printlogo


کد خبر: 206473تاریخ: 1398/12/10 00:00
اولیویری: رمز موفقیت مربیان انعطاف‌پذیری است

این روزها بحث فلسفه مربیان خیلی مطرح است، ولی در طرف دیگر مربیانی هم هستند که به انعطاف‌پذیری شهرت دارند و در این فهرست مربیان مشهور ایتالیایی مثل آنچلوتی، مانچینی و رانیری دیده می‌شوند. حتی می‌توان این را بخشی از فرهنگ فوتبال مربیان این کشور دانست.
رنزو اولیویری که در کوورچیانو مدیر مدرسه مربیان فوتبال ایتالیاست در این باره می‌گوید: «ما باید بتوانیم ترکیبی از فرهنگ فوتبال کشورمان و سایر کشورهای اروپایی را بسازیم. فکر می‌کنم مهم‌ترین ویژگی ما این است که فکر بسته‌ای نداریم و ذهن‌مان برای فرهنگ‌های جدید فوتبال باز است. ما فرهنگ فوتبال کشورمان را با فرهنگ‌های دیگر ادغام می‌کنیم.»
این مدرس 78 ساله که ذره‌ای از اشتیاقش برای فوتبال را از دست نداده، درباره تطبیق‌پذیری مربیان ایتالیایی می‌گوید: «این موضوع برای من اهمیت زیادی دارد و خیلی روی آن وسواس دارم. یک مربی فوتبال باید بتواند کارش را با بازیکنانی که در اختیار دارد پیش ببرد. این مهم‌ترین نکته برای یک مربی است. مثلاً کار مارکو روسی به عنوان سرمربی مجارستان خیلی سخت‌تر از مربیگری در کشورهایی مثل فرانسه و انگلیس است.»
اولیویری اضافه می‌کند: «مربیان ایتالیایی برای کار به کشورهای مختلفی می‌روند و باید بتوانند خودشان را با فرهنگ‌های فوتبالی مختلف تطبیق بدهند. من باید برای شاگردانم توضیح بدهم که در آینده چه چیزی در انتظارشان است.»
اولیویری می‌گوید: «مربیانی هستند که چند فصل خوب دارند و بعد از آن برای چند فصل نتیجه نمی‌گیرند. اینها مربیانی هستند که نتوانسته‌اند فوتبال‌شان را با بازیکنانی که در اختیار دارند تطبیق بدهند. فوتبال در آینده نیاز به انعطاف‌پذیری تاکتیکی بالایی خواهد داشت، چرا که تاکتیک تیم‌ها نه بازی به بازی بلکه در جریان هر بازی هم تغییر می‌کند. در آینده تیم‌های فوتبال با دو یا سه روش بازی خواهند کرد.»
او در پیش‌بینی فوتبال آینده اضافه می‌کند: «در آینده تیم‌ها باید روی اصول کار کنند نه سبک‌های بازی. در آینده بازیکنانی خواهیم داشت که همزمان چند قابلیت دارند. آنها باید قدرت بدنی بالایی هم داشته باشند. این بازیکنان می‌توانند در چند پست مختلف بازی کنند.»
 


Page Generated in 0.0048 sec