printlogo


کد خبر: 196681تاریخ: 1398/7/20 00:00
واکنش

بیانیه اینفانتینو در واکنش به حضور زنان در ورزشگاه آزادی:
نه می‌توان توقف کرد و نه به عقب برگشت
بعد از بازی ایران - کامبوج و حضور زنان در ورزشگاه آزادی، جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: «برای اولین بار در طول نزدیک به ۴۰ سال اخیر، چند هزار زن اجازه حضور در یک ورزشگاه در ایران برای تماشای فوتبال مردان را پیدا کردند. این گام بسیار مثبتی به پیش است و گامی است که فیفا و به‌ویژه دختران و زنان ایرانی مشتاقانه منتظرش بوده‌اند. تماشای شور و شوق و شادی‌ که هواداران امروز نشان دادند به‌ یادماندنی بود و ما را تشویق می‌کند که حتی بیشتر از قبل مسیری را که شروع کرده‌ایم، ادامه بدهیم. تاریخ به ما یاد داده که پیشرفت مرحله به مرحله انجام می‌شود و این تازه آغاز یک سفر است. در نتیجه فیفا بیش از پیش به دنبال آن است که همه دختران و زنانی که می‌خواهند فوتبال را در ایران در ورزشگاه‌ها ببینند، بتوانند این کار را در محیطی امن انجام دهند. حالا دیگر نه می‌توان توقف کرد و نه می‌توان به عقب برگشت.
من می‌خواهم از فدراسیون فوتبال ایران، کنفدراسیون فوتبال آسیا و مقامات درگیر این کار به دلیل تلاش‌ها و همکاری‌شان تشکر کنم. فیفا به همکاری با آنها از نزدیک ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که کار درست انجام می‌شود. کار درست یعنی اجازه به همه هواداران، فارغ از جنسیت که بتوانند به ورزشگاه‌ها بروند و از بازی فوتبال لذت ببرند. از زمانی که من به فیفا آمده‌ام، ما مبارزه کرده‌ایم تا به این هدف برسیم.
فراتر از هر چیز اما می‌خواهم تشکری فراوان از دختران و زنان ایرانی داشته باشم و بگویم که برایشان نهایت احترام را قائل هستم. آنها شجاعانه بر سر حق خود ایستادند. فیفا کاملاً از آنها حمایت می‌کند و کنار آنها می‌ایستد.»
 

 


نامه تاج در پاسخ به رئیس فیفا:
برای تحریم‌ها و پول‎‌‌های بلوکه شده هم فکری کنید
رئیس فیفا با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به حضور زنان در ورزشگاه آزادی تأکید کرد که کنار زنان ایستاده است و در این مسیر نه توقف می‌کند و نه به عقب برمی‌گردد. این بیانیه پاسخی از سوی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران را در پی داشت که به دیگر مطالبات فوتبال ایران اشاره دارد. تاج با پیش کشیدن مشکلات مالی فدراسیون فوتبال و پول‌های بلوکه شده در فیفا به دلیل تحریم، از اینفانتینو خواسته که با دخالت سیاست در فوتبال هم مبارزه کند. در نامه مهدی تاج به رئیس فیفا آمده: «ضمن تقدیر و تشکر از ابراز محبت جنابعالی به فدراسیون فوتبال و اینجانب درباره موضوع ورود بانوان، مایلم مسائلی را درباره موضوعات مالی فدراسیون فوتبال به اطلاع شما برسانم. همانطور که مستحضرید علی‌رغم پیگیری‌های مستمر فدراسیون فوتبال و دستورات مثبت جنابعالی هنوز هیچ‌گونه وجهی از سوی فیفا توسط فدراسیون فوتبال وصول نشده است. این مشکل که تاکنون به دلیل تحریم‌های بی‌اساس آمریکا به فوتبال ما تحمیل شده است، مشکلات جدی را برای فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است که حتی فدراسیون حقوق سرمربی تیم ملی و کادر فنی و پاداش بازیکنان را در دور جدید پرداخت نکرده است. ادامه این روند مشکلات جدی را در مسیر رو به پیشرفت و گسترش فدراسیون فوتبال به وجود خواهد آورد. انتظار من و خانواده بزرگ فوتبال کشور از جنابعالی این است که به هر شکل ممکن دستور فرمایید وجوه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران از طرف فیفا یا به کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداخت شود و یا بانکی را متقاعد کنید تا این مهم جهت انتقال مرتفع گردد.
منتظر مساعدت و پاسخ فوری حضرتعالی در این باره هستیم.»

 

 


 توئیت جنجالی لینه‌کر درباره ایران - کامبوج
 توئیت جنجالی گری لینه‌کر اسطوره فوتبال انگلیس درباره پیروزی پرگل ایران مقابل کامبوج و حضور زنان ایرانی در استادیوم اینقدر جنجال به پا کرد که او در نهایت مجبور شد توئیت خود را حذف کند.
حضور زنان ایرانی در استادیوم آزادی و پیروزی پرگل ایران مقابل کامبوج واکنش‌های زیادی برانگیخت و چهره‌های مشهور زیادی در دنیای فوتبال به آن واکنش نشان دادند. یکی از جنجالی‌ترین این واکنش‌ها توئیتی بود که گری لینه‌کر اسطوره فوتبال انگلیس و ستاره سابق تیم ملی این کشور در شبکه اجتماعی توئیتر داشت. توئیت لینه‌کر با چنان واکنش‌های منفی شدیدی مواجه شد که او را مجبور کرد آن را حذف کند. لینه‌کر در توئیت خود نوشت: «ایران در بازی با کامبوج 14بر صفر پیروز شده. لطفا یک نفر به زنان ایرانی که اجازه پیدا کردند برای نخستین بار بازی را از استادیوم تماشا کنند بگوید که فوتبال همیشه به این سادگی نیست.»
بعد از انتشار این توئیت بود که کاربران زیادی به آن واکنش نشان داده و به لینه‌کر متذکر شدند که این توئیت او حاوی کلیشه‌های جنسیت‌زده و توهین‌آمیز است. این واکنش‌ها تا حدی بالا گرفت که لینه‌کر در نهایت به این نتیجه رسید که بهتر است آن را از حساب توئیتری خود حذف کند.
در این بین حتی دختران ایرانی هم به این توئیت واکنش نشان داده بودند و این نکته را به لینه‌کر یادآوری کرده بودند که با اینکه برای نخستین بار به ورزشگاه آزادی رفته‌اند اما پیش از آن فوتبال را از تلویزیون تماشا می‌کردند و با آن آشنا هستند.
 


Page Generated in 0.0061 sec