین باشگاه برتر جهان فوتبال در میهمانی لندن


ترجمه: نوید صراف


* سایمون کوپر
در گذشته این باشگاه‌ها بودند که در جهان فوتبال حرف اول و آخر را می‌زدند. بعدها بازی قدرت دستخوش تغییر شد و شرایط بین باشگاه‌ها و بازیکنان به توازن رسید اما حالا می‌توان گفت که کفه ترازو به طرز فاحشی به سمت فوتبالیست‌ها سنگینی کرده، اتفاقی که نقش مدیربرنامه‌های بازیکنان در آن غیرقابل انکار است، مدیربرنامه‌هایی که قدرتمندترین و بانفوذترین‌شان از جمله «مینو رایولا» و «ژرژ مندس» هفته گذشته در شهر لندن برای صرف شام گرد هم آمدند.
آنها در ظاهر تصمیم گرفته بودند که یک شب و تنها برای چند ساعت ذهن خود را از داستان پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی و شرایط موکل‌هایشان رها کنند و در رستوران «سی‌لاندن» به تفریح بپردازند اما حضور چهره‌های بسیار سرشناس در این میهمانی از جمله «جاناتان بارنت» و «دیوید ماناسه» باعث شد همگان متوجه ماهیت این گردهمایی شوند.
پیش از شفاف‌سازی در خصوص دلیل اصلی این میهمانی، شاید بد نباشد نگاهی به شرایط غول‌های بازار نقل‌وانتقالات و موکل‌هایشان بیندازیم:
 
مینو رایولا
ماه جاری برای رایولا ماهی شلوغی بود. او با «جسی لینگارد» قرارداد همکاری امضا و در یکی از داغ‌ترین اقدامات خود، «ارلینگ هالند» را به جای منچستریونایتد راهی دورتموند کرد. دلیل این اقدام کاملاً واضح بود؛ شیاطین سرخ مبلغ مد نظر او به عنوان پورسانت را زیاد می‌دانستند و رایولا موکلش را جایی فرستاد که پرداخت مبلغ مد نظر او را به حق و منصفانه می‌دانستند.
احتمالاً سران یونایتد اکنون پس از درخشش بی‌بدیل هالند در ترکیب زنبورها، افسوس می‌خورند که چنین ستاره‌ای را از دست داده‌اند.
ضمن اینکه دیگر موکل نامدار رایولا یعنی «زلاتان ابراهیموویچ» نیز قرارداد خوبی با میلان به امضا رساند. در این بین از داستان «پل پوگبا» می‌توان به عنوان بزرگترین دردسر مینو نام برد. او روز گذشته با تهدید آشکار سران منچستریونایتد اعلام کرد که در تابستان در خصوص موکلش تصمیم جدیدی خواهد گرفت. بسیاری بر این باورند که او با رئال مادرید به توافق رسیده و ستاره فرانسوی را در تابستان به «سانتیاگو برنابئو» خواهد برد.
 
ژرژ مندس
او در سال‌های اخیر به یک شخص محبوب و بسیار شناخته‌شده در جهان فوتبال تبدیل شده و نمایندگی ستارگان بزرگی از جمله «کریستیانو رونالدو» و «ژوزه مورینیو» با او است. نام‌های دیگری نیز همچون «برناردو سیلوا»، «ادرسون» و «فابینیو» هم تحت قرارداد با او قرار دارند اما در این بین شاید جنجالی‌ترین اقدام مندس به تصمیمش در خصوص «رودریگو» بازگردد؛ ستاره والنسیا از مدت‌ها پیش توجه مسئولان باشگاه رئال مادرید را به خود جلب کرده اما ژرژ «نیوکمپ» را مکانِ بهتری از «سانتیاگوبرنابئو» برای موکلش می‌داند و قصد دارد او را به بارسلونا منتقل کند.
مندس در این جلسه خندان بود و پس از جلسه با همکارانش بیرون رستوران به گفت‌و‌گوهای خود ادامه داد. او این روزها مشغول مذاکرات برای انتقال «برونو فرناندز» به منچستریونایتد است و بسیاری معتقد هستند مدیر برنامه پرتغالی با 55 میلیون پوند هموطنش را راهی اولدترافورد خواهد کرد.
 
جاناتان بارنت
نشریه معتبر و نامدار «فوربس» سال گذشته او را پردرآمدترین مدیر برنامه ورزشی جهان معرفی کرد. ستارگان بزرگی همچون «گرت بیل»، «سائول نیگوئز» و «جوردن پیکفورد» از جمله بازیکنانی هستند که با او قرارداد دارند. برای درک بهتر قدرت جاناتان بد نیست بدانید که «برایان لارا» نخستین موکل او بود و حالا بارنت با 213 بازیکن قرارداد همکاری امضا کرده؛ قراردادهایی که مجموع آنها بیش از یک میلیارد پوند ارزش دارد. به نظر می‌رسد بزرگترین چالش بارنت به شاهزاده ولزی برگردد، ستاره‌ای که مصدومیت‌های مداومش در ترکیب رئال مادرید هواداران قوهای سپید اسپانیا را به ستوه آورده و بسیاری از آنها خواستار جدایی او شده‌اند. البته در صورت جدایی به نظر مقصد مشخص شده؛ تاتنهام! بی‌دلیل نبود که جاناتان در این میهمانی دقایق زیادی با مندس گفت‌وگو کرد تا نظر آقای خاص را در خصوص جذب موکلش به طور کامل جویا شود.
 
دیوید ماناسه
او مدیریت گروه «استلار» را برعهده دارد و سابقه همکاری با «گرت بیل» را نیز در کارنامه‌اش دارد. «اشلی کول» هم یکی دیگر از موکلان صاحبنام او بوده. در حال حاضر نام بازیکنانی همچون «جو هارت»، «آدام لالانا» و «لوک شاو» در لیست موکلان مهم او دیده می‌شود.
 
پشت پرده میهمانی چه خبر بود؟
اما تمرکز اصلی تمام افراد حاضر در این میهمانی به آماده کردن شکایتی علیه فیفا - به دلیل تصمیمات اخیر جهت کم کردن نقش واسطه‌ها در انتقال بازیکنان – معطوف شده است. فیفا سال گذشته تغییراتی در قوانین خود اعمال کرد که هدفش کاهش مبلغ کمیسیون مدیران برنامه از هر انتقال و محدود کردن آن مبلغ بود. در پایان نیز مقرر کرد که تنها 10 درصد مبلغ انتقال به مدیر برنامه‌ها برسد اما اتحادیه مدیران برنامه جهان فوتبال با این تصمیم مخالف است و حالا به دنبال شکایت رسمی علیه فیفا است. اتحادیه‌ای که اعضای اصلی آن را میهمان‌های این گردهمایی تشکیل می‌دهند. این اتحادیه شرایط را برای اعضای خود چنین توصیف کرده: «قانون جدید فیفا ضربه‌ای ا‌ست که بسیاری از اعضایمان نمی‌توانند پس از آن سلامت خود را بازیابند.»
در سال 2019 دستمزد جهانی مدیربرنامه‌ها برای نخستین بار از مرز 500 میلیون پوند عبور کرد. آمار سیستم «ITMS» فیفا هم در دسامبر نشان داد که مبلغ 9/653 میلیون پوند کمیسیون به مدیر برنامه‌ها و واسطه‌ها پرداخت شده است. باشگاه‌هایی در انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا حتی تا 80 درصد مبلغ انتقال بازیکن را به این افراد پورسانت داده‌اند. عجیب اینکه در لیگ پرتغال وضعیت به مراتب بحرانی‌تر از سایر نقاط قاره سبز است.
شکایت اعضای این اتحادیه با توجه به نفوذ آنها و البته قوانین بازار تجارت آزاد به احتمال زیاد به نتیجه خواهد رسید و فیفا مجبور به اصلاح قانون جدیدش خواهد شد. همانطور که گفتیم حالا توازن قدرت تغییر کرده و اهرم فشار در دست مدیربرنامه‌ها قرار گرفته است، اهرمی که احتمالاً فیفا نیز قادر به کاهش قدرت آن نخواهد بود. بگذارید بسیار صریح سخن بگویم؛ فرض کنید شکایت اتحادیه مدیران برنامه جهان فوتبال از فیفا راه به جایی نبرد و فدراسیون بین‌المللی فوتبال بر اجرای قانون خود اصرار ورزد، در این صورت قطعاً مدیربرنامه‌ها روی به امضای قراردادهای محرمانه با باشگاه‌ها خواهند آورد تا به طرق دیگری مبلغ مد نظر خود را به حساب بانکی‌شان اضافه کنند. در صورت عدم موافقت یک باشگاه با این سیستم، به طور حتم ماجرای هالند-یونایتد تکرار خواهد شد.


 


Page Generated in 0.0053 sec