printlogo


کد خبر: 195006تاریخ: 1398/6/28 00:00
حافظه تاریخی

هشت سال پیش در چنین روزی تیتر یک روزنامه ایران ورزشی به درگیری لیدرهای پرسپولیس با بازیکنان این تیم اختصاص داشت. آن سال‌ها لیدرها تازه داشتند پا می‌گرفتند و به جان فوتبال ما می‌افتادند؛ تصمیم اشتباهی که برای کنترل تماشاگران گرفته شد اما خودش به یکی از معضلات فوتبال و ورزشگاه‌ها بدل گشت اما امروز یک تیتر این صفحه بیش از بقیه جلب توجه می‌کند: «ایران نایب قهرمان کشتی آزاد جهان». این خبر وقتی جالب می‌شود که آن را با مقامی که یکی دو روز پیش تیم کشتی فرنگی کشورمان به دست آورد مقایسه کنیم. در متن این خبر می‌خوانیم:
«روز دوم رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان با کسب اولین مدال طلای ایران در رقابت‌های جهانی پس از 5 سال پیگیری شد. در این روز تیم ایران 3 نماینده خود مصطفی آقاجانی در 60 کیلو، علیرضا گودرزی در 84 و رضا یزدانی در 96 کیلوگرم را روی تشک فرستاد که یک هفتمی و یک مدال طلا ارمغان تلاش این افراد بود. مدال طلای ایران در وزن 96 کیلوگرم برای اولین بار پس از 5 سال توسط رضا یزدانی به دست آمد. آخرین باری که کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی به مدال طلا رسید به رقابت‌های جهانی 2006 گوانگ‌ژوی چین برمی‌گردد که در آنجا مراد محمدی در 60 کیلوگرم این مدال طلا را به دست آورد.
در وزن 96 کیلوگرم مهم‌ترین اتفاق رقابت‌های جهانی رخ داد. شاید از ابتدای مسابقه‌ها تاکنون اتفاقات عجیب و غریب در این مسابقه‌ها رخ نداده بود که در این وزن یکجا دیدیم. حذف بزرگانی همچون حاجی مراد گاتسالوف، ختاگ گازیموف، تیموراز تگی‌یف، گئورگی گوگشلیدزه و قربان قربان‌اف واقعاً باور نکردنی بود. قربان قربان‌اف که در نیمه نهایی باید به رضا یزدانی می‌رسید در یک مرحله قبل از آن مقابل کشتی‌گیر نیجریه که شگفتی‌ساز مسابقه‌ها نام گرفت شکست خورد. سینیویه بولیتس، کشتی‌گیر قدرتمند و قدری بود که با حذف قهرمان ازبک‌ها مدعی شد اما از پس یزدانی برنیامد. یزدانی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم کشتی‌گیر اسپانیا را با ضربه فنی شکست داد. بعد نوبت به کشتی‌گیر مجارستان رسید تا طعم شکست مقابل یزدانی را بچشد. یزدانی که خود را در آستانه فینال می‌دید با خوشحالی از حذف قربان‌اف در نیمه نهایی کشتی‌گیر نیجریه را در هم کوبید اما در پایین جدول هم اتفاقات عجیب فراوانی رخ داد. ابتدا گوگشلیدزه کشتی‌گیر نامدار گرجی مقابل تیموراز تگی‌یف شکست خورد. تگی‌یف در مرحله بعد مقابل گاتسالوف از روسیه هم به برتری رسید تا همه شانس او را برای مدال زیاد بدانند. تگی‌یف در مرحله بعد کشتی‌گیر اسلواکی را برد و مدعی شد اما او در مرحله نیمه نهایی کم آورد و مقابل سرحت بالجی شکست خورد تا به این ترتیب پیروز میدان کشتی‌گیر ترکیه باشد. ترک‌ها خیلی امیدوار بودند که بالجی در فینال رضا یزدانی را شکست بدهد.
در تایم اول یزدانی خیلی زود یک خم و دو خم را اجرا کرد و حریف را به پل برد اما داوران فقط یک امتیاز دادند، در ادامه یزدانی برای نشان دادن قدرتش کشتی‌گیر ترک را با یک خم و دوخم و یک درخت‌کن به پل برد و این بار 3 امتیاز گرفت. تایم دوم را ترک‌ها خیلی شلوغ کردند. در نهایت هم در یک صحنه مشکوک یک امتیاز به بالجی دادند تا تایم دوم به نفع کشتی‌گیر ترکیه به پایان برسد. ترک‌ها با پیروزی در وقت دوم خیلی امیدوار بودند که بتوانند کشتی را با پیروزی به پایان ببرند. داور هم تحت تأثیر جو سوت می‌زد اما در نهایت یزدانی در حالی که 30 ثانیه به پایان مسابقه باقی مانده بود یک بار دیگر حریف را به پل برد و یک امتیاز گرفت و با همان هم مدال طلای مسابقه‌ها که شبیه یک خرس است را به سینه آویخت.»




 


Page Generated in 0.0055 sec